Full version: Rosenkvitten
Lillja
Hej.
Jag har funderat på att sätta rosenkvitten till våren
är den härdig i zon5 Umeå , hoppas den är det
för jag har läst att man kan göra mycket gott av
frukterna, men det brukar väl va så att man får
vänta några år, oj oj det är mycket som ska rymmas
på min odlingslott kul vore de om de gick.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en sort som heter Chaenomeles japonica Motala E som ska vara härdig till zon 5 och det är E-plantematerial och det brukar vara garanterat härdigt för den zonen de säger att den ska gå till. Sorten blir inte så hög 60-80cm. Rosenkvitten gillar sol och genomsläppliga jordar. Man planterar med fördel mer än en planta vissa sorter är inte eller dåligt självfertila, sorten Motala verkar vara förökad med frö så då borde det gå bra att plantera en grupp med några motalaplantor.
Jan Lindgren
Hej!
Är en växt förökad med frö så är de frågan om den ska kallas sort. Möjligen grex. Jag anser att sorter ska vara vegetativt förökade. Skulle någon acceptera att köpa ett Åkeröträd och sedan få några sura äpplen på grund av att det var ett träd som såtts med kärnor från Åkerö?
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
testa en Motala -de sorter jag har är inte särskilt villiga till fruktsättning .. kanske är de för ensamma ..
Lillja
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-11-2007, 18:49) *
testa en Motala -de sorter jag har är inte särskilt villiga till fruktsättning .. kanske är de för ensamma ..

Tackar då ska jag testa jag undrar om Hanskogs har den,
annars får jag beställa från andra sidan kvarken.
KURT
CITAT (Jan Lindgren @ 14-11-2007, 18:52) *
Hej!
Är en växt förökad med frö så är de frågan om den ska kallas sort. Möjligen grex. Jag anser att sorter ska vara vegetativt förökade. Skulle någon acceptera att köpa ett Åkeröträd och sedan få några sura äpplen på grund av att det var ett träd som såtts med kärnor från Åkerö?
MVH
Jan Lindgren

Man kan inte jämföra allt med äpplen, i detta fall är det tydligen en sortäkta växt. Man kan ju t ex fröföröka endel plommonsorter och en del körsbärssorter (skuggmoreller).

När det gäller rosenkvitten så verkar fruktsättningen variera ganska mycket, man bör nog ha FLERA buskar om man inte bara skall nöja sig med en liten burk gelé.
Jan Lindgren
Hej!
Är verkligen rosenkvittensorter fröäkta? Jag tvivlar.
MVH
Jan Lindgren
KURT
CITAT (Jan Lindgren @ 14-11-2007, 20:45) *
Hej!
Är verkligen rosenkvittensorter fröäkta? Jag tvivlar.
MVH
Jan Lindgren

Den är ju inte förädlad utan det är en vildväxande sort från Japan:

http://eplanta.com/Chaenomeles_japonica_fk_Motala_E_.asp
Jan Lindgren
Hej!
Det är alltså ingen sort utan fröna kommer från Motala. Det är däremot en art.
MVH
Jan Lindgren
KURT
CITAT (Jan Lindgren @ 15-11-2007, 17:31) *
Hej!
Det är alltså ingen sort utan fröna kommer från Motala. Det är däremot en art.
MVH
Jan Lindgren

japonica är en art (liten rosenkvitten) men sedan listar Skud:

Chaenomeles japonica 'Cido'
Chaenomeles japonica fk Motala
Chaenomeles japonica 'Issai White'
Chaenomeles japonica 'Sargentii'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon