HannaLisa
15-11-2007, 18:34
Jag undrar vilka frö företag ni helst handlar av ex Thomson&Morgan, weibulls, lord nelson? Finns det andra bättre? Tips mig!!
Helst inte sådanna företag på internet....
Christer i Falköping
15-11-2007, 18:51
Lord Nelsson väljer jag nog helst om vi nu inte skall ta upp internetfirmor.
Christer.
Margith
15-11-2007, 19:29
Där jag bor kan jag bara välja mellan T&M, Weibulls och Lord Nelson, om jag väljer bort internethandeln.
I det läget tycker jag att alla 3 firmorna är likvärdiga, jag väljer utfrån sortimentet som finns att tillgå.
HannaLisa
15-11-2007, 19:36
Men finns det inga andra firmor? Än dessa vanliga?
ewa zon 3
15-11-2007, 19:44
Om du vill handla i en butik och själv plocka bland påsarna så är de nämnda märkena de allra vanligaste.
Ibland har jag sett en del andra märken i vissa butiker. Hammenhögs tex tror jag brukar finnas på Granngården
Det största och bästa utbudet hittar man på nätet gäller bla perenner.
/Ewa
Siv i Bollnäs
15-11-2007, 19:46
Fröer brukar jag köpa hos vår stora trädgårdsbutik Mobackes, som har både Lord Nelson och Weibulls samt en del engelska fröfirmor också. Dessutom brukar jag skicka efter fröer från Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik som visserligen finns på nätet men som skickar kataloger om man ringer tel 046-12 17 55 eller fax 046-21 16 245. Dom tillhandahåller fröer från Mr Fothergill , Johnsons, Unwins och Suttons (engelska fröfirmor) samt Weibulls och Lord Nelsons. Jag satte in 98:- kronor i januari och fick alla katalogerna på posten - en tjock bunt! (Man kan ju be att få någon enstaka katalog också, så blir det inte så tungt (och dyrt porto).Sen beställer man på medskickad beställningssedel och skickar in på post. Man betalar inte heller via Internet. En del fröer kan jag köpa på Trädgårdsmässan nordiska trädgårdar eller vad den heter, i Stockholm på vårkanten, men det blir ju inte så mycket.
Det finns ju en del skumma postorderfirmor både på nätet och utanför s a s men Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik är en rejäl och bra firma.
Lady Hamilton
15-11-2007, 19:49
Plantagen har eget märke och billiga fröer (kvaliten?) Men annars är det nog de märken som redan har skrivits. Granngården upplever jag tyvärr vara mycket sena med sina frö-leveranser. I fjol hade frön som skulle sås vecka 10 inte inkommit i butik vecka 14?? Och överhuvudtaget var de sena med fröerna Många andra ställen hade sina fröer lååååångt för dem.
Men oftast beställer även jag "rariteterna" på nätet och köper vanliga enkla fröer där det är billigt (typ. solros sockerärter morötter dill o persilja)
Siv i Bollnäs
15-11-2007, 19:52
Jag kanske skulle tala om vad postadressen är också så du ser var dom håller hus: Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik, Lilla Fiskaregatan 19, 222 22 Lund.
HannaLisa
15-11-2007, 20:09
Är så tacksam för svaren! Önskar bara att det fanns fler roliga i butikerna...
kerstin z5-6
15-11-2007, 21:03
Varför vill du inte ha internetfirmor? det är ju där -det roligaste utbudet finns -av naturliga skäl -de ligger ju i Canada , England ,Usa , ryssland , osv
Åsa, mälardalen zon 2
16-11-2007, 11:33
Shoppar hos Runåbergs jag köper mest grönsaksfrö + jag vill ha de gamla sorter som de säljer + det är ett trevligt litet familjeföretag som nog är ensamma i sverige om att provodla alla sorter + de testar även grobarheten själva för att se om det stämmer på ett ungefär med vad frösäljaren säger.
http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Villa Blåkula zon 7
17-11-2007, 17:09
Jag var inne på AoT för ett tag sedan med samma fråga och blev hänvisad en hel del spännade internetsidor i fredags kom en leverans av spännade Heucera frön och mycket annat så nu börjar det klia i fingrarna.
Tack Kerstin för de fina länkarna
Irene
Det jag inte hittar i affären (nelsons) beställer jag från Impecta, dom har allt tycker jag, problemet är bara att jag handlar sånt som jag inte borde, perenner och sånt som jag ändå inte har tålamod till.
www.impecta.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.