Siv i Bollnäs
Jag letade efter frågor och svar om mus- och råttinvasion i hus och hittade en flera år gammal tråd, men det kan ju ha hänt en del sen dess, därför frågar jag: finns några bra idéer om hur man blir av med möss som letar sig in när det börjar bli kyligt ute???
Vi bor i ett gammalt hus som det förmodligen är ganska lätt för mössen att ta sig in i utifrån. De finns både i under- och övervåningen; springer i väggarna och knaprar så vi hör dom om nätterna... Vi har en fröautomat för fåglar (hänger utanför ett fönster i övervåningen) så fågelfrön finns det ju i huset. Rätt som det är så hittar man skal av solrosfrön liggande på golvet bredvid en liten överbyggnad över vatten- och avloppsrör, tillsammans med en hög av sågspån som kommer av gnagning. Vi brukar sätta ut musfällor men nu tycks dom inte bry sig om dom längre... Vi misstänker att dom har något musbo under hallgolvet i övervåningen, och där föds väl upp nya generationer antar jag. I trappan upp till övervåningen hittar man alltsomoftast högar av gnag-spån. Jag läste om att det fanns elektroniska mus-skrämmare - kan någon namnge någon sådan som är effektiv, (och var dom finns att köpa) så vore jag jätteglad!
Siv help.gif
Fenja
I ett gammalt hus finns inget effektivare än ett par katter!! Giftfritt och smidigt!
Mvh
Fenja
Malvia

Vi har satt upp fällor i olika storlekar, för vissa av "mössen" var för stora för att dö i de minsta,
vaknade av att de sprang omkring med fällan runt halsen i köket. -fear-.gif

Vi har 4 st utekatter som håller rent ute och i husgrunden, pga allergi kan de inte vara inne så där är det fällor som gäller.
Siv i Bollnäs
Några katter har inte vi, men grannen har en. Den håller dock till ute och jagar bl a sorkar vilket vi är glada för! Den skulle nog inte komma åt mössen, för som jag sa så springer dom i väggarna och under golvet...
Det är svårt med husdjur för oss, för emellanåt reser vi bort och några grannar som har lust att vakta dom har vi inte. (Inte grannen med katten heller - dom låter dessutom sin katt vara ute om nätterna fast det är svinkallt.) Vi vill inte lämna en katt hos såna, inte lämna den ensam heller, vilket ju många gör...
Finns det ingen som vet något om de här elektroniska mus-skrämmorna???
Siv ohmy.gif
KURT
Anticimex säger att elektronisk skadedjurssanering inte fungerar, de borde inte ha någon orsak att vara jäviga.
HelenN
För 2,5 år sedan när vi flyttade till huset så fanns det fullt med möss ute & på loftet i stallet. Inne i huset har vi klarat oss.

Då köpte sambon 50 råttfällor & ställde upp i flera omgångar & till slut fanns det inte en mus kvar. Nu ....för ett par veckor sedan så såg vi möss springa till soppåsen som vi ställt på trappen & då ställde vi ut råttfällor igen....runt om hela huset....och jag tippar på att det är ca 15 råttfällor utplacerade nu. I början fick vi ett tiotal....och nu verkar de inte va såååå många kvar.

Så det betalar sig att ligga i......det går åt en del råttfällor.....men nu har det kommit nya i plast....där man trycker i osten i ett hål & man släpper bara efter så att musen lossnar så man behöver ju inte ta idem.

Lycka till!
KURT
Fällorna i plast är bra, men ost är nog inte det mest praktiska att beta med. Det är bättre med antingen torra livsmedl som kan ligga länge i fällan t ex russin eller havregryn. Eller något som doftar bra t ex nougat! eller anisfrön .

Tydligen finns det också plastfällor med permanenta doftblok som man inte behöver beta:

