|
Hejsan...
Hjääälp!!
Jag har alltid haft katter i mitt liv... Men kan tyvärr inte ha katt, pga min sambos allergi... (tradigt) Oh, jag har en sån längtan efter katt!!! Har inte kommit på ngn lösning innan, utan bara varit lessen för detta faktum... Fram till just för en stund sen. Man kan väl jobba på katthem ideellt?? E inte det ett bra alternativ?? Så blir alla glada! Jag jobbar 7-16 på dagarna, men jag kan absolut tänka mej att jobba på ett katthem på kvällarna...
Har ngn av er nåt tips på katthem runt Malmö/Lund-området? Eller nåt annat tips på hur jag ska reda ut detta?
Mvh, Jessica
Ge inte upp längtan efter katt p.g.a. allergin! Det är många som är allergiker men som klarar av att ha katt om de medicinerar. Hoppas du får råd från någon sådan odlait  Men som sagt, ge inte upp. Tillägg: Läste igen och såg att det var din sambo som har allergi. Sorry!  Och h*n vill inte medicinera antar jag?
En ypperlig idé! Försök få reda på vilka katthem hos kommunen, veterinärer eller hos polisen, de brukar ha kontakt med katthem. Lycka till! CITAT (älvan @ 15-11-2007, 21:36)  Hejsan...
Hjääälp!!
Jag har alltid haft katter i mitt liv... Men kan tyvärr inte ha katt, pga min sambos allergi... (tradigt) Oh, jag har en sån längtan efter katt!!! Har inte kommit på ngn lösning innan, utan bara varit lessen för detta faktum... Fram till just för en stund sen. Man kan väl jobba på katthem ideellt?? E inte det ett bra alternativ?? Så blir alla glada! Jag jobbar 7-16 på dagarna, men jag kan absolut tänka mej att jobba på ett katthem på kvällarna...
Har ngn av er nåt tips på katthem runt Malmö/Lund-området? Eller nåt annat tips på hur jag ska reda ut detta?
Mvh, Jessica
CITAT (Tezzla @ 15-11-2007, 21:41)  Ge inte upp längtan efter katt p.g.a. allergin! Det är många som är allergiker men som klarar av att ha katt om de medicinerar. Hoppas du får råd från någon sådan  Men som sagt, ge inte upp. Nä, jag vill inte ge upp... Jag känner sån längtan i mitt hjärta... Det gör nästan ont! Bara tanken av att mysa me en kise, o höra den spinna... Naaaaw!! Längtar!! Hoppas jag hittar en lösning!
Jag och min sambo är sådana som medicinerar pälsdjursallergi och har pälsdjur. Vi kan inte ha katter i sängarna för pälsen kliar så i ansiktet, men annars är det hundar och katter överallt! Vi använder en gammal stark allergitablett som heter Polaramin Prolongatum nästa året om, den tar de flesta besvär som rinnande näsa/ögon, svullen hals, klåda och nässelutslag. Vi försöker att göra ett upphåll när alla fällt klart så där över jul och det fungerar oftast. I bland måste det till Oxis och Pulmicort astmaspray, mest min sambo som använder det och Rhinocort Aqua, kortisonnässpray på recept. Alltså inte den som säljs utan recept. Men det funkar alldeles utmärkt och ingen av oss skulle vilja vara utan djuren! Två hundar och fyra katter har vi. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 15-11-2007, 21:56)  Jag och min sambo är sådana som medicinerar pälsdjursallergi och har pälsdjur. Vi kan inte ha katter i sängarna för pälsen kliar så i ansiktet, men annars är det hundar och katter överallt! Vi använder en gammal stark allergitablett som heter Polaramin Prolongatum nästa året om, den tar de flesta besvär som rinnande näsa/ögon, svullen hals, klåda och nässelutslag. Vi försöker att göra ett upphåll när alla fällt klart så där över jul och det fungerar oftast. I bland måste det till Oxis och Pulmicort astmaspray, mest min sambo som använder det och Rhinocort Aqua, kortisonnässpray på recept. Alltså inte den som säljs utan recept. Men det funkar alldeles utmärkt och ingen av oss skulle vilja vara utan djuren! Två hundar och fyra katter har vi. Mvh Fenja Jag har pratat me min sambo om detta innan, men han e inte intresserad av en massa mediciner... Så en katt här hemma blir det nog inte...
Du kanske skulle byta bort din sambo mot en ny, en liten kisse... CITAT (älvan @ 15-11-2007, 22:15)  Jag har pratat me min sambo om detta innan, men han e inte intresserad av en massa mediciner... Så en katt här hemma blir det nog inte... 
CITAT (CillaM @ 15-11-2007, 22:24)  Näää, det kan jag juh inte göra... Det kan nog gå att lösa på annat vis... Tror du inte?
Har ni funderat på att testa med en Devon rex annars. Många pälsdjursalergiker klarar denna rasen utan mediciner alls. Min dotter i Gävle har tre vuxna och fyra bebisar, fast hon är allergiker själv! Börja med att hälsa på någon som ställer ut. Då är det även badade katter, man får träffa.
Myosotis
16-11-2007, 11:47
Det finns även nakenkatter som allergiker tål. Ser ut som aliens...
Christina i Taxinge~
16-11-2007, 16:36
Min sons f d sambo var svårt allergisk för många saker bl a katter - men de hade 4 rex-katter! Och det gick bra! Kanske skulle det fungera även för er? RexkatterAnnars kan du kanske ta kontakt med Kattkommando Syd och höra efter om du kan hjälpa till på nåt vis. Kattkommando SydKatter är grädden på tårtan här i livet!!!
catlady
19-11-2007, 12:19
Absolut ska du hjälpa till om du vill och kan! Kattkommando Syd www.kks.nu, Katthjälpen i Malmö www.katthjalpen.nu och Kattjouren i Lund www.kattjouren.nu behöver all hjälp de kan få! Mina två äldsta katter var jag stödhem åt genom Kattjouren i Lund, men behöll dem sedan. Pyret som blev påkörd för ett par månader sedan var jag och fångade in genom kontakt med Kattkommando Syd. Genom dem adopterade jag också min senaste älskling Sookie. På deras hemsida finns det en hel lista med saker de behöver hjälp med även om man inte just kan ta in en katt. Lycka till! Ps. Hörde förresten om någon sibirisk kattras som inte har det där proteinet i pälsen som kattallergiker är känsliga mot. De kostar tydligen runt 10.000 men det kanske det kan vara värt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|