|
Christoffer
14-11-2007, 15:28
Vilka oljor kan man steka i, och hur högt gradantal klarar de av? Vilka kan man woka i? Vilka ska man tex inte steka i? Hur högt kan man värma upp dessa utan att de härsknar?
Tänker på tex olivolja, rapsolja, linfröolja, solrosolja, hampfröolja, druvkärnsolja, valnötsolja, pumpakärnsolja och annan matolja man kan köpa i handeln.
Linfröolja vet jag är inte lämplig för uppvärmning. Den är mer för att göra dressingar och liknande. Olivolja (virgin) rapsolja och solrosolja använder jag i stekning utan problem. De andra oljorna får någon med erfarenhet svara på.
Olivolja är den säkraste oljan att steka i, vad jag kommit fram till, efter att ha studerat ämnet. Rapsolja innehåller omega 3 och blir härdad om den blir för varm, likaså fleromättade oljor som t ex solrosolja. Till sånt som ska steka länge använder jag alltid smör, det är ett stabilt fett.
Eva 33c
14-11-2007, 19:26
Fast jag har läst att rapsoljan tål högre temperaturer utan att förstöras än olivoljan... Vad som är sant vet jag inte, jag googlade lite (på frasen (steka i rapsolja")och hittade en del artiklar som stöder denna idé, men det kan ju finnas andra rön som jag inte läst. Var har du fått din info ifrån Rosita, det vore intressant att få ta del av. Många "sanningar" förändras ju över tid. Men tills vidare använder jag kallpessad rapsolja till stekning och olivolja till dressing och sånt.
Det finns så många olika meningar om bra - dåligt med matoljor, så man blir snurrig! Jag minns inte var jag läste om omega 3 i rapsolja, bara att jag litade på det. Själv använder jag mest smör och olivolja, fetter som har använts under flera hundra år och därför tror jag på dem!
Stek inte i oljor med hög halt fleromättade fettsyror (linolsyra och linolensyra). De reagerar med luften syre. Oljor med hög halt mättade fettsyror (palmitinsyra, stearinsyra) och oljesyra är OK att steka i. Rapsolja är nära gränsen men OK att steka i. Godast blir det dock med smör. Inom parentes sagt så består mjölkfett av många märkliga fettsyror (trans och grenade) som man inte hiitar i andra naturprodukter.
Preussen
14-11-2007, 20:50
denna tråd hör väl ändå hemma under rubriken recept? recept
Christoffer
15-11-2007, 07:08
Stämmer nog väl. Under recept vore nog mer korrekt.
grycken
15-11-2007, 10:53
Jag har hört att man ska steka i kokosolja när man steker i hög temperatur. Det näst bästa är smör!
CITAT (MariaS @ 14-11-2007, 16:33)  Linfröolja vet jag är inte lämplig för uppvärmning. Den är mer för att göra dressingar och liknande. Olivolja (virgin) rapsolja och solrosolja använder jag i stekning utan problem. De andra oljorna får någon med erfarenhet svara på. Vad är det som gör linoljan olämplig när man värmer upp den? Jag har för mig att jag fört på någon som berättade om tillverkningen på gjutjärnspannor, att man använde linolja att bränna in dem med. För att få en hinna på pannan som skyddade mot fastbränning. EDIT: Tog och hittade det på google
Hej! I programmet "Kropp och själ" på P1 pratade de om matfetter och man kan hitta det på SR:s hemsida från den 10/2-07. Om man vill kan man ladda hem det till sin mp3 men jag tror det ska gå att lyssna direkt på datorn också. De sa bla att man ska steka i olja med lite smör i, eftersom man då kan se när det börjar bli för varmt. Dessutom var det ur hälsosynpunkt också bra med lite smör, rönen har tydligen ändrats. Rapsoljan var bäst på salladen. Mvh Inka
kompostjord
22-11-2007, 21:29
Linolja äts som olivolja, en tallrik med några matskedar olja, doppa med gott bröd och salt. Den linolja som äts är dyr men smakar ändå precis som den vi smörjer på utemöblerna eller båten, annorlunda. Eller några skalkokte potatisar och hård kvarg, ringla linoljan över.
