Full version: Köttbulls-recept,
Margith
Nu har det ju varit mycket prat om köttbullar på forumet ett tag wub.gif

Jag har svårt att få dem att hålla ihop och bli runda.
Lök är uteslutet.
Tyvärr har jag bara tillgång till nöt-färs.

Har du ett recept som skulle kunna fungera för mig?
Chamomille
Oh ja! Fick ett skit-bra tips av en gammal bekant för ett par år sen. Koka upp en kastrull med vatten och ha det kokande. Rulla dina köttbullar och kasta (lägg) ned i det kokande vattnet. Efter hand som de flyter upp till ytan så lägger du dom i stekpannan och steker som "vanligt". Det blir perfekta runda bullar. Vill du ha recept också???
Mollis
Jag brukar göra så här:

500 g nötfärs
3 dl stark buljong
(finhackad stekt lök)
2 skivor vitt bröd (eller 1 dl köpt ströbröd)
1 ägg
1 tsk örtsalt
(liten skvätt grädde)
(lite lökpulver)

Häll buljongen över brödet, om du har skivor av vitt bröd mosa runt med gaffel
eller kör med stavmixer så att brödet finfördelas.
Tillsätt lök, kryddor, ägg och grädde och blanda.
Tillsätt köttfärsen sist och arbeta degen tills den känns smidig.
Stek inte för många åt gången, det kan bli svårt att få dom fina då.

//Mollis
netaave
Köttbullar i ugn

1 kg blandfärs
2 1/4 dl ströbröd
5 dl mjölk
3-4 tsk salt
2-3 krm stött peppar, gärna kryddpeppar
1 doft kanel
2 gula lökar, mycket finhackade, eller 2 msk torkad lök (kan uteslutas)
2 ägg

Sätt ugnen på 250 gr

Blanda först ströbröd och mjölk, låt det svälla minst 10 min. Torkad lök tillsätts här uti.
Blanda färsen, först med salt sen med strbrödskladdet.
Tillsätt pepper, kanel, lök och ägg.
Forma små köttbullar, lägg dem tätt på en välsmord långpanna.
Stek dem i ugn på nedersta falsen i 8 min.

Ska dom inte ätas direkt, kan dom nu tas ut och efter avsvalning frysas in, tinas och färgsätts i stekpanna på spisen.
Annars....
Flytta upp till mitten av ugnen och stek dem klar tills dom fått fin färg.
Netha
1 kg nötfärs
1 ägg (kan uteslutas)
0,5 dl ströbröd (veteströ)
2,5 dl mellangrädde + lite till om smeten är för "torr"
Grädden kan bytas ut mot vatten, mjölk eller Vishyvatten
ca 50 varv med pepparkvarnen, svartpeppar
2 tsk salt
ev 2 msk senap

Blanda alla ingredienser... ströbrödet ska inte svällas före.

Rulla bullarna... lägg på smord plåt och stek i 200° ugn
eller lägg eftersom i kokande vatten i ca 1 minut, ta upp och stek sedan i stekpanna.

Jag gör alltid på minst 2 kg... när bullarna kallnat
packar jag i 3 liters fryspåsar... ser till att de inte ligger för tätt.. sen in i frysen
Lätt att ta fram just så många som behövs.

Gott också att ha på macka eller i baguette med lite grönt och dressing till.

Margith... du skrev "lök är uteslutet"
Har du testat lökpulver? Eller är lök i alla former no.gif
Tosan
1 kg färs (har jag älg blandar jag ca 70%älg 30%nöt.)
ca ½ dl ströbröd
ca 1½ dl mjölk ( byter ut ca 1/3 till grädde till älgfärsblandningen)
Salt, allkrydda och svarpeppar.
Låt blandningen svälla och blanda i färsen. Rör tills det blir trådigt, gärna med elvisp med degkrokar.
Fukta händerna med kallt vatten och rulla/klappa biffar. Se till att det inte är några sprickor i bullen/biffen.
Sen är det bara att steka.
ingrid fuxwall
Istället för ströbröd kan man använda (överblivet) potatismos.

Sedan styckfryser jag dem alltid, råa, för att slutligen stoppa dem i plastpåsar.

ingrid
Lilla Birka
CITAT (Margith @ 15-11-2007, 18:18) *
Nu har det ju varit mycket prat om köttbullar på forumet ett tag wub.gif

Jag har svårt att få dem att hålla ihop och bli runda.
Lök är uteslutet.
Tyvärr har jag bara tillgång till nöt-färs.

Har du ett recept som skulle kunna fungera för mig?

Margith, har du tittat på tråden julaftonsdilemma under rubriken småprat? Sida 5.Där har jag lagt in ett ( i mitt tycke) jättegott recept på köttbullar och även ett tips på hur man snabbt gör runda fina köttbullar med hjälp av en tesil (rund). Löken i receptet är bara att utesluta om man inte tål lök.... Sedan kan man ju också använda sig av knepet att lägga ner de råa köttbularna först i kokande vatten som flera har beskrivit. biggrin.gif
Margith
Att lägga ner dem i kokande vatten först ska absolut provas, eventuellt också tesilen smile.gif

Löken är utesluten därför att min son avskyr det, själv tycker jag att köttbullarna inte smakar nåt utan lök.
För nåt år sen blev jag bjuden på hemgjorda köttbullar med mycket kryddpeppar i. Det var vansinnigt gott! Jag försökte sen att göra dem själv, men det smakade ingenting. Jag skyllde på att jag hoppade över löken, men Lilla Birka förklarade ju det här: det ska vara ansjovis i!! (Det hade jag aldrig kommit på själv laugh.gif )
Till jul ska jag definitivt testa det receptet.