http://blogg.aftonbladet.se/400/perma/184136/
Jan Lindgren
Hej!
Jag använder gift, mycket gift. I år går det åt så mycket att det börjar märkas ekonomiskt. Normalt brukar jag få någon enstaka mus i min varmbädd men i år är det massvis. Det är inte kul att hitta alla cassiopesticklingarna uppgrävda eller att få kasta en låda rhododendronsticklingar för att mössen blandat flera lådor. Med hjälp av mycket gift i källaren så har vi än så länge klarat väggarna.
MVH
Jan Lindgren
*Ulrica*
CITAT (KURT @ 15-11-2007, 16:14) *
ost är nog inte det mest praktiska att beta med. Det är bättre med antingen torra livsmedl som kan ligga länge i fällan t ex russin eller havregryn.
Beta med segt godis som ferarribilar eller vingummi! Musen kan inte ta en tugga så lätt utan måste rycka och dra lite i betet - PANG! tummenupp.gif
Siv i Bollnäs
Bussigt att ni vill ha besvär med detta! Jag suger i mig allting! Var in och tittade på "Vrakets" test av musfällor men var får man tag i den han rekommenderar? Gift och fällor utomhus är väl lite vanskligt här - vi matar ju småfåglar och grannens katt stryker ju kring huset...? Och letar vattensorkar - ja en och annan mus också förstås - och tyvärr någon fågel också kan man tänka.
Synd att inte Anticimex rekommenderar elektronisk mus-skrämmare. Hmm...det kan inte vara så att dom är för effektiva, väl? Då får dom ju mindre jobb?? Jag får först försöka ta bort den fastspikade "lådan" där jag tror att det bor en musfamilj fast det blir nog inte lätt. Söta saker ska man tydligen beta med i fällorna i alla fall. Här får man nog ta till alla möjliga metoder. Det värsta är ju om dom lyckas gnaga sönder någon viktig ledning (jag har läst någonstans att möss är en av de största orsakerna till husbränder p g av att dom gnager sönder elledningar).
Tack, alla och kom gärna med fler förslag, ni som har!
Siv smile.gif
*Ulrica*
CITAT (Siv i Bollnäs @ 15-11-2007, 14:42) *
Den skulle nog inte komma åt mössen, för som jag sa så springer dom i väggarna och under golvet...
De bygger ju bo i väggar och bjälklag med de letar ju föda lite överallt så fortsätt ni med fällor inomhus också! Vi har hört gnagande i golvet i veckan så idag var jag och köpte fällor och ferarribilar! tongue.gif
Där rör går in och ut ur väggar är bra ställen!
KURT
Och om de inte kommer ut i rummen så brukar man alltid kunna sätta fällor på vinden.
Chamomille
CITAT (Malvia @ 15-11-2007, 13:08) *
Vi har satt upp fällor i olika storlekar, för vissa av "mössen" var för stora för att dö i de minsta,
vaknade av att de sprang omkring med fällan runt halsen i köket. -fear-.gif

Vi har 4 st utekatter som håller rent ute och i husgrunden, pga allergi kan de inte vara inne så där är det fällor som gäller.

fear.gif fear.gif Runt halsen.... Hujedamej. Thhaaa....... -fear-.gif
Harvey
Vi har också musinvasion. När jag upptäckte första muslorten under diskbänken skulle jag fånga musen, fångade 9 första dagen, med en fälla, hann inte gå därifrån innan det smällde, sedan fem andra dagen, och nu minst en om dagen, oftast två. Jag köpte en plastmusfälla, efter att dom bara blev nackbrutna i den gamla fällan (fick binda fast den så att dom inte skulle springa bort med den) den nya funkar super, det är som ett litet plastlock som man lägger betet under, sedan när musen försöker lyfta locket så smäller det. Det enda är att dom gnager på den redan döda musen och plasten för att komma åt betet, men fällan kostade tolv kronor eller så så det får väl gå.
Vi har två katter, dom fångar möss, men eftersom dom inte kan trolla sig genom skåpsdörrar och genon väggar/golv/tak så hjälper det föga på dom mössen som är i väggen.
Jag tycker ändå att du skall ringa anticimex, det ingår i husförsäkringen för det mesta att dom kommer med råttgift. Det är inte farligt för en katt att äta en giftförgiftad mus om det inte blir i mängder, och råttgiftet kommer nog inget annat djur åt när anticimex lägger ut det på eran vind/källare i sina små lådor. Meningen är att mössen skall bli törstiga av giftet och leta sig utomhus efter vatten och dö där.