Steker helst inte i olivolja, dyrt och obehagliga bismaker i många rätter. kokosolja används inte profesionellt, har aldrig stött på det fettet i samband med stekning. Det används mest för sin neutrala smak vid fritering av en del bakverk och i ischoklad.
För den som vill överleva i fettdjungeln gäller.............. Fixera er inte vid en metod, det kanske visar sig vara den mest dödliga metoden :-) Variation är honörsord nr 1. Köp hem smör, packa i små paket och förvara i frysen, ta fram till det som just smör passar till. Ha minst 3 olika oljor i skafferiet.
Eva i Västerås
26-11-2007, 21:11
Ju hårdare fettet stelnar i kylen destå högre temperatur tål det. Det är vad jag lärt mig. Solros-, druvkärn-, safflor-, nötoljor osv använder jag alltså bara till dressing och ev i matbröd, där det inte blir varmare än 100 grader. Oliv- och rapsolja steker jag i när det inte är för hett, grönsaker osv. Smör använder jag till bak, till stekning där smaken framträder, och för att steka i hög temperatur, pannkakor, bryna kött. Margarin är konstgjort, och det använder jag aldrig. Inte heller flytande margarin. Tycker hela den proceduren verkar skum...
kompostjord
29-11-2007, 23:02
Margarin är matolja uppvispat med vatten och annat fett, inget konstigt med det.
Eva i Västerås
30-11-2007, 08:40
Nja, svenskt margarin görs oftast av raps- eller rybsolja som normalt är flytande vid rumstemperatur. Den är sedan behandlad, härdad, för att vara stelnad i denna temp. Denna behandling kräver massor av kemikalier, uppvärmning osv och är inte alls hälsosam. (Kollar man så står det "härdat vegetabiliskt fett". Sedan har man till bland annat transfetter som emulgeringsmedel för att få kunna blanda i vatten till samma fetthalt (80%) som smör.
För att inte tala om de blandningar som krävs för att tillverka lättmargariner, där man ska få till smörkonsistens med ännu mindre fett och mer vatten.
Jag känner mig väldigt misstänksam mot den process som ger olja smörkonsistens, och generellt tycker jag illa om allt som heter "light". Innehållsdeklarationen är alltid mycket längre på sån mat.
kompostjord
01-12-2007, 19:32
Jag har tillverkat margarin igenom att vispa ihop vatten, olja och nåt hårt animaliskt fett. Detta gjorde vi i grundskolan, men OK industrin har ju blandat i en hel del hokus pokus.
Jag köpte föresten den där nya boken om industrimat. Tänk att bröd kan misshandlas så som det beskrivs där.
Jordnötsolja tål mycket hög temperatur och änvänds därför mkt till wokning i asiatisk matlagning. Just nu tycks kokosolja vara mest på modet: Den tål mycket hög värme, stimulerar ämnesomsättningen och lagras inte som kroppsfett. Kokosolja har dock en smältpunkt på 21-25 grader.