Tusen tack för hjälpen allihop!
Mollis
Kan du inte smyga i lite lökpulver, det ger verkligen jättegod smak och inga lökbitar. Testa det, om sonen inte kan hitta några lökbitar i så äter han nog, eller så har han en ovanligt stark aversion mot just löksmaken och jag inbillar mig att om man lägger rå hackad lök i smeten så kan man reagera på det sättet. Jag steker alltid löken mjuk innan jag tillsätter den i färsen.

//Mollis
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även finriva löken på rivjärn då märker barn ofta inte att det är lök i många barn gillar inte bitar i köttbullarna.
Margith
Jag misstänkte också att det var lökbitarna som var problemet. Därför provade jag att råriva löken, på finaste sidan på rivjärnet. nono.gif Sonen tyckte thumbdown.gif

Till jul brukar jag göra 3 olika sorters köttbullar.
I år blir det nog köttbullar kryddade med
1.Kryddpeppar och ansjovis
2.Pressad vitlök (de gillar minsann sonen crying.gif )
3.Lökpulver

Mollis
Nej stopp! aldrig riva löken på rivjärnet, den bli alldeles för stark/osmaklig på det sättet, det bästa är nog att mjuksteka den i smör innan man har den i smeten...

//Mollis
Tosan
Jag kan inte annat än att hålla med sonen i det här fallet... Lök i köttbullar är på inget vis gott sick.gif Däremot stekta lökringar till älgfärsbiffar det är mums! Men inte i smeten.
Chamomille
CITAT (Tosan @ 17-11-2007, 18:38) *
Jag kan inte annat än att hålla med sonen i det här fallet... Lök i köttbullar är på inget vis gott sick.gif Däremot stekta lökringar till älgfärsbiffar det är mums! Men inte i smeten.

Nu är det ett vällllldigt sent svar, men, har du inte lök i kuttebullarna???
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Mollis @ 17-11-2007, 17:09) *
Nej stopp! aldrig riva löken på rivjärnet, den bli alldeles för stark/osmaklig på det sättet, det bästa är nog att mjuksteka den i smör innan man har den i smeten...
//Mollis

Så gör jag
skogstroll
köttbullar och köttbullar.... jag gjorde en gång lammfärsbullar med lite fetaost i och la på grillen. Det blev väldigt gott. En annan gång gjorde jag indiska köttbullar med olika indiska kryddor i och en tomatsås till. Jättegott... har tyvärr inte recepten kvar... unsure.gif
pianja
Jag gör som du Skogstroll. Gott. smile.gif Har man någon ledsen bit grönmögelost som man vill använda är det också gott att lägga i. Eller hackade bitar av rökt ost. Mmmm. Indiska köttisar är supergott! Tror jag börjar bli hungrig...
Vanliga köttbullar kryddar jag med en aning kanel. Inte så mycket att det smakar, bara för fyllighet. Det blir gott det med.
skogstroll
mmm kanel måste prova rolleyes.gif
Chamomille
CITAT (pianja @ 14-05-2009, 13:00) *
Jag gör som du Skogstroll. Gott. smile.gif Har man någon ledsen bit grönmögelost som man vill använda är det också gott att lägga i. Eller hackade bitar av rökt ost. Mmmm. Indiska köttisar är supergott! Tror jag börjar bli hungrig...
Vanliga köttbullar kryddar jag med en aning kanel. Inte så mycket att det smakar, bara för fyllighet. Det blir gott det med.

Rökt ost... Oj oj va gott [attachment=34660:hapydancsmil.gif] Det bor en mus i vårt hus...

Edit: Det är jag.
Barynia
Nytt recept, som passar ypperligt med "grekiska tillbehör" såsom tsatsiki, sallad med rödlök och feta och smaksatt ris.

1 pressad vitlöksklyfta
800 gr köttfärs
2 dl blötlagda röda linser
3 msk dijonsenap
salt och peppar
ev. 1 finhackad lök
0,5 - 1 dl grädde till lagom konsistens

Blanda allt och smaka av med kryddor.
Stek som avlånga järpar.
GunnellF
Jag använder inte lök och inte ströbröd (eftersom jag undviker kolhydrater). Som "kitt" brukar jag ta finriven parmesanost ca 1 påse till 500-800 gr färs (gärna fläskfärs eller blandfärs), sen några ägg såklart och grädde/creme fraiche så att det blir en lagom tjock smet som får stå i kylen en stund innan jag rullar köttbullarna. Kryddar ibland med malen nejlika ca 1 tsk till 500 gr färs. Annars kan kryddningen variera efter behag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon