En midvinterfråga (känns det som) om sommardrömmarna: Jag brukar använda fiberduk över mina grönsaksodlingar några veckor i början, men sedan har jag sett på bilder här på odla att många fortsätter när växterna blivit större, och då bygger tunnlar. Vattnar ni då under tunnlarna, eller kan regnet bevattna genom såpass uppspänd duk? Jag tänker nu mest på att jag misslyckades med min grönkål (larvinvasionen käkade upp allt) och därför skulle testa med fiberduk hela växtsäsongen för dem - men hur är det med regnet som bevattning då?
tacksam för erfarenheter!
Eklo
Nu har jag ingen direkt erfarenhet, men fiberduken ska ju släppa igenom fukt, fast nog tror jag det får regna ganska rejält för att växterna ska få tillräckligt. Däremot så tror jag inte det torkar riktigt lika lätt i en sån där tunnel iom att den skyddar mot solen en hel del.
Jag tänker mest på att träffytan blir mindre, och att det skulle liksom rinna av, istället för att rinna igenom som det gör när det ligger planare mot marken. Sen är det givetvis en fråga om hur mycket det regnar - så klart.
Eklo
Om man tunnelodlar, så får man göra som smala grunda kanaler precis innanför där fiberduken går ner. (Vad svårt det var att förklara...) Där kan regnvattnet rinna in och fram för bättre bevattning. Dessa kanaler kan också förses med bevattningsslang.
Tunnlarna får heller inte vara för långa. Längderna avgörs av vilken jordmån man har.
Tack Maria. Aha - jag tror jag fattar, alldeles innanför fiberduken ett litet dike för regnvattnet alltså? Och kanske små kanaler vidare in mot växtstammarna då?
Det blir ju också varmare med fiberduk, så även om den kanske hindrar avdunstningen lite, så kanske man ändå behöver vattna mera?
Ja, det låter ju tyvärr logiskt. Men det vore ju trivsamt att lyckas med lite granna kål, synd bara att tunnlarna är så fula bland allt det andra.
Dito Verde
16-11-2007, 14:50
CITAT (EKLO @ 16-11-2007, 14:20)

Ja, det låter ju tyvärr logiskt. Men det vore ju trivsamt att lyckas med lite granna kål, synd bara att tunnlarna är så fula bland allt det andra.
Hej EKLO Kan inte låta bli att kommentera fast det inte är huvudtrådfrågan; Min grönkål blev förra vintern precis innan jul uppäten av harar eftersom jag glömt att stänga grinden till hägnet. De fick stå kvar och kom fint igen under sommaren. De blommade praktfullt gult lysande (Jag har samlat massor av frö). Sedan vissnade de efter blomningen och blev för trista så jag tog bort dem. Utom en, för den bröts av ca 20 cm ovanför marken och fick stå kvar. Nu har det blivit ett jättefint grönkålsstånd av den. Nu har jag grönkål till jul.
Alltså vad jag vill säga: Även om larverna tog dina så låt dem stå kvar, de kommer igen (Hoppas bara de inte är giftiga eller nåt sånt)
Det var ju sjutton också - jag tog bort allihop, de var verkligen precis täckta av larver, varje millimeter. Inte ens jag som annars tycker rätt bra om alla kryp, kunde stå ut med den synen, det var för många att plocka för hand helt enkelt. Jag slet upp alla plantorna (djävligt ilsken förstås) och då kom det just förbi några kor utanför stängslet, och de fick stammarna - med larver och allt. Rätt år dem. Larverna alltså.
Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.