|
Chamomille
15-11-2007, 20:13
Ja, Vad gör ni????
Absolut inget farande här. Vi ska hemma och ha julfrid, enbart vår egen lilla familj.
Chamomille
15-11-2007, 20:17
Rart..
Aqvakul
15-11-2007, 20:36
Vi försöker hålla det i det lilla formatet. det ska vara lugnt och avslappnat. Samtidigt är julen en familjehögtid och det är lite pusslande för att få ihop bra konstellationer vartefter familjeförhållandena förändras
aanderss
15-11-2007, 20:41
tja vi skall upp till morfar i en ca 4 dagar. en hel del annan sälkt bor med på samma ort som han
Aqvakul
15-11-2007, 21:02
CITAT (aanderss @ 15-11-2007, 20:41)  tja vi skall upp till morfar i en ca 4 dagar. en hel del annan sälkt bor med på samma ort som han Kollar du in bilen lite då? (färg och annat typ!)
Det blir hemma i år. Svärföräldrarna kommer hit. Eventuellt pappa med fru också. Skönt att vara hemma!
Börjar kl 14 på Julaftonen och går av passet kl 12 på Juldagen. Jobbar 12-21 på Annandag Jul. Jobbar även på Nyårsaftonen; 14-21.
Jag ska bryta tidigare stresstraditioner med resor hit och dit, och stannar hemma själv på julafton. Ska jobba ideellt i kyrkan då. Det blir alldeles utmärkt. Möjligen åker jag till familjen i grannstaden på juldagen, om de vill. De är ändå antingen för utarbetade eller för sjuka för att orka fira jul.
Blir marginellt resande, men julafton, juldag och annandag firas nog på 3 olika ställen  Med julbord, julmiddag respektive julfika
När jag var barn hade min familj en lite ovanlig tradition på själva julafton - vi åkte omkring och hälsade på en kort stund på dagen/eftermiddagen i tur och ordning hos 4 vän-familjer. Med oss hade vi små röda jultulpaner på lök som vi plockat mossa till och sådär, i en pyttekruka. Det var på 60-talet och små röda jultulpaner var ovanligt och trevligt, bara en enda hade man med till var och en av familjerna, och alla tyckte att denna lilla tulpan mitt i vintern var alldeles fantastisk.
jag har tagit upp traditionen igen, nu cyklar jag på dagen runt mellan tre vänfamiljer med små röda jultulpaner i cykelkorgen. Det är väldigt speciellt att komma in till folk på julafton - de är ju inte släktingar, utan vänner ... alla går och vankar i väntan på middagen och blir glada för besök (det är ju numera en tradition att jag kommer också). Och så får man glögg och godsaker, särskilt om det är snöglopp när man cyklar runt...
Sen blir det släktmiddag på kvällen.
trevligt. Eklo
Inga från Närke
15-11-2007, 22:46
Det har vi inte bestämt ännu, troligen så kommer barnbarnen hit om jag orkar ha julbord annars åker vi till dem.
Lilla Birka
15-11-2007, 23:53
Flera år i rad har jag sagt att nästa jul åker vi bort till något värdshus eller hotell och bara latar oss och slipper laga mat etc.... och varje år har jag ändrat mej.... det är skönare att sova i sin egen säng... jag vill inte lämna katterna eller be att grannen ska behöva ge dem mat under julhelgen och vi kan ta det lugnt hemma. Och faktiskt - vi KAN ta det lugnt.... vi köper inte en massa mat som ingen vill ha, vi har bara de rätter vi själva gillar och tar inte all mat på en gång utan dukar lite till frukost, lite till lunch och lite till middag.... är det fint väder tar vi en promenad... och inte behöver vi ge oss ut i jultrafiken. SKÖNT är det. Varannan jul ungefär är det en eller flera av barnen som kommer och då blir det ungefär likadant men kanske lite mer med julklappar och så, blir barnen aldrig vuxna?
Anki på Öland
16-11-2007, 00:12
Tar alla hundarna med mig och åker hem till yngsta dottern några dagar före jul och blir "serverad" hela julen  Juldagen tar jag en sväng till den äldre dottern och sätter mig även där vid dukat bord Åhh, så bra jag har det som slipper allt stök........ Anki
Hej!
Jag har aldrig gillat julfirandet och allt vad det innebär.
Men för några årsedan ändrades min situation i livet och plötsligt stod jag utan familj. Jag och katten.
Fick tänka om och sen dess har jag börjat lite försiktigt att julpynta och göra lite julgodis och julpyssla med vännerna.
Sen åker jag upp till Sunne och firar min julhelg på Selma SPA. Det är det bästa som hänt mig. En gång om året att ta hand om sig själv och vara i en vacker miljö och träna och äta gott flera gånger om dagen.
