Maggan H
I somras fick jag en jättefin krukväxt som hade precis blad som en Kalla, men blommorna var helt olika. De växte på raka stjälkar upp och blommorna satt liksom i kransar 3-4 omgångar uppåt i toppen. Fägen var rosa-lila-vit, tror jag. Tyvärr fick den snabbt fullt med spinn (som nog medföljde) så jag fick klippa ner den helt. Inget har dock vuxit upp ur knölen, som jag har skrapat fram och den är hård. Ska prova att plantera om den och se om den kan komma igen. Men kan nån ha en hint om vad det är för växt? confused.gif
CillaM
Hur ser knölen ut? Har du möjlighet att fota den o lägga ut en bild?

CITAT (Maggan H @ 15-11-2007, 16:51) *
I somras fick jag en jättefin krukväxt som hade precis blad som en Kalla, men blommorna var helt olika. De växte på raka stjälkar upp och blommorna satt liksom i kransar 3-4 omgångar uppåt i toppen. Fägen var rosa-lila-vit, tror jag. Tyvärr fick den snabbt fullt med spinn (som nog medföljde) så jag fick klippa ner den helt. Inget har dock vuxit upp ur knölen, som jag har skrapat fram och den är hård. Ska prova att plantera om den och se om den kan komma igen. Men kan nån ha en hint om vad det är för växt? confused.gif

Maggan H
[attachment=9626:PB160008.JPG]
[attachment=9627:PB160011.JPG]
Här kommer bilder på 'knölen' som väl eg heter bulber eller så. Och titta i toppen, sen jag skarpade fram den i ljuset har det kommit en liten grön bladknopp! Så liv finns det! yahoo.gif Men namnet?
oakpine
Kan det vara den här? tulpanmeja
igl
tycker som Oakpine, att det är en Curcuma.
mvh
inger
Maggan H
JAA! Det är en curcuma, gulle er! Tack, nu kan jag ta reda på hur den ska drivas/skötas! Den är jättevacker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon