noranettan
Eftersom flera av er (Berit och Eva) redan varit inne på den och har den som favorit i gallicagruppen så tar jag den i kväll.
Ja, det här är en helt ljuvlig och romantisk gallica. Blomman är så vacker och doftar så gott. Mmmmmmm. Lars-Åke Gustavsson skriver (om de flesta gallicorna) att den är bäst om man håller den runt metern och aldrig högre än 1,5m. Jag har sett den i en rosenträdgård där den var en bra bit över 2 meter och den blommade fantastiskt. Fast jag gör som Lars-Åke rekommenderar. Den är en riktig höjdare.

Anette
svennis
bravo.gif Bra du kör så här Anette, så man hinner lära sig alla Gallicorna.
Fina bilder yes.gif
Ingen som vill ut och fotografera nyponen. Här är kallt. wacko.gif
Alla har ju inte nypon.
Kajsa
Jättefin, är det den du har i din lilla profilbild tro ? Köpte en rotäkta från Blomstergården för några år sedan men den dog, men det blir väl fler tillfällen.
noranettan
Njae, jag tror att det är en Stanwell Perpetual som jag har i profilen. Jag hade noterat ett par hertiginnor till som fotograferade - hertiginnorna Berry och Bucchleugh, men hittar jag bilderna. Näe. Jag ska ge mig några dagar tror jag när jag bara ska gå igenom sommarens bilder. Suck.
Helenavborg
Jättefin bild på duchessen! Så vacker rosen är mot de strama irisbladen bakom.
Min buske försöker jag hålla nere på lite över 1 m men varje sommar skickar den ut 2-metersskott. Ändå står den väldigt skuggigt. En toppenros!
Christina i Taxinge~
Den där gallican är alldeles för vacker för sitt eget bästa!
Fiiin bild, Anette!
Berit hade också en fantastiskt vacker bild i ett annat inlägg.......
renate
Jag har en lucka i en rabatt i närheten av honungsrosen,grävde upp guldlysing pga spridning,ville alltid ha en Duchesse de Montebello,bara namnet låter så romantiskt.Det kan blir lite skuggigt när Helenaes grenar hänger över den delen av rabatten,men jag kapade grenerna ordentligt på sensommaren.
Mejal
[attachment=9558:DSC_0012__Medium_.JPG]

Tror ni att detta kan vara en Duchesse de Montebello? Köpte den omärkt för ett par år sedan.
Helenavborg
Njaäe, tror inte det är Montebello. Kronbladen i mitten är lite för stora och i virvlar som inte duchessen har. Om du tittar på Anettes bild ser du att kronbladen är arrangerade på ett annat sätt.
Hur stora är blommorna i diameter? Duchessens blommor blir bara ca 6-7 cm.
Eva 33c
Ja jag var lite ivrig när jag la in Montebellon i "fel" tråd! Ber om ursäkt för det. blush.gif
Men vill gärna visa bilden på den igen. Visst är den väl allra vackrast precis så här innan den slår ut, eller är det bara jag som tycker så?
[attachment=9570:Duchesse...ntebello.jpg]
Mejal
CITAT (Helenavborg @ 14-11-2007, 22:00) *
Njaäe, tror inte det är Montebello. Kronbladen i mitten är lite för stora och i virvlar som inte duchessen har. Om du tittar på Anettes bild ser du att kronbladen är arrangerade på ett annat sätt.
Hur stora är blommorna i diameter? Duchessens blommor blir bara ca 6-7 cm.

Blommorna är nog något större. Kan det vara en Fantin-Latour då? Jag har nämligen för mig at tnär jag gick runt och luskade på växtmarknaden, så var de här representerade blan de gammaldags rosorna, varpå att jag drog slutsatsen att det kunde vara en av dessa. Men det kan ju varit någon de hade sålt slut också.. g.gif
noranettan
CITAT (Eva 33c @ 14-11-2007, 22:40) *
Ja jag var lite ivrig när jag la in Montebellon i "fel" tråd! Ber om ursäkt för det. blush.gif

Men Eva! ALDRIG behöver man be om ursäkt för att man visar bilder på en vacker ros!!!! flirting.gif Anette
Mia, zon 3
Jaha - en gallica till på "måste-ha-listan".... Det har ju blivit så nu - ganska många listor..... en för "vill-ha", en för "vill-verkligen-ha", en "måste-ha", en "måste-ha-annars-dööör-jag" och en "skit-i-att-skriva-spring-ut-å-skaffa-NU!"
Håhåjaja - tur att det är grävstopp nu, bra för karaktären... angel_not.gif
Kajsa
Tror aldrig det blir grävstopp, inte förän det är lite kvar av gräsmattan och maken börjar muttra, men för i år är det gräv stopp vi hade -5 grader inatt.
Helenavborg
CITAT (Mejal @ 15-11-2007, 07:35) *
Blommorna är nog något större. Kan det vara en Fantin-Latour då? Jag har nämligen för mig at tnär jag gick runt och luskade på växtmarknaden, så var de här representerade blan de gammaldags rosorna, varpå att jag drog slutsatsen att det kunde vara en av dessa. Men det kan ju varit någon de hade sålt slut också.. g.gif

Visst kan det vara Fantin Latour! Underbar ros det med.
Citrona
Åh, vilken ljuvlig liten hertiginna, Nettan! Nu har jag för länge sedan förstått att det är gallicor som är din stora vurm. Jag har ännu ingen sådan, vad är det som utmärker just den gruppen av rosor? När du skriver att man skall hålla den på 1-1,5 m, hur menar du då? Kapar man skotten på den höjden eller tar man helt bort skott som blir för långa?
noranettan
Jag klipper in årsskotten i samband med vårbeskärningen. Men i år har jag klippt in årsskotten redan i augusti, men det är för att jag har stuckit rosorna. Jag misstänker att de blir för gängliga om man låter bli att tukta dom.

Men annars är gallicorna den rosgrupp som har de mest fantastiska namnen, har den största variation i blomman - från enkel och hela skalan till tätt fylld, från ljust blekrosa till mörkt vinröd/purpurviolett, från bara 3-4 cm upp till 15 cm, oftast mycket friska och med vackert bladverk, doftar oftast så himmelskt gott att man blir yr av lycka och doftämnen, de flesta är dessutom antikviteter med anor i 1700-1800- talen, någon redan för ett par tusen år f. Kr och några från tidig medeltid. Man känner de historiska vingslagen. (från början var de slotten och herresätenas rosor) Att de bara blommar en gång under sommaren (3-5 veckor) är lätt att förlåta med den bakgrunden. Eller hur? biggrin.gif Anette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon