aanderss
förra över i från kassetband till cd skiva är de dyrt
eller krångligt?
MariaS
Beror på vad man har för tillbehör till datorn. Vi har en USB-skivspelare med RF-ingång för bandspelare. Då är det en baggis att fixa själv. Kan t.o.m. göra i MP-3 format om jag vill. Lämnar man däremot in bandet till redigerare, kan det nog kosta en peng eller två. Jag har hört siffror på mellan 200:- och 1000:-. Men kolla med någon inspelningsstudio i dina trakter vad de tar.
Tosan
Som sagt, har du grejjerna kostar det inte många kronor. Men om du ska lämna in till nån så kolla om det finns nån utbildning på din ort som kan göra det, tex musikestet eller nån annan mediautbildning.
Gossen Ruda
CITAT (MariaS @ 15-11-2007, 13:20) *
Beror på vad man har för tillbehör till datorn. Vi har en USB-skivspelare med RF-ingång för bandspelare. Då är det en baggis att fixa själv. Kan t.o.m. göra i MP-3 format om jag vill. Lämnar man däremot in bandet till redigerare, kan det nog kosta en peng eller två. Jag har hört siffror på mellan 200:- och 1000:-. Men kolla med någon inspelningsstudio i dina trakter vad de tar.

Har funderat på en USB-spelare. Vad är det för systemkrav på dator och program?
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 15-11-2007, 15:38) *
Har funderat på en USB-spelare. Vad är det för systemkrav på dator och program?

Jag har XP och gubben har Millenie-2000. Funkar utmärkt.
Här får ni en länk till rätta priser.
Gossen Ruda
Jooo, men nu har jag en 9 år gammal ångdator med Win 98. Undrar om det funkar på den? g.gif En 4 portars USB2-hub har jag visserligen petat dit.
aanderss
tack för alla svar
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 15-11-2007, 17:42) *
Jooo, men nu har jag en 9 år gammal ångdator med Win 98. Undrar om det funkar på den? g.gif En 4 portars USB2-hub har jag visserligen petat dit.

Detta är vad som står om spelaren:
Datorkrav
• PC med Windows 98SE, 2000, ME, XP eller Vista
• Mac med OS9 eller senare
• Ledig USB-port

Så då borde det funka för dig med.
Pirum
Egentligen behövs bara en kabel mellan ett vanligt kassettdäcks hörlursutgång in till datorns ljudkort (line in), och så något av de gratisprogram som finns för att spela in ljud (Tillägg : eller exempelvis Nero Soundtrax, för er som har Neros CD/DVD-brännarprogram installerat) . En äldre dator kanske inte klarar att göra om till MP3 i realtid, men de flesta datorer ska klara det.

Många program har även filter för att ta bort brus etc. För det är en hel del brus på kassettband tyvärr. (Fast det jag spelade in på BASF-Maxima kromband för länge sedan låter förvånansvärt bra)

En ännu enklare lösning : flera MP3-spelare, exempelvis min billiga Creative Zen nånting nano whatever har en inspelningsfunktion. Man bara kopplar den till hörlursutgång (eller tape out) från kassettbandspelaren och startar inspelning, så gör den automatiskt mp3 av det smile.gif
Gossen Ruda
Tack för upplysningen MariaS.
aanderss
tror jag skall be en kussin göra de om han kan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon