|
Jag kom på ett smart sätt att ta bort maskros och tistel etc ur gräsmattan! Det är mycket möjligt att detta redan är världens mest välkända knep, och att jag är lite efter.... men: Borra med lökjärn runt mitten på bladrosetten, drag upp järnet - och vips så har man fått upp hela roten! Eller åtminstonde gjort den greppbar och uppdragningsbar!
Inger S
25-11-2007, 15:55
Tack för tipset. Har snart försökt med allt, men detta har jag aldrig hört. Nu ska de få de små och stora dj.....na. Har Du nåt tips för Kirskål också?
Tack för tipset!  Här ska inhandlas lökjärn! Det borde ju fungera på både skräppor, aklejor och maskrosor som växer överallt där de inte ska
sqrulan
25-11-2007, 19:03
Min mamma gick för några år sedan och strödde vanligt JOZO salt i maskrosornas bladrosetter, och faktiskt så fungerade det för dom blev bruna och dog.
Man skulle göra det i soligt väder sa hon.
Någon annan som har hört talas om det?
Inger S
28-11-2007, 18:40
Ja på sensommaren tog jag till salt. Gjorde ett försök på två enorma plantor som kommit upp på ett område täckt av grus. Den ena plantan klippte jag först av jäms med markytan och sen hällde jag en matsked joddsalt i mitten på bladrosetterna på båda planterna. Har hört detta tips från flera håll, bl a i Gröna Rum. Förra måndagen var jag ute och kollade .......Båda planterna har tagit sig fint och den ena hade till och med en blomknopp.
Tror nog, efter detta misslyckade försök, att behandlingen måste upprepas. Det har ju regnat mycket och kanske hade det lyckats om det i stället varit torrt.
Hej Jag tycker att man kan blandad ättik med salt med peppar och pensla eller spraya på ogräs, jag använde den i sommar med sol dag, det kommer bra resultat efter några timmar. Lycka till H: Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
01-12-2007, 13:29
En stor nackdel är ju att väldigt få växter trivs i jord med salt i så man riskerar att skada buskar, träd, perenner, grönsaker ifall man springer runt och saltar överallt i trädgården. Det är få växter som är salttåliga så det kan bli lite begränsat växtval till trädgården i framtiden ifall man är väldigt generös med saltet.
Christer i Falköping
02-12-2007, 09:03
Ja, man behöver ytterst lite salt i varje bladrosett. Salt fungerar utmärkt i små mängder. I större mängder förgiftar den marken. Christer.
Discogiraffen
13-12-2007, 12:06
Anväder du ren ättika eller blandat med vatten? Vilken ättika använde du - det finns väl 12 eller 24 %, tror jag. Och hur mycket salt och peppar?? Många frågor... CITAT (Bassam @ 01-12-2007, 13:11)  Hej Jag tycker att man kan blandad ättik med salt med peppar och pensla eller spraya på ogräs, jag använde den i sommar med sol dag, det kommer bra resultat efter några timmar. Lycka till H: Bassam
CITAT (Bassam @ 01-12-2007, 13:11)  Hej Jag tycker att man kan blandad ättik med salt med peppar och pensla eller spraya på ogräs, jag använde den i sommar med sol dag, det kommer bra resultat efter några timmar. Lycka till H: Bassam CITAT (Discogiraffen @ 13-12-2007, 12:06)  Anväder du ren ättika eller blandat med vatten? Vilken ättika använde du - det finns väl 12 eller 24 %, tror jag. Och hur mycket salt och peppar?? Många frågor...  Jag tror att du uppnår samma resultat även om du skippar peppar. Vanlig hushållsättika (10%) funkar lika bra som Ogräsättika, enda skillnaden är att ogräsättika är dyrare.
Hej jag använda vanliga hushållsättika, jag fyllde glas med vanliga hushållsättika blanda med en matsked svartpeppar och en matsked salt efter värma dem lite för att de ska blanda bra, sedan jag penslade på ogräs. God lycka H:Bassam
Alexander-VG-zon3
13-12-2007, 18:10
CITAT (Bassam @ 13-12-2007, 16:27)  Hej jag använda vanliga hushållsättika, jag fyllde glas med vanliga hushållsättika blanda med en matsked svartpeppar och en matsked salt efter värma dem lite för att de ska blanda bra, sedan jag penslade på ogräs. God lycka H:Bassam varför har du peppar i ?? jag skulle inte heller använda salt , skogs växter trivs inte med allt för saltigt plus tar inte salt alltid död på växten utan du bränner bara bort bladen , från maskrosen pålrot har den vatten och näring och kan oftast igen växa tillbaka med nya blad . men allt beror jag också på hur mycket man använder
Hej Jag tycker att om du bränner bladen, rötter ska inte ta näring som behöver på grund näring industri området ligger på bladen de bilda näring med koppla med solen, den här metoden du ska göra flera gångar, kan du strunta med salt om du vill, God lycka H: Bassam
Alexander-VG-zon3
15-12-2007, 18:05
