|Birgitta|
*raderat*
Gossen Ruda
Kupé är normalt lugnast om man inte råkar få en tjatig medpassagerare. Nackdelen med kupén är dock att man sitter trängre, framför allt brukar benen få kontakt med passageraren mittemot. Fönsterplats är bra om man vill titta ut, det är dock ofta lite kallare vid fönstret.
|Birgitta|
*raderat*
|Birgitta|
*raderat*
Kathy

Man kan välja "tyst avdelning" också. Kostar inget extra.
Det gjorde jag när jag åkte ner till Lund tidigare i höstas med arla-tåget. Stora säten, bra benutrymme och lugnt och skönt.
anna_rispan
Oj! Jag har aldrig ens tänkt att det är olika... Har nog suttit i salong tror jag. Vad är en kupe? är det då man kan stänga om sig med dörrar?

Ta med öronproppar eller lugn musik. O man kan faktiskt be sin närmaste granne att prata tyst för att man man vill vila tills man kommer fram. Jag har bara råkat ut för en jobbig person på tåg av de gånger jag åkt så jag tror nog att du också får en trevlig resa.
Castea
Ta salong, då. Och undvik att hamna i en salong där lekhörna med rutschbana o dyl finns. Men det finns ju ändå inga garantier för en lugn salong, speciellt inte en julafton med hela familjer som åker kan jag tänka mig.
Gossen Ruda
I salongen är det oftast eftersittning så benen får plats under stolen framför. Hur mycket stoj det är beror nog mycket på när och vart man reser förutom andra slumpmässiga variabler. Det var ganska längesen jag åkte tåg så där frekvent så det vet jag inget om.
|Birgitta|
*raderat*
Kathy
CITAT (|Birgitta| @ 15-11-2007, 22:23) *
Ja, fast som jag skrev så finns inte det på det här tåget som jag ska åka med.

Sorry, missade att du redan hade skrivit om det. blush.gif
Hoppas du hittar ett bra alternativ.
|Birgitta|
*raderat*
Castea
CITAT (|Birgitta| @ 15-11-2007, 22:28) *
Okej, så trots att det finns alternativ familjevagn så kan det alltså vara barnfamiljer även i en salong?

Ja, nog har jag varit med om det i alla fall. Att familjer med barn i olika åldrar sitter i salonger.

|Birgitta|
*raderat*
Pirum
Som någon nämnt, ta med en mp3-spelare eller liknande, den behöver inte ens vara påslagen. Jag brukar använda sådan för att slippa snacka med konstiga eller störande personer...smile.gif

Fönster är bäst, då får man vara lite ifred, kan luta huvudet mot rutan (med liten kudde mellan kanske) och låtsas sova. Nära gången är det alltid massa folk som trängs.
EKLO
Och ringer man och beställer istället för via nätet så kan man be att få sitta i tågets färdriktning - vilket är trevligast, tycker jag.
Milda
Hej!

Är ny på forumet och gör mitt första inlägg. Eller försöker, skulle jag skicka texten och fick upp en reklamsida istället!?
Vilken start.. Försöker igen;)

Tåg;

Åker varje jul och nej det är inte lugnt. Så jag håller med använd mp3 eller öronproppar det avvisar folk och hjälper till att slippa stojjet i vagnen. Absolut en fönsterplats i salong. Salong betyder en öppen vagn med platser på båda sidor likt en bättre spårvagn/tunnelbana. Undvik plats med bord som är 4 platser mitt emot varandra. Ben krockar och man störs av fler.
Tyst avdelning är toppen men valet på hemsidan gäller mest X2000 finns undantag men inte många.

Ta med en fleece filt som värmer mot dragiga väggar eller fungerar bra som kudde. Den tar lite plats.
Lite extra toapapper, det tar slut snabbt på tågen vid jul m lite personal.
Var först på plats att gå på tåget så din packning får plats. Alla tar alltid med sig för mkt vid jul.

Åksjuketabletter! Även om du inte tar dom själv, ha en karta med dig att ge bort en tablett till gröna resenärer som sitter runt dig och speciellt åksjuka barn. Det har räddat mig många gånger och tagits emot tacksamt.

Min julresa har byte i Kil. Kils station är kall med hårda bänkar och ofta stängd servering, väskinlämning. Där gäller det att ha en liten fika med sig och femkronor till toaletterna. Gäller många andra stationer i landet. Mynt i fickan alltså.

Jag använder justnu biljetter klass 2 när jag åker, med risken att förlora pengar vid inställd resa. Just nu betyder att man inte får tillbaka bokningsavgift och man mister 100 kronor per biljett. Avbokas senast 7 dagar innan resa.

Jag bokar oftast via internet men bokning på telefon är marginellt dyrare för de lägre priserna på internet brukar ätas upp av bokningsavgiften. Har man möjlighet att gå och hämta ut biljetterna kostar det inget extra och man får den plats man vill sitta på. Rekommenderas.

Blev mkt text. Ska lära mig att skriva kort;)
Trevlig resa!
Piccante
Jag är ju lite tvärs emot alla andra, jag vill helst inte ha fönster plats. Jag tillhör ju dem som måste resa mig upp och gå till bistron/cafeteria/kiosken och köpa kaffe och fika. Sitter man vid fönstret får man ursäkta sig och försöka kliva över eller mellan benen på folk som sitter och vräker sig så spiller man kaffe till höger o vänster när man snubblar på deras väskor på golvet. ska man röra på sig, sitt ytterst.

Tycker man inte om störande o konstiga människor så är det skönt att ha människofritt på en sida och inte sitta uppträngd mot fönstret tongue.gif
|Birgitta|
*raderat*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon