Full version: Murgröna i tall
vickeva
Hej på er
Min syrra har en stor tall i trädgården, och i den växer murgröna. Nu är hennes man rädd att murgrönan ska kväva tallen och de låter den växa högre upp, är det så?
KURT
Om tallen är stor så har jag svårt att tro att murgrönan skuggar en stor del av barren?
Aqvakul
Tror liksom Kurt att tallen klarar murgrönan galant. Det kommer säkert att bli hur tjusigt som helst.
Anders Roslagen
Instämmer, tror att det är först om murgrönan växer in i tallens krona som den börjar hämma tallen. Snyggt med murgröna som klättrar!
Cilla
Jag har aldrig sett en murgröna lyckas skugga barrpartierna i en tall, men däremot kan ekar till och med i zon 3 få slåss för att få behålla ljus på sina blad.

Det är när en slinger/klätterväxt börjar skugga blad och barr de kan bli problem för träd. Kanske också kan de som klättrar med sugkoppar vara till besvär för yngre, tunnbarkiga träd, men det vanligaste är att skador på trädens rötter uppstår när man grräver ned en klätterväxt intill det.
Rafael
Klättervildvin (parthenocissus quinquefolia) blir också jättevacker, tycker jag.
Har svårt att tänka mig att den skulle skada trädet heller, men vill gärna veta om så ändå är fallet.
MariaS
Jag har sett tallar med kaprifol och piprankor runt stammarna. Underbar syn. Kan inte tänka mig att murgrönan ställer till med problem. Snarare blir nog problemet att hålla rådjuren borta från murgrönan, så att den kan växa till sig.
flower
Tallar är tuffa växter, äldre exemplar kan till och med överleva skogsbränder pga sin tjocka bark och höga krona som oftast klarar sig oskadda från eldflammorna. Baserat på detta faktum tror jag säkert att en tall klarar av att ha en murgröna kring stammen. Iallafall om den är av ett äldre exemplar.
vickeva
CITAT (MariaS @ 15-11-2007, 13:45) *
Snarare blir nog problemet att hålla rådjuren borta från murgrönan, så att den kan växa till sig.

Hehe, några problem att få murgrönan att växa är det inte, och några rådjur har jag aldrig sett i någon trädgård där vi bor.. Murgrönan är helt självväxande, ingen har planterat den, åtminstone inte de senaste 20 åren, den täcker hela marken runt tallen, och har nu tagit sig en bra bit upp. Ska se om jag kan ta en bild
Jag ska i alla fall säga till syrran att låta murgrönan vara!
Huggorm
Inte långt ifrån där jag bor är det en vildkaprifol som håller på att ta över en rönn, hela kronan är som ett nystan av blad från de båda. Ser rätt illa ut, men liksom dom andra tror jag det vill till ganska mycket innan en murgröna skadar en tall
Bassam
Hej
Jag tycker att det är bra med murgrön mellan talarna, men inte så mycket på grund att ska bli spekulation mellan rötter om näring , de betyder att talar ska få lite näring och bli svaga.
Lycka till
H Bassam
Anders Roslagen
CITAT (Bassam @ 15-11-2007, 22:04) *
Hej
Jag tycker att det är bra med murgrön mellan talarna, men inte så mycket på grund att ska bli spekulation mellan rötter om näring , de betyder att talar ska få lite näring och bli svaga.
Lycka till
H Bassam

När jag grävt upp murgröna har de haft litet och ganska ytligt rotsystem och tallar har om marken tillåter djupa och effektiva rötter. Jag tror inte de konkurrerar. Om det är någon part som lider så bör det vara murgrönan.
Cilla
Ja inte är det någon näringskonkurrens mellan en tall eller annat uppväxt träd och en murgröna inte. Det är bara när murgrönan kan täcka blad- eller barrmassan som det kan uppstå problem. Men även om man sätter murgröna i en mindre tall så tar det tid innan problemet uppkommer, och det kan man dessutom åtgärda genom att skära ned murgrönan från barrdelarna, till dess att tallen vinner många meter i höjd.

För att bevara döda träd men ändå klä dem i grönt är det härligt att se klätterväxter planteras tycker jag. Har sett att det görs med allt fler döda fruktträd på sistone. T ex honungsrosor, bokharabinda, kaprifoler, bordsvindruva. Ett dött träd blir en härlig ställning under många år, och bidrar dessutom till mångfalden i ens trädgård så länge det står kvar och sakta bryts ned!

Jag har själv en stor, död gran som jag tänkte försöka få upp pipranka i. Granen måste kapas så att den inte blir en fara om den faller, men en hög stampelare med grenar kommer att få vara kvar. Enda abret är att det på stället är mycket sammanpackad, torr och tunn mark, så det blir en hel del grävjobb.
Bassam
Hej
Jag tycker att lämna talar och andra buskar och häckar leva i fred från början till att de ska bli starka, sen kan man tänka sig plantera under, det är viktigt när ringad , vatten lösa näring och fösta träff murgrön rötter så de ta 80 procent av näring, man kan också ser skillnad mellan talar som liver fri och andra som liver med murgrön eller med annat,
Obs: och bli spekulation på solen.
LYCK till
H: BASSAM
vickeva
Tack för alla svar!
För att förtydliga lite så är både tallen och murgrönan gamla, de har levt ihop länge, och frågan är om murgrönan kommer att ta över tallen. Jag tolkar svaren som så, att så länge som barren inte blir täckta av bladmassan så är det ingen fara. Nu är tallen ganska hög, kanske 15 meter, och murgrönan är nog mer än halvvägs upp, så vi får kanske se efter den ordentligt, så att den inte trasslar in sig för mycket i kronan.

Bassam
hej
jag tycker att om de bada gamla, det är bra, och du är duktiga som tänker bra, jag tror att det är roligt att diskotera med mina kompisar som tycker om trädgård.
lycka till
H bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon