Full version: Stolpskor i berg
Hosse
Hej,
Köpte hus för tre månader sedan, är klar med hundgårdarna och hundhusen och har börjat med att sätta staket runt tomten.

Det är verkligen inte så lätt som man tror! På 75% av staketsträckan är det berg eller stora stenar och 25% är det jord. Där det varit berg har jag borrat och där det varit jord har jag slagit ner stolpskor (vet inte vad det formella namnet är)

Nu till mitt bekymmer:

Hålen jag borrat är något för stora och något för små;

Hålen är förstora att slå ner stolpskon i så att metallen formas av hålet (många säger i efterhand nu att jag skulle gjort mindre hål och tvingat ner stolpskon i hålet)

Och hålen är för små då tanken var att hälla ner betong/cement i hålet så stolpskorna fastnar utav detta! men jag får inte ner tillräckligt med betong/cement!!! confused.gif

Vad ska jag göra nu? Jag har hört att det finns någon form av pasta som man kan hälla i hålen som reagerar och sväller då det kommer i kontakt med berg och metall? vad heter det? och vart finns det? eller om det finns någon som har en bättre idé?

Tacksam för svar!
Tosan
Blanda bara cement och vatten, ingen ballast, blanda tunt och häll i hålen, gärna snabbcement.
Fungerar till bergförstärkning, så det borde kunna klara ett staket. smile.gif
MariaS
CITAT (Hosse @ 14-11-2007, 17:19) *
...

Vad ska jag göra nu? Jag har hört att det finns någon form av pasta som man kan hälla i hålen som reagerar och sväller då det kommer i kontakt med berg och metall? vad heter det? och vart finns det? eller om det finns någon som har en bättre idé?

Tacksam för svar!

Vi köper en massa som vi kalar "expandermassa", när vi handlar. De på Ahlsell vet i alla fall vad vi vill ha. Denna massan trycker man ner i hålet först, sen trycker man ner stolpskon. 30 minuter senare sitter det fast. JAG LOVAR.
Hosse
Tack för alla vänliga svar! Ska handla i eftermiddag, gäller att ligga i nu med tanke på vädret...
KURT
CITAT (Hosse @ 15-11-2007, 13:48) *
Tack för alla vänliga svar! Ska handla i eftermiddag, gäller att ligga i nu med tanke på vädret...

Häll bara i vatten så fryser de fast!
Hosse
Vad händer till våren om jag bara häller i vatten?
KURT
CITAT (Hosse @ 16-11-2007, 12:06) *
Vad händer till våren om jag bara häller i vatten?

Ev. framtida problem skall man inte bekymra sig om!
Jan Lindgren
Hej!
Förr använde man smält svavel.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon