|
Nu ska vi se om jag lyckas med min första omröstning!
Har aldrig förstått varför vuxna människor måste bråka.
aanderss
15-11-2007, 21:09
har inte någon partner så jag svarar annat
Svarade annat, för vi bråkar nästan inte om någonting förutom precis vad som helst någon futtig dag i månaden. Fast numer brukar det inte bli några riktiga bråk för jag brukar säga till om vad det är för dagar i månaden... PMS - inte kul..
Man kan kryssa i fler alternativ om man behöver.  På frågan varför man måste bråka så kan jag väl bara svara att det beror på att det inte alltid är förnuftet som styr. Ibland är det känslorna som talar.
Aqvakul
15-11-2007, 21:16
Efter snart 35 år tillsammans så blir det inte mycket bråk. Vi har lite olika uppfattning om hur stor plats barnen ska ha i våra liv. Det är fullt klart att min fru anser att barnen ( numera 27 och 24 år gamla) är viktigare än hennes partner (dvs. jag). Själv ser jag lite annorlunda på det hela. Har dock fått acceptera att mamma är man hela livet. När det gäller vårt första barnbarn (drygt månaden gammal) så är vi dock väldigt överens om att hon är det mest fantastiska just nu.
Rapchic
15-11-2007, 21:16
det går ju i perioder... just nu har vi det svårt ekonomiskt så nu blir det ofta pengar... eller så är det för att jag är lat och han pedentiskt... alltså hushållsarbete... om att den andra klagar (ofta så mår den dåligt) m.m.
men vi bestämde ganska tidigt att vi skulle prata igenom saker så snart det kom upp inte ligga och tänka på nått och irritera sig mer.... men inget knep är vattentätt
Alexander-VG-zon3
15-11-2007, 21:25
vi bråkar inte , Markus klarar inte av det , men jag kan och det blir att jag blir små irriterad men när vi är klara är allt lugnt igen  är man ifrån varandra sådär 2veckor är man extra känslig men när jag väl är här så bråkar vi inte . att handla mat är usch men salladshuena flyger inte CITAT (aanderss @ 15-11-2007, 21:09)  har inte någon partner så jag svarar annat vem bråkar du med ?
Vi bråkar aldrig.......vi rensar luften!
CITAT (Cacki @ 15-11-2007, 21:30)  Vi bråkar aldrig.......vi rensar luften!  Samma här egentligen. Vi är egentligen sällan oense om saker och ting men ibland så rinner bägaren över (det är nästan alltid från min sida)  T.ex. så blir jag med jämna mellanrum skogstokig på att han inte tar någon del av hushållsarbetet o så får jag ett litet utbrott och han håller med om att han borde göra mer o.s.v, o.s.v. Det är inte så att han säger emot och tycker att han inte borde göra mer. Pengar bråkar vi aldrig om.
Gossen Ruda
15-11-2007, 21:42
Alltid denna mobbing, var skall vi singlar rösta? Vill så gärna vara med.  Fast å andra sidan kan det vara skönt att inte ha nån som gnatar på mig, det räcker och blir över med vissa arbetskamrater.
CITAT (Magdis @ 15-11-2007, 21:37)  Pengar bråkar vi aldrig om. Inte vi heller, aldrig gjort. Förr fanns det inga pengar att bråka om och nu när det finns pengar finns det ingen anledning att bråka!
Ähh, vi kan bråka om allting om vi bara vill. Det finns liksom inget specifikt ämne som vi går igång särskilt på
Vi bråkar nog mest om tid...det är den vi har mest brist på så det ska prioriteras vems göromål som är viktigast..och alla göromål är "måsten" enligt "den andre"...
CITAT (Gossen Ruda @ 15-11-2007, 21:42)  Alltid denna mobbing, var skall vi singlar rösta? Vill så gärna vara med.  Fast å andra sidan kan det vara skönt att inte ha nån som gnatar på mig, det räcker och blir över med vissa arbetskamrater. Du kan ju rösta på det du tror att ni skulle ha bråkat om ifall du haft en partner.
....Är nog en aning trött. När jag läste trådens överskrift (såg inte att det var en omröstning) så tänkte jag; "Jaha, vad är det för bråk på odla nu då?" Vilken tur att jag hade fel.
Inga från Närke
15-11-2007, 22:43
Tryckte i 4 alternativ. Barnuppfostran: Om vi hade haft barn tillsammans så skulle det vara den stora delen för vi har helt olika uppfattningar om detta. Dryckesvanor: brukar bli mer än ett glas om vi tar lite vin en helg och det är jag inte så glad för. Svartsjuka: Det är nog jag mest som är eftersom jag är 6 år äldre än min sambo men det är inte ofta vi bråkar om det utan jag tiger stilla om mina problem som dyker upp då och då fast det ofta inte är något problem. Annat: Planera i tid det vi ska eventuellt göra är bl.a en sak som vi kan bråka om. Det ska inte bara sägas samma dag att t.ex. jag har bjudit hem den och den i eftermiddag (Kanske inte har hunnit damsuga eller har något att bjuda på) vill veta detta minst 1-2 dgr före. Kan vara att han kommer hem och säger att vi ska åka dit och dit utan att kolla med mig först vad jag har planerat, eftersom han inte har körkort så blir det oftast bråk om jag inte orkar eller så.
Vi bråkar inte, vi diskuterar.
Piccante
16-11-2007, 00:20
CITAT (Gossen Ruda @ 15-11-2007, 21:42)  Alltid denna mobbing, var skall vi singlar rösta? Vill så gärna vara med.  Fast å andra sidan kan det vara skönt att inte ha nån som gnatar på mig, det räcker och blir över med vissa arbetskamrater. kan ju bråka med grannen annars
Vi satt och funderade ett bra tag över frågan men vi bråkar faktiskt inte, vi har möjligen livliga diskussioner och meninsskiljaktigeter men inte bråk (som jag tycker låter som något negativt med personangrepp och sårade känslor).
Min förra relation var ett stort och konstant bråk om hushållsarbete, sex, dryckesvanor, matinköp, störande av varandra på olika tider vi föredrog att vara vakna/sova, ovarsam hantering av husgeråd, m m. Är så lättad att hornen i pannan kunnat få växa bort nu.
Jag svarade att vi aldrig bråkar, men självklart blir det en sanning med modifikation. Vad jag menar i det läget är att vi aldrig bråkar om nåt specifikt. Självklart har vi delade meningar om saker och ting med jämna mellanrum, men aldrig så att vi "bråkar". Det handlar i så fall mer om det här med mars och jupiter, alltså att vi inte riktigt hör vad den andre säger i just det ögonblicket. Men bråkar i bemärkelsen osams, tror jag aldrig ens har hänt under de 35 år vi levt tillsammans. Och bara det i sig, måste vara en bragd tror jag, eftersom vi i våra personligheter är lika olika som Dr Jekyll och Mr Hyde  . Kanske beror det på att våra grundprinciper är de samma
CITAT (Gillan @ 16-11-2007, 06:20)  Och bara det i sig, måste vara en bragd tror jag, eftersom vi i våra personligheter är lika olika som Dr Jekyll och Mr Hyde  . Kanske beror det på att våra grundprinciper är de samma  Jamen det är ju nästan som jag o min gubbe då. Vi är väldigt olika men ändå är den innersta kärnan av samma skrot och korn.
Vi bråkar i princip aldrig så det blev ett enkelt val att rösta. Vi har samma grundsyn på det allra mesta och det underlättar oerhört i vardagen. Sen har vi inte barn heller annars kan jag tänka mig att barnuppfostran kan vara grogrund till många bråk. Vi har båda samma syn på pengar och det är ju oerhört skönt så att inte en är en slösa och den andra en spara.
Vi bråkar ju aldrig nu är vi ju särbos förstås o han är ju av den lugna typen så jag hinner med mycket innan han reagerar sen är det lättare när man har vuxna barn o egen ekonomi han kan väl fråga ibland behöver du det där.
netaave
16-11-2007, 15:40
Här är det mest jag som bråkar  men bara när det behövs
Piccante
16-11-2007, 21:26
CITAT (flaxss @ 15-11-2007, 21:25)  vi bråkar inte , Markus klarar inte av det , men jag kan och det blir att jag blir små irriterad men när vi är klara är allt lugnt igen  är man ifrån varandra sådär 2veckor är man extra känslig men när jag väl är här så bråkar vi inte . att handla mat är usch men salladshuena flyger inte vem bråkar du med ? Jag bråkar hellre med andra  Med Flaxss går det inte, blir ju aldrig arg på honom.
CITAT (Markus_H @ 16-11-2007, 21:26)  Jag bråkar hellre med andra  Med Flaxss går det inte, blir ju aldrig arg på honom. Vänta bara, ni är ännu nykära!
Tja, bråk och bråk, vi tjafsar ganska ofta om det mesta, och visst händer det att det blir riktiga bråk också ibland, men inte alls så ofta som förr. Jag börjar lära mig att behärska mitt temperament. Och så orkar man inte bråka lika mycket nu... Faktiskt hellre bråka lite än att gå och irritera sig på nåt som den andra inte kan göra nåt åt för den inte vet om det.
Det är väl så att kanterna slipas av med tiden när man levt ihop länge. Största risken för bråk lär ju vara under den tiden man har småbarn. Då är allt oförutsägbart och hormonerna svallar. Om man alltid hade ett stabilt humör så skulle man ju säkert kunna diskutera lugnt och sansat om saker man var oense om. För min del ställer PMS till en del med mitt humör. Jag kan bli så förbannad så hjärtat nästan stannar på mig.
ingrid fuxwall
16-11-2007, 22:27
Så ja! Nu har jag röstat och till skillnad från Er andra bråkar jag ofta med min sambo om det mesta så jag satte i många kryss.
ingrid
Piccante
17-11-2007, 00:15
CITAT (Anma @ 16-11-2007, 21:36)  Vänta bara, ni är ännu nykära!  näääääääää då det tror jag inte  jag väljer mina fajter. bråkar aldrig med de som står mig så nära.
Sailor Pluto
17-11-2007, 16:21
Röstade på annat, just nu är det mest hunduppfostran (sambon är gormig och tror att han är auktoritär, enligt mej så är det fel metod för lillvovven.... ). Annars kan vi faktiskt diskutera istället för att flyga på varandra ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|