Lite läskigt första gången jag var där själv och skulle äta 3rätters vid ett eget bord. Det var läskigt. Nu njuter jag bara och man träffar alltid roliga människor där så ensam är man ju inte. Otraditionell jul.
Längtar till julen och resan. Det hade jag aldrig trott om mig själv tidigare:)
Vi packar bilen full. Styr sedan mot nordost och stannar slutligen i Gävle. Där bor min 30 år gamla dottermed man, hus, katter och fyra rexbebisar. Sen firar vi julen i lugn och ro. Tar dagarna som de kommer och går på någon bra biofilm på juldagen. Sen bär det av hem till vardagen igen och ett lika lugnt nyårsfirande. Så här är det nyktert och skötsamt till slutet av januari, när det blir fest på motorgården. Då tar vi istället ut den gamla Imperialen, sätter en chaufför bakom ratten, oss själva i baksätet med en back öl mellan oss och glider ut i januarinatten. Med värmen påslagen, blir det snart sommarvärme i bilen, i alla fall.
Hannele
16-11-2007, 10:12
CITAT (EKLO @ 15-11-2007, 22:39)  När jag var barn hade min familj en lite ovanlig tradition på själva julafton - vi åkte omkring och hälsade på en kort stund på dagen/eftermiddagen i tur och ordning hos 4 vän-familjer. Jga tycker det är jobbigt att bara få korta stressiga besök på julafton..
skogstroll
16-11-2007, 10:34
För mig blir det nog som vanligt. En tur till föräldrarna (om det inte är snöstorm för då kommer jag ingenstans)... samma tradition som sen man var liten. Glögg, Kalle Anka, äta o laga god mat med släkten, öppna julklappar som tomten kommer med...... Hur som helst så är det den bästa jul jag kan tänka mig
anna_rispan
16-11-2007, 12:18
Ska vara i fjällen över jul. Ska bli skönt. Det är bara min syster som önskat sig strumpor i juklapp. Så det blir en kort julhandel också.
AnnammA
16-11-2007, 15:44
Troligtvis blir jag ledig julafton(skulle jobbat 7-1545)och sedan jobbar jag kvällen juldagen (15.30-22) och annandagen (7.15-16). Nyårsafton jobbar jag 7.15-16, men är faktiskt ledig nyårsdagen.(Och helgen innan julen är jag också ledig, så man slipper stressa med pyssel&annat...) Julafton har vi tänkt börja med julgröt på morgonen, och sedan går hela familjen till kyrkan på julbönen på förmiddagen. Vi har sorterat bort en del julmat, som ändå inte äts upp, och i år har familjen önskemål om en julkalkon på julafton till Kalle Anka, tillsammans med exotiska frukter, lite god ost, fräscha grönsaker. Ev ska vi ha lite köttbullar, prinskorv, ngn sillbit, lax mm på annandagen... Lite julgodis blir det också, och lussebullar. Pepparkakor får se hur det blir med... Går att köpa, och jag själv har dragit in på kakor och sådant. Vi har tänkt oss julafton som en hemmakväll bara för oss i vår familj. Lugnt och skönt framför julprogrammen på tv:n. Det har vi gjort som tradition nu ett par år i rad, i och med att jag lyckats alltid pricka in ngn av juldagarna som jobbedag... Svärföräldrar/föräldrar bjuder vi ngn av mellandagarna(el kanske helgen innan jul, eftersom jag är ledig?) Ngt släktkalas till jul blir det nog inte, för det har vi inte haft på länge...
netaave
16-11-2007, 15:58
Börjar med julgrötfrukost här hemma. Vi åker till mina föräldrar på em, middagen är alltid efter Kalle, delar ut julklappar och umgås med syskonen. Brukar se till att vi är hemma hyfsat så vi får lite egen julkväll också, skönt då det är många hos mamma att få krypa i mysdressen och slappa lite framför tvn i lugn och ro. Ibland går vi på julmässan kl 23 Vissa år far vi till sonen eller dom kommer till oss en av dom andra dagarna. Annandagen är det dansskor på  Nyår firas med vänner, lugnt och städat med fokus på god mat.
herkules
16-11-2007, 16:08
alternativ jul här, tillsammans med hemlösa i kyrkan.
Alphaville
16-11-2007, 16:17
Jag ska till en kompis under julhelgen. Vi ska bara umgås. Utan stress och julklappar. Jag ska ta det lugnt.
Egentligen firar jag inte jul längre. Så stressande och hysteriskt.
zaaritha
16-11-2007, 23:32
Eftersom det är första julen svärmor är på äldreboende, så ska svägerskan bo hos oss. Så--vi ska "doppa i grytan", här o se´n åka ner o hälsa på svärmor. Byta klappar. Se´n äter vi ett enkelt julbord hos oss på kvällen........ Skinka, sill, sillsallad, rödkål, julsylta, o Janssons!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|