Sommartorparn
08-12-2007, 15:47
CITAT (Inka @ 22-11-2007, 19:46)  Hej! I programmet "Kropp och själ" på P1 pratade de om matfetter och man kan hitta det på SR:s hemsida från den 10/2-07. Om man vill kan man ladda hem det till sin mp3 men jag tror det ska gå att lyssna direkt på datorn också. De sa bla att man ska steka i olja med lite smör i, eftersom man då kan se när det börjar bli för varmt. Dessutom var det ur hälsosynpunkt också bra med lite smör, rönen har tydligen ändrats. Rapsoljan var bäst på salladen. Mvh Inka Är uppvuxen med principen att till stekning används olja och att smör el margarin bara användes till bak. På den tiden kände man varken till olivolja eller rapsolja, utan då var det majsolja som gällde. Nu har jag förstått att det finns folk som är minst lika bestämda på att det är fasta fetter som ska användas till stekning. Smör/margarin förespråkarna hävdar att fett "ger en signal" om att man ska lägga i maten i pannan. Jag har aldrig begripit vad det är för signal. Har prövat värma smör i pannan för att kolla om det skulle pipa eller nåt....... Du skriver att man "ska se" när det blir varmt. Hur syns det? Jag brukar alltid testa med en droppe vatten för att se om det fräser. Fräser det så är pannan varm. Det jag inte gillar med smör i pannan är att det blir brunt. Maten ser smutsig ut när man har stekt.
Eva i Västerås
11-12-2007, 08:19
Signalen att det är varmt nog för att bryna kött t.ex. är just att smöret tystnat och bottensatsen börjar bli brun. Betydligt varmare än att vattnet fräser alltså.
För att steka fisk och grönsaker räcker det med att det fräser, men just för att bryna kött behövs mycket högre värme.
Sommartorparn
12-12-2007, 11:46
CITAT (Sommartorparn @ 08-12-2007, 15:47)  Är uppvuxen med principen att till stekning används olja och att smör el margarin bara användes till bak. På den tiden kände man varken till olivolja eller rapsolja, utan då var det majsolja som gällde. Nu har jag förstått att det finns folk som är minst lika bestämda på att det är fasta fetter som ska användas till stekning. Smör/margarin förespråkarna hävdar att fett "ger en signal" om att man ska lägga i maten i pannan. Jag har aldrig begripit vad det är för signal. Har prövat värma smör i pannan för att kolla om det skulle pipa eller nåt....... Du skriver att man "ska se" när det blir varmt. Hur syns det? Jag brukar alltid testa med en droppe vatten för att se om det fräser. Fräser det så är pannan varm. Det jag inte gillar med smör i pannan är att det blir brunt. Maten ser smutsig ut när man har stekt. Tack för att du hjälpte mig lösa det mysteriet, den mystiska 'signalen' var alltså egentligen en 'tystnad'. Vad händer om inte pannan är jättevarm när man steker kött o fisk?
Eva i Västerås
12-12-2007, 12:19
När du steker fisk räcker det med lite lägre värme, typ att smöret tystnat. När du steker / bryner kött vill du snabbt stänga porerna för att hålla inne fukten i köttet. Särskilt pannbitar som blir godast av att stekas snabbt och hett, åtminstone om man vill ha rosa i mitten. Eller grytbitar, om man vill bryna dom innan tillagning. Då är absolut smör bäst, för det tål högst värme. Eller annat djurfett. Min mor sparade alltid flottet när hon stekte fläsk för att steka annat kött i.
När fettet ryker är det för varmt! Det ryker av de kemiska reaktioner som sker när det blir tillräckligt upphettat. Ju mer fleromättat, desto lägre temp tål fettet innan det börja ryka.
Men i matbrödsbak har jag olja, för brödet blir faktiskt inte så himla varmt inuti. Bullarna ska däremot smaka smör tycker jag.
Smör ger bättre stekyta än olja, tycker jag, man kan steka på lägre temperatur med smör. Och bör göra det också, för smör tål inte speciellt höga temperaturer. En pannkaka stekt i olja blir INTE lika frasig och god som en stekt i smör  Likaså kräver pannbiff att stekas i smör, helst. För övrigt kör jag med rapsolja till det mesta i stekväg, det är enklare än smör, enklare att dosera och enklare att inte bränna vid. Tyvärr har jag problem att hitta en smakneutral ekologisk rapsolja nu när Änglamarks variant verkar svårfunnen.
Ophelia
15-12-2007, 23:46
Jag kör med flytande margarin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|