Att handla växter/fröer från EU ska ju inte vara några problem, allt vad jag förstår, men hur är det utanför EU? Nån som testat? Framförallt Staterna och Canada är ju rätt intressant, men hur är det med införselregler, moms, tull osv?
kerstin z5-6
15-11-2007, 23:13
Frö är sällan problem -däremot växter ..
Okej, jo jag anade det... ibland är det ju en jäkla procedur att handla från staterna, och inte ens tullen vet vad som gäller om man ringer och frågar många ggr...
Synd, jag har hittat en hel del spännande saker där

Kanske får be nån smuggla
kerstin z5-6
16-11-2007, 07:30
Gäller det dagliljor ? De har väldigt fina sådana och Iris -Annette på Boä'ng har en beställning daglilor på gång -i så fall
Är det några andra växter ? ofta kan de finnas i europa redan
Det är lite allt möjligt, och det blir i vilket fall en senare fråga, men både rosor, dagliljor och en hel del annat som jag sett när jag surfat runt...
En del av det jag vill ha har jag hittat i england och frankrike, men inte allt. Men med tiden kan det ju dyka upp

Och jag ska ju som sagt inte ha det nu...
Jan Lindgren
16-11-2007, 13:41
Hej!
Det verkar vara enklare om man köper plantorna in vitro. Då är de garanterat friska. Det är inte så vansinnigt dyrt att åka över och hämta själv. Natuligtvis får man inte informera några myndigheter. Det var längesen jag tog plantor från USA men eftersom jag tog från en stor firma hade de god kunskap om papperexersisen. I tullen däremot blev det problem. Jag fick en bunt blanketter att fylla i. Det var en massa koder man skulle kunna. Tullarna tyckte att jag skulle anlita en speditionfirma som skötte allt. Till slut förbarmade sig en tullare och hjälpte mig. När jag importerade fiskar från USA så bad jag firman skicka dem över Schipol så att veterinärkollen skedde där. Det var mycket enklare än att blanda in svenska myndigheter. Jag tror inte att det finns någon liknande möjlighet med växter.
MVH
Jan Lindgren
Lotta i Gbg
16-11-2007, 22:45
Köper man växter från USA är man väldigt noga med att de ska kontrolleras och ha ett sundhetscertificat när de skickas till oss i Sverige (och andra länder) Numera har det visat sig att det inte räcker med att deras kontrollöerer kollar de 1 gång utan de ska kontolleras tre gånger innan de skickas. Om de nu har denna bestämmelse i USA så finns det ju en anlednding. Som jag ser det är det ju viktigt att inte skicka i väg eller ta med sig okontrollerade plantor därifrån eftersom det trots allts sprids en hel del sjukdomar.
När man köper plantor från USA brukar säljarna fixa alla detaljer. Det kostar en och annan krona. Man behöver också betala en hel del för tull, skatt och övriga kostnader här i Sverige, för att inte tala om den väntan som man i bland får stå ut med när plantorna ligger i tullen.
Freaks kan naturligtvis inte låta bli, men det är betydligt enklare att handla i EU.
Ja det var nåt sånt jag anade... Då är det bara att hoppas att man hittar dem inom EU när man ska ha dem

Men en del försäljare brukar ju tydligen kunna fixa det mesta, även om det kan ta lite tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.