För den delen har jag kommit på det ultimata betet. En liten bit ÖLKORV! Blir inte dålig, luktar mycket för en musnos, bra konsistens att klämma fast, och tydligen gillar mössen vitlök och starka kryddor.
Siv i Bollnäs
Tack för fler svar! Vi har ett gammalt hus med torpargrund så vi har inte någon källare. På vinden finns det nog inga möss; dom tar sig upp nerifrån, mellan panelen på ytterväggen och de gamla liggande timmerstockarna. Däremellan finns det sån där gul isolering och man hittar små tussar nere vid yttertrappan ibland! Vi får pröva med andra fällor - antagligen har dom små rackarna kommit på att dom här ska dom inte bry sig om! Den där "färdiggillrade" fällan som beskrevs tidigare skulle jag vilja pröva. Annat bete får vi också pröva - vi har kört med hasselnötter (ej smaksatta) ett tag, men det hjälper inte nu. Anticimex och råttgift... ja, det blir väl i sista hand då.
Siv g.gif
Tosan
Sen är det bra om du kan komma på vilka vägar de har in å ut, större chans att de går i fällan där... Flytta gärna runt fällorna lite om det inte händer nåt på några dar.
Bassam
Hej
Jag tycker att före att sover kan du sätta fällor med feta vit öst, den är metod som funkar bra med min kompis som pratad med mig före i går .
Obs: du kan blanda Gibs + socker + mjöl och sätta blandning i faten under natt,
- Tips också kan du sprida starka peppar omkring området, alla mössor ska försvan.
- Lycka till
- H Bassam
inglan
CITAT (Siv i Bollnäs @ 15-11-2007, 14:42) *
Den skulle nog inte komma åt mössen, för som jag sa så springer dom i väggarna och under golvet...
Det är svårt med husdjur för oss, för emellanåt reser vi bort och några grannar som har lust att vakta dom har vi inte. (Inte grannen med katten heller - dom låter dessutom sin katt vara ute om nätterna fast det är svinkallt.) Vi vill inte lämna en katt hos såna, inte lämna den ensam heller, vilket ju många gör...

Kan ändå inte låta bli att rekommendera katt, våra två katter är inte fullfjädrade jägare än, men blir nog snart hoppas jag. Förra katten vi hade lät inte en mus slippa in i huset, inte ett enda spring i väggar eller vindsgarderober, när han blivit vuxen. Nu springer det i väggarna ibland här, men våra halvårsgamla katter måste ju få lite tid på sig att bli riktigt duktiga.
Våra katter väljer ibland att vara ute även kalla nätter, fast de har ju kattlucka in i ett varmgarage. Så jag tror inte att din grannkatt nödvändigtvis mår dåligt av att vara ute, fast de behöver ju ha något skydd mot regn och rusk. Men om ni åker bort ofta så är det ju värre, om nu inte grannen ändå kan vara kattvakt...

hälsningar Inglan smile.gif
KURT
CITAT (Siv i Bollnäs @ 15-11-2007, 22:06) *
Tack för fler svar! Vi har ett gammalt hus med torpargrund så vi har inte någon källare. På vinden finns det nog inga möss; dom tar sig upp nerifrån, mellan panelen på ytterväggen och de gamla liggande timmerstockarna.
Siv g.gif

Sätt upp en fälla på vinden så får du se!!!! Man hör ju bara mössen där de springer på ett material som ger resonans i övrigt vet man ju inte vart de är. I alla hus jag har fångat möss så har de också funnits på vinden, och om inte annat så är det ett bra ställe att sätta ut fällor!
Ewa L
Läste i tidningen i morse att det var ett extremt möss/rått-år i år.

An någon konstig anledning har vi öht inga möss där vi bor trots att skogen är nära. Vilket jag iofs är vansinnigt glad för, men tycker det är lite underligt. Frågade en granne men han glodde bara dumt på mig.

Min dotter hade däremot en hel del möss i sitt hus. Prövade med allehanda fällor, men som sagt: Ingenting går upp mot katt!! (Eller råtthund för den delen.) Hennes katt jagar hela nätterna och går in och sover framför brasan på dagen. Fet och fin. giggle.gif
Siv i Bollnäs
Finns det råtthundar??? laugh.gif
Kakaduan
En ganska enkel åtgärd att börja med är att se till att de inte får tillgång till något fågelfrö från automaterna. Hitta ett sätt att hålla fritt från spill under. Kanske en presenning eller liknande? Alternativt börja lägga maten i fågelbord/hus som står på något som maten istället ramlar ner på. Det kan vara en början.

Sedan tror jag på fällor. Då blir inga döda möss liggande i väggar och trossbottnar. Vi tar en del råttor med fälla och det fungerar bra - de dör direkt.

Sedan vore det nog läge att ta reda på var 17 de tar sig in någonstans och göra allt för att hindra dem. Enris har jag hört flera säga att de inte gillar, så om det är något ställe som är svårt att skydda kanske ni kan lägga enris där.

Kakaduan
Harvey
CITAT (Siv i Bollnäs @ 16-11-2007, 14:19) *
Finns det råtthundar??? :lol:

Ja, vissa terriers kallas råtthund. Gårdshunden kallas "skånsk råtteterrier" har jag hört (min fångar inte, dock kan hon mumsa i sig mössen). Våran förra hund, en collie, lärde sig av katten att fånga sork. Själv kallar jag småhundar för råttor ;)
zaaritha
Jan Lindgren: Varför allt detta gift?!?
Definitivt ej naturvänligt!
Jan Lindgren
Hej Zaaritha!
Jag har provat med fällor. Det räcker inte här. Råttgift är tillräckligt naturvänligt när det gäller ohyra. Jag använder svampgifter, snigelgifter och insektsgifter också när det behövs. Det är dock inte ofta man behöver det i en hemträdgård. Naturligtvis har jag tillstånd.
MVH
Jan Lindgren
zaaritha
Nej, jag tror dej inte!
Gift i alla former är förkastligt!
Jan Lindgren
Hej Zaritha!
Skönt att man får jobba på olika sätt och ha olika uppfattningar. Det finns inget objektivt sätt att visa vilket som är bäst fällor, gift eller att låta mössen vara. Mössen gillar säkert bäst att få vara i fred. Det är alltid en konkurrens mellan organismer. Jag använder gift för att det ger mig vissa konkurrensfördelar framför mössen.
MVH
Jan Lindgren
Ewa L
CITAT (Harvey @ 16-11-2007, 16:39) *
Ja, vissa terriers kallas råtthund. Gårdshunden kallas "skånsk råtteterrier" har jag hört (min fångar inte, dock kan hon mumsa i sig mössen). Våran förra hund, en collie, lärde sig av katten att fånga sork. Själv kallar jag småhundar för råttor wink.gif

Min älskade lilla ulltott en råtta??? nono.gif ranting.gif
Iofs tyckte jag likadant själv en gång i tiden. giggle.gif

Hans mamma är en mycket skicklig rått-/ och sorkjägare. Tror att hon lärt sig av katten.
skogstroll
Jag har haft lite möss inne men har en hittekatt som verkligen gör rätt för sig (även om jag inte kan låta bli att tycka synd om de små mössen). Findus (katten) går dessutom och spanar regelbundet i alla skrymslen så ingen ny har slunkit in. Det enda jag kan komma på för att stoppa dem (förutom katt) är väl råttfälla och att täta så gott det går på alla ställen så de inte kommer in i huset. Jag hade en rådis i växthuset i somras som älskade att käka upp mina tomater (till hälften), det kanske kan vara nåt att ha i råttfällan med lite parmesan på kanske giggle.gif

[attachment=9697:findus2.JPG]
Råttfångaren
Tezzla
Katter är faktiskt oslagbart när det gäller möss! yes.gif Sen att de gärna vill ge bytena i present till oss tvåbentingar är sånt man får ta laugh.gif
Marlene z v
[
Siv ohmy.gif
[/quote]
Jag har provat elektronisk mus-skrämma, ingen effekt alls enligt mej. Musfällan är nog bäst hos mej, men dom små plastfällorna är för svaga där fastnar musen bara med huvudet och som någon sade här tidigare, springer runt med fällan på huvudet.
MariaS
CITAT (Marlene z v @ 20-11-2007, 09:25) *
[
Siv ohmy.gif

Jag har provat elektronisk mus-skrämma, ingen effekt alls enligt mej. Musfällan är nog bäst hos mej, men dom små plastfällorna är för svaga där fastnar musen bara med huvudet och som någon sade här tidigare, springer runt med fällan på huvudet.

Här använder vi allt.
Anticimex ställer ut gift i alla uthus: Tar slut fortare än anticimex laddar, men håller åtminstone efter mössen där ute.
Katter: Tar vad de hinner, men när de tagit sådär en 10-12 möss på en gång så tröttnar de. Återupptar jakten efter 10 timmars vila.
Fällor av trä, plast och metall: Nackdelen är att mössen går i fällorna fortare än vi hinner vittja dem ibland, varför vissa möss börjar äta på de som sitter fast i fällorna...
Elektronisk musskrämma.... verkade locka till sig mössen, snarare än skrämma bort dem, då krävs det massor av ovanstående medel för att hålla dem borta.
krellus
Vi har satt "ljudsändare" i eluttag på över och undervåningen hos oss.
De skickar ut signaler som gör att de inte "bosätter" sig(hoppas jag).

