Boxer
Brukar inte årets perenn tillkännages på Elmiamässan? Jag kom precis hem därifrån men glömde bort att ta reda på vilken det blev. wacko.gif
Jan Lindgren
Hej!
Det blev vit Pulmonaria. Jag hittade en del intressanta grossister på mässan så det var värt besväret att åka dit.
MVH
Jan Lindgren
MariaS
Ååååå. Kan du inte berätta mer. (Avis) Hinner inte åka. Har just börjat få köksgolv nu. Inget stampat jordgolv mera yahoo.gif
KarinSKARA
vit Pulmonaria???
Brukar det inte vara en "vanligt förekommande" blomma som väljs.
Den vanligaste har väll blå (lila) blomma?
Eller tänker jag fel?
Blomstertanten
Jag har redan den biggrin.gif
Så här är den inte så ovanlig !

Men den vanligaste är ju den blå-lila-rosa.

renate
Jag har både den vita och den vanliga Pulmonaria,lungörten.
Blomstertanten
Jag har även den blå smalbladiga och röd lungört (om den inte dör nu igen)
dicentra
Älskar lungört!!! wub.gif
Har alltid tyckt att den har varit en underskattad växt. mad.gif
Den är ju vacker när den blommar tidigt på våren,och är dekorativ resten av året speciellt de sorter med vitfläckiga blad.
Här hos mig är den välldigt lättodlad,än har jag inte lyckats ta livet av någon planta!! rolleyes.gif
Har sju olika sorter o alla verkar trivas bra,favoriten är nog Pulmonaria angustifolia "Blue Ensign" som man hör på namnet har en fantastisk blå färg.
Har varit ute efter Pulmonaria Majestre som har silver färgade blad så den kanske är lättare att få tag i nu när lungörten har blivit året perenn -08!!

blomma.gif Mvh MLK:-))
Wilmer
Vad kul! Jag har en vit lungört, men vet inte vad den heter. Den följde med tomten. De är verkligen fina!

Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon