Hej.
Skulle vilja ha reda på lite växter som är lätta att sköta?
Helst sådana som bara ska vattnas 1-3 gånger per månad.
Mvh
Lis
Garderobsblomma.... Zamioculcas zamiifolia eller hur det stavas.....
Clivia!
Klarar lätt 8 veckor utan vatten, ovanpå element...
Jag skulle vilja påstå att alla blommor som har instruktionen "låt torka ut mellan vattningarna" klarar de intervallen som nämns här, eller?
Malva15
15-11-2007, 05:28
Kanske inte alla klarar den behandlingen men generellt kan sägas att alla växter med vaxartade tjockare blad tål att glömmas lite och behöver torka ut en smula innan nästa vattning. Ingen växt gillar dock att stå torr under en längre tid enligt mina erfarenheter.
Tips på växter: Crassula (Paradisträd, Penningträd), Hoya Bella, novemberkaktus (utom när de blommar och har knopp vill de stå torrare), Fallskärmsranka, Hjärtan på tråd.
Lars-Olof Arvids
15-11-2007, 08:35
Blomstervagga (Rhoeo spathacea) är svår att ta död på. Blir det mildväder skickar jag gärna några sticklingar.

Olle
Rapchic
15-11-2007, 08:45
CITAT (ehlana @ 14-11-2007, 17:40)

Garderobsblomma.... Zamioculcas zamiifolia eller hur det stavas.....
nog för min syrra har lyckats ta då på några garderobs blommor.... men jag tror blommor har nått mot henne
(+ jag tror hon kanske kunde ha vattnat ihjäl dom)
huskatt
15-11-2007, 08:54
Hej!
Satsa på kaktusar,succulenter eller självvattnande krukor vet ja`.
Lars-Olof Arvids
15-11-2007, 08:56
CITAT (Rapchic @ 15-11-2007, 08:45)

nog för min syrra har lyckats ta då på några garderobs blommor.... men jag tror blommor har nått mot henne
(+ jag tror hon kanske kunde ha vattnat ihjäl dom)
Vattnar hon ihjäl dem är nog palettblad eller fredskalla bättre alternativ.

Olle
ja... garderobsblommor blir lätt övervattnade... När jag planterade om min förut såg jag en stoor knöl som den hade nederst... Det är nog nån slags vattenreservoar.......
Hej
jag tycker att du kan välja växter som har korpulent blad med gummi täck som alla sorter kaktus och Garderobsblomma.... Zamioculcas zamiifolia Clivia! Crassula (Paradisträd, Penningträd), Hoya Bella, garderobs blommor de behöver bara 1 eller 2 gångar varje månad.
Obs: de är växter som har lite avdunstning.
Lycka till
H: Bassam
Tack alla. Känns som om jag har lite att gå på nu. Kommer bli super!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.