Leta efter håligheter. Var kommer de in? Kolla era rör och inuti köksskåp etc.

Har även en "mjärd". En lite bur med fallucka.
muppan
Hörde på Radio Gävleborg att det var någon som tipsade om att lägga ut enris.

Det fungerar i svärföräldrarnas husbil som står i ett hyrgarage med musar och som helst vill in.

Kicki
Harvey
Nu har anticimex varit här och lämnat råttgift, i lördags skulle jag ut med kompisarna, gjorde mig fin och tog på mig snyggaste kläderna, just innan jag gick hemifrån så kände jag ett litet hål i tröjan, dom j-a mössen hade gnagt ett 15*15 cm stort hål, eller en massa rättare sagt, tröjan var helt perforerad panik att hitta något annat att ta på sig! J-a vad arg jag blev, nu räcker det inte med att ta dom i musfällor längre, nu är det krig!
Siv i Bollnäs
Harvey, jag känner verkligen med dig! Usch så hemskt när dom börjar ge sig på kläderna också. Ett år gjorde mössen här ett bo i en säng i gästrummet på övervåningen och det blev ju gnagskador på sängkläderna förstås plus både kiss och bajs... ett helt förråd av fågelfrön hade dom parkerat där också - tur att vi upptäckte det innan gästerna kom, så man kunde städa upp och lägga dit nya sängkläder... angry.gif
Orcus
Hur gör man för att hålla mössen/råttorna/sorkarna borta från gräsmattan då? dom springer och käkar mat vid fågelbordet och sen gör dom gångar i gräsmattan så man kan ju bryta benen av sig ibland när man råkar kliva ner i ett hål.

råttfällor är väl lite farligt att ha ute ifall fåglarna eller ekorrarna vill smaka på det som finns i fällan?
MariaS
Här är det bara vitlök och narscisser som hjälper. ner med knölar och klyftor i hålen så fort de dyker upp. Sen ska visst vedaska fungera också. Sorken tror då att det är skogsbrand rolleyes.gif
Orcus
CITAT (MariaS @ 13-01-2008, 14:58) *
Här är det bara vitlök och narscisser som hjälper. ner med knölar och klyftor i hålen så fort de dyker upp. Sen ska visst vedaska fungera också. Sorken tror då att det är skogsbrand rolleyes.gif

aha, ja då får jag ut och hälla bort all aska som jag har istället för att det ska ligga kvar i askhinken smile.gif
MariaS
CITAT (Orcus @ 13-01-2008, 17:28) *
aha, ja då får jag ut och hälla bort all aska som jag har istället för att det ska ligga kvar i askhinken smile.gif

Ja häll lite i sorkhålen direkt. Lukten blir ju mer "nära" sorken på så sätt.
Gloriana
Vi har elektroniska musskrämmor( från Granngården) på två ställen och det funkar bra tycker jag. Katterna har ju lite svårt att ta sig in i väggarna och ta dem. Jag läste också någon gång att man ska lägga ut vitlöksklyftor och det har jag provat för länge sen och det funkade hyfsat.
MariaS
CITAT (Gloriana @ 13-01-2008, 21:58) *
Vi har elektroniska musskrämmor( från Granngården) på två ställen och det funkar bra tycker jag. Katterna har ju lite svårt att ta sig in i väggarna och ta dem. Jag läste också någon gång att man ska lägga ut vitlöksklyftor och det har jag provat för länge sen och det funkade hyfsat.

Köpte också såna där musskrämmor på granngården! Den ena var det nog något fel på, för VI hörde ljudet och blev irriterade, på mössen fungerade det som rena lockropet. Det var rena invasionen, så länge den skrämman var inkopplad!
*Stintan*
Fick en gång ett tips om att lägga ut små buketter av skvattram i utrymmen där möss håller till. Gjorde så och inte vet jag om det berodde på skvattramen men några spår av möss såg jag inte till efter det.
Lisbeth zon2
CITAT (Siv i Bollnäs @ 15-11-2007, 12:32) *
Vi bor i ett gammalt hus som det förmodligen är ganska lätt för mössen att ta sig in i utifrån. De finns både i under- och övervåningen; springer i väggarna och knaprar så vi hör dom om nätterna...

