lenamarianyq
15-11-2007, 11:35
De här åpplena som jag fotat står i en gammal kulturträdgård i Västerås. De är gula o avlånga o de godaste äpplen jag smakat. Söta asomatiska med krispigt kött. Skalet är gult med viss rodnad mot solen. De kan bli lite mjöloiga om de legat o har praktiskt taget ingen hållbarhet alls. De är jättebra att använda i all matlagning o vid bak men måste användas direkt. Det är alltså sommaräpplen o mognar i slutet av september.Snälla kom med tips om det är möjligt.[attachment=9583:IMG_0249.JPG][attachment=9584:IMG_0250.JPG][attachment=
9585:IMG_0251_3.JPG][attachment=9586:IMG_0252.JPG][attachment=9587:Kopia_av...G_
0252_2.JPG][attachment=9588:IMG_0250.JPG]
Aqvakul
15-11-2007, 19:55
Känner inte igen det. Häftig form!
Som tröst får du en rolig äppelbild:
[attachment=9598:äpple.htm]
zaaritha
17-11-2007, 00:08
Melonäpple?
Det var min gissning på utseendet också, men det stämmer inte med att de inte är hållbara. Melonäpple tillhör dem man kan lagra, det görs bl a i min släkt och vi äter utmärkta lagrade Melonäpplen på vintern.
Jag skulle behöva slå upp dessa för att de vad det kan vara, men alla mina pomologböcker är nedpackade för tillfället.
Big Gardener
17-11-2007, 22:03
Min första tanke var också melonäpple
ingrid fuxwall
17-11-2007, 23:53
Även jag har dessa äpplen så jag hoppas någon kommer på namnet, fast egentligen spelar det ingen roll - de är goda och det räcker
Jan af Lisö
19-11-2007, 10:23
Hej
Skulle behöva se även bilderna på äpplen i genomskärning (både vågrätt och lodrätt) med ett måttband/linjal bredvid. Då ser man såväl storleken som formen på kärnhuset.
Då kan man jämföra med bilder i äppelböckerna. Jag tycker att äpplen på bilden har en så annorlunda form att de borde kunna identifieras om de tillhör landets 250 vanligaste sorter. För mig ser de ut som korsning mellan Melon och Transparente Blanche.
Hade tänkt kolla i Anton Nilssons pomologi, den är uppdelad per landskap och då borde det kanske vara någon lokal sort från Västmanland eller landskapen runtomkring !!!
---
Namnet är av intresse för oss andra om Ni tycker att de är "godaste jag ätit". Jag skall ympa 20 olika sorter (inte på en gång) och då behöver tips på goda och friska (ej kräftkänsliga) äpplen.
Jan af Lisö
20-11-2007, 08:01
Har studerat mina äppelböcker, men det var inte så lätt som jag trodde.
Det som kom närmast (gäller formen, färg och mognadstid/kort hållbarhetstid) är en sort som heter Sukkertop, även kallad Citronäpplet i Göteborgstrakten (Det tolkar jag att det är inte samma Citronäpplet som Melonäpplet kallas för).
Som referens för bedömningen står boken "224 svenska äppelsorter" av Håkan Svensson.
Det kan kanske de mer äppelkunninga här på forumet kommentera...
ingrid fuxwall
20-11-2007, 20:06
CITAT (Jan af Lisö @ 19-11-2007, 10:23)

Hej
Skulle behöva se även bilderna på äpplen i genomskärning (både vågrätt och lodrätt) med ett måttband/linjal bredvid. Då ser man såväl storleken som formen på kärnhuset.
Då kan man jämföra med bilder i äppelböckerna. Jag tycker att äpplen på bilden har en så annorlunda form att de borde kunna identifieras om de tillhör landets 250 vanligaste sorter. För mig ser de ut som korsning mellan Melon och Transparente Blanche.
Hade tänkt kolla i Anton Nilssons pomologi, den är uppdelad per landskap och då borde det kanske vara någon lokal sort från Västmanland eller landskapen runtomkring !!!
---
Namnet är av intresse för oss andra om Ni tycker att de är "godaste jag ätit". Jag skall ympa 20 olika sorter (inte på en gång) och då behöver tips på goda och friska (ej kräftkänsliga) äpplen.
Alla mina är uppätna så jag kan inte bidra med någon bild, men kan återkomma nästa sensommar.
ingrid
lenamarianyq
21-11-2007, 09:08
Tack alla ni som svarat. Jag vet inte om jag blivit så mycket klokare dock. Mitt problem är att jag sålt huset i Västerås där äpplena växer o eftersom affären med tillträde till mitt nya hus dröjt med tillträdet ända till 17dec så kan jag ju inte ympa som jag tänkt. Till Ingrid Fuxvall vill jag säga att jag gärna skulle vilja ha bilder i genomskärning så att jag har möjlighet att skaffa dessa äpplen framöver. Grannar o vänner har kommit för att plocka varjé år. Jag har bara ett träd men det är extremt rikbärande varje år. Tack till Jan af Lisjö för dina engagerade o trevliga svar. Återkom gärna om du kommer på något mer.
Ingrid Ehrenkrona
Jan af Lisö
21-11-2007, 14:09
Jag är mer och mer övertygad om att sorten är Sukkertop, det som stod i boken "224 svenska äpplen" stämmer väl överens med beskrivningen här. Den karaktäristiska formen stämde också, och även färgen på de gula delarna av skalet.
Annars så kan du skicka bilderna med frågan till Håkan Svensson [hakan.svensson@nordiskamuseet.se], som är kanske Sveriges främste äppelexpert. Berätta i så fall vad han svarade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.