CITAT (Bassam @ 15-12-2007, 17:53)  Hej Jag tycker att om du bränner bladen, rötter ska inte ta näring som behöver på grund näring industri området ligger på bladen de bilda näring med koppla med solen, den här metoden du ska göra flera gångar, kan du strunta med salt om du vill, God lycka H: Bassam jo men då måste du har stora mängder plus göra det många gånger(som du skrev) . och har du då salt i och stora mängder = mycket salt . och vad jag menar med maskrosen så är dom seglivade , tar du ättika på eller bränner bort bladen så har du dödat bladen . men då roten är kvar som innehåller sparad näring så växer bladen ut på nytt , och då växten tror att den håller på att bli utdöd,så bildar den fler blommor för en fortsatt överlevnad =fler maskrosor . för att döda en maskros med salt,eld,ättika m.m. måste du får bort bladen hela tiden , som du säger göra det många gånger . men då får du ju stora mängder av det i jorden (salt,ättika). plus har du alla fröplantor som växer upp på nytt . då tycker jag ett enklare alternativ är att gräva upp dom eller köra över dom med gräsklipparen . köra över dom med gräsklipparen ger samma effekt som ättika men du kör ju över blommorna (om man nu har dom i gräsmattan) . eller att man gräver upp dom . fast iför sig är jag den person att jag gärna vill ha maskrosor i gräsmattan eller i utkanten av trädgården . så värst hemska är dom ju inte . och förplantorna är ju lätta att ta veck ( sen är det kanske svårare i lerjord att spitta upp maskrosor )
Hej Jag tycker att säga du i alla fall bestämma själv, men jag säga att ättik jag är inte som bestämma att den fungera mot ogräs , de säljer färdigt blandad i träd gård butiken ,men jag säga att du tror den döda bara blad det är miss förstår , bladen också suga den och skicka till rötter som kan dödar rötter, varför räkna du växter som stabil . det är växter komplett rötter och stam blad, jag kan inte förklara mera. Obs : du kan strunta salt och peppar och behålla bara hushållättik du är duktig, varför jag intressera att läsa och skriva på den här sidan för att bli starkare varje dag när jag prata med duktiga trädgårdsälskare. God lycka H: Bassam
Alexander-VG-zon3
15-12-2007, 20:55
CITAT (Bassam @ 15-12-2007, 19:37)  Hej Jag tycker att säga du i alla fall bestämma själv, men jag säga att ättik jag är inte som bestämma att den fungera mot ogräs , de säljer färdigt blandad i träd gård butiken ,men jag säga att du tror den döda bara blad det är miss förstår , bladen också suga den och skicka till rötter som kan dödar rötter, varför räkna du växter som stabil . det är växter komplett rötter och stam blad, jag kan inte förklara mera. Obs : du kan strunta salt och peppar och behålla bara hushållättik du är duktig, varför jag intressera att läsa och skriva på den här sidan för att bli starkare varje dag när jag prata med duktiga trädgårdsälskare. God lycka H: Bassam jo jag förstår dig ättika ''fungerar'' om man gör som du säger upprepar hela tiden . men det är en utdragen process för plantan årter bildar sina blad . när ''du'' har gjort det ett par gånger med ättika så dör plantan får dens blad försvinner hela tiden den orkar inte med . men när du inte är där med ''ättika'' så kommer den blomma som en galning för att den håller på att dö och då frösätts fler plantor plus behöver du stor mängd ättika för att få en skadligare effekt på plantan . men då blir det hög ättika antal och närliggande gräsmatta,plantor ''skadas också'' av ättika . bladen suger inte i sig ättika , utan dödar bladen men själva roten lever kvar och är växtpunkten/bladknoppar intakt så återväxer den blad . och ja rötterna kan dö av ättika men sprayer du enbart på bladen är rötterna intakta i jorden . och många ogräs får nya plantor igenom rötterna . jag vet att växter är kompletta . men ättika dödar bara enbart träffade delar . och den som säljs på plantskolor funkar lika bra som vanlig ättika . och har själv testat detta och vet att maskrosen kommer tillbaka hittade från nätet också ,citat från en annan sida ''Vad är det för skillnad på den ogräsättika som man kan köpa i trädgårdshandeln och på att själv blanda ättika 24 % och vatten? Något man ska tänka på när man besprutar sitt ogräs?Skillnaden är framställningsmetod och renheten. Ogräsättika definieras som ”tekniskt ren ättika” och är ofta en biprodukt från annan industritillverkning. Den kan innehålla små mängder orenheter/föroreningar som gör att den är mest lämplig till ogräsbekämpning. Ättika 24 % är absolut ren och är livsmedelsklassad. Det går utmärkt att använda även denna ättika till ogräsbekämpning, literpriset är dock något högre! Använd ättika bara mot ogräs på hårda ytor som exempelvis grusgångar och gångar täckta med plattor. Ättiksblandningen dödar nämligen också växterna omkring, t ex det omgivande gräset, om ni exempelvis sprutar på maskrosor i en gräsmatta. Besprutningen har omedelbar effekt. Bladen gulnar redan inom loppet av några timmar och ogräset vissnar ner efter ett till två dygn. Ättikan dödar bara de delar av ogräset som besprutas, de ovan jord. Behandlingen måste därför upprepas 2 - 3 gånger under en säsong. Välj helst en dag då risken för regn är låg. '' CITAT (Bassam @ 15-12-2007, 19:37)  varför jag intressera att läsa och skriva på den här sidan för att bli starkare varje dag när jag prata med duktiga trädgårdsälskare. God lycka H: Bassam vi är glada att ha dig här , och hoppas du tycker om att vara här och tycker det är intressant
Hej Jag är mycket intresserat med er, med stora diskussion som leder till rätt väg till oss, jag tycker att läsa och skriva på den här sidan nästan 5 6 timmar varje dag, och spara viktiga information på mina spar sidan, när jag känna problem jag tillbaka till mina sidor och mina böcker och internet, och skriver svar som ta mycket tid för mig, för att det är inte bra att skriva fen, jag hoppas god jul till alla kompisar som tycker trädgård, God lycka H: Bassam
Jag önskar dig med en riktigt God Jul Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|