I många hemförsäkringar ingår Anticimex, ring dem.
Gloriana
Det är flera som skrivit att de elektroniska musskrämmorna funkar som lockbete. Tur att våra möss är kloka och låter sig skrämmas w00t.gif
soulfire
hej
vi har haft ett hemskt halvår med massvis med möss.
De kom i efter alla regn i somras och vi provade med fällor - olika sorter och vår katt sprang omkring som en galning men de blev bara fräckare och fräckare ju kallare det blev. Gränsen var nådd när jag hittade en mus nerbäddad i en korg som jag har handukar i där den låg med en samling pumpafrön som den hade snattat ur skåpet. GRRR nono.gif

Vi köpte ultraljudsskrämmor på Krauta - satte en på vart våningsplan (vi har bara 45 m2 per plan), och öppen planlösning. Och det fungerade faktiskt hitintills. Inget mer spring - ingen spillning eller hål i förpackningar (jag hittade tillochmed gnagmärke i TVÅLEN blääää).

Jag har hört så mycket skit om de elektroniska fällorna men de fungerar tydligen i vissa hus- och på vissa djur... Det kan nog bli rätt dyrt om man har ett stort hus med många mellanväggar men med tanke på vad det kostar att slänga trasiga saker eller DOFTEN (vi har golvvärme)av upplösta muslik - fy 17! det är värt rätt mycket för mig måste jag säga...

En sak är kanske inte så bra, vår granne säger att hon har fått mer möss på senaste tiden wink.gif

embees
CITAT (Harvey @ 15-11-2007, 20:57) *
Vi har också musinvasion. När jag upptäckte första muslorten under diskbänken skulle jag fånga musen, fångade 9 första dagen, med en fälla, hann inte gå därifrån innan det smällde, sedan fem andra dagen, och nu minst en om dagen, oftast två. Jag köpte en plastmusfälla, efter att dom bara blev nackbrutna i den gamla fällan (fick binda fast den så att dom inte skulle springa bort med den) den nya funkar super, det är som ett litet plastlock som man lägger betet under, sedan när musen försöker lyfta locket så smäller det. Det enda är att dom gnager på den redan döda musen och plasten för att komma åt betet, men fällan kostade tolv kronor eller så så det får väl gå.
Vi har två katter, dom fångar möss, men eftersom dom inte kan trolla sig genom skåpsdörrar och genon väggar/golv/tak så hjälper det föga på dom mössen som är i väggen.
Jag tycker ändå att du skall ringa anticimex, det ingår i husförsäkringen för det mesta att dom kommer med råttgift. Det är inte farligt för en katt att äta en giftförgiftad mus om det inte blir i mängder, och råttgiftet kommer nog inget annat djur åt när anticimex lägger ut det på eran vind/källare i sina små lådor. Meningen är att mössen skall bli törstiga av giftet och leta sig utomhus efter vatten och dö där.

För den delen har jag kommit på det ultimata betet. En liten bit ÖLKORV! Blir inte dålig, luktar mycket för en musnos, bra konsistens att klämma fast, och tydligen gillar mössen vitlök och starka kryddor.

Skulle vara intressant att veta hur många katter som verkligen äter upp mössen som de fångat och lekt med tills den dött? Mina katter är veritabla musfångare men de flesta som de släpar in (har kattlucka och kan inte alltid förhindra att de tar in bytena) har de inte ens smakat på. Någon enstaka har de bitit av huvudet på, men ingen har varit halvt uppäten eller något ditåt. Är mina katter ovanliga, eller?
skogstroll
min kisse ägnar varje natt åt att jaga möss, i natt var det dags igen vid tre-tiden *gäsp*, värsta rallyt uppe i sovrummet eftersom hon stolt vill visa vad hon fixat. Lite tröttsamt är det när man ska upp tidigt dock. Hon bet huvet av en, en gång men annars är de nog bara ihjälskrämda eller ihjälbitna, hon äter inte upp dem alls. Tidigare katter jag haft gör ungefär samma sak, lägger dem stolt på tallriken eller så.
troja
Har ett gammalt beprövat tips som har fungerat här lägg enris runt huset det gillar de inte.
hade samma problem som du och tog hundratals inne i huset på vinden och i källaren.
LYCKA TILL
KarlJ
Jag har använt mig av ultraljuds musskrämma och de har fungerat för mig. Alla verkar dock inte ha lika positivt resultat men jag vet inte om det beror på mössen eller skrämman man använder??

Musskrämma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon