Anders Roslagen
15-11-2007, 23:31
På flera ställen läser jag att den blir fyra decimeter hög. Min blev 1,8 meter förra året. Det gav att den tvunget behövde flyttas vilket innebar att den kommit av sig. Hur växer den hos er? Bild där dagg gör att den inte är riktigt lik sig.
kerstin z5-6
16-11-2007, 07:21
40-50 cm hög -rikblommande -frisk

..Huvudsaken den är frisk hos dej Anders -Det verkar som Kanadickerna sällan blir angiven höjd -utan högre -i varmare zoner ..
noranettan
16-11-2007, 08:27
Här är den strax under metern. Men den sitter väldigt skuggigt under en stor viticella och nästan dold bakom en fylld humleblomster och en stor euforbia. Måste nog flytta den, för jag tror den ska kunna bli högre.
Åh vad snygg bild, nu går ha begäret i topp, har läst förut att den kan bli hög men 1.80 oj då. Är den frisk ? Får nog skaffa den, gillar Kanadarosoorna, men ta Morden Centennial som kan bli stora buskar över 1.5 m här och naturligtvis fryser dom inte ner.
Britt zon 3 fi
16-11-2007, 15:41
Jag har två Hope for Humanity, båda planterade samtidigt. Den ena är som Anders' ca 1,8m (t.o.m. lite mer), den andra ca 1,65m.
Anders Roslagen
16-11-2007, 17:20
Då vet jag att det nog är en HfH jag har ändå, började tvivla när jag läst att den är så låg. Kanske finns det flera kloner som skiljer sig i höjd? Om den blir så hög i zon V, finsk zon 3, så stämmer det ju inte alltid att den blir låg i högre zon...
Årsskotten förra året var 1,80 - om den inte fryser ner vet jag inte hur hög den kan bli... en klätterros? :)
Blomstersmurfen
17-11-2007, 05:16
Är den verkligen så mörk i färgen? De bilder jag sett tidigare är mer blodröda, men det kanske är svårt att få till färgen med kameran?
Din bild är hursomhelst urläcker. Vill ha!!!
Anders Roslagen
17-11-2007, 13:20
Färgen tycks variera beroende på solmängd och Ph i jorden, men det är en av mina allra mörkaste rosor. På den här jämförande bilden är den i övre delen nästan i mitten, till höger om New Dawn och till vänster om den lilla gulvita Hybrida-blomman.
kerstin z5-6
17-11-2007, 13:48
Ja-den är väldigt mörkt röd även här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.