Full version: Vattenledningar
hillstabo
Hej alla entusiaster!
Kan någon hjälpa mig och är detta rätt forum?
Jag köpte en kolonilostuga i augusti och tycker att allt är väldigt roligt och spännande runt denna stuga. Nu undrar jag hur ni andra har löst vattenfrågan? Jag har vatten vid tomtgränsen men jag skulle vilja ha tillgång till vatten på flera ställen på lotten. Hur långt ner i jorden lägger man slangarna? Vilken typ av slangar etc etc?
Hälsningar
Hillstabo
Inga från Närke
CITAT (hillstabo @ 22-11-2002, 09:01)
Hej alla entusiaster!
Kan någon hjälpa mig och är detta rätt forum?
Jag har vatten vid tomtgränsen men jag skulle vilja ha tillgång till vatten på flera ställen på lotten. Hur långt ner i jorden lägger man slangarna? Vilken typ av slangar etc etc?
Hälsningar
Hillstabo

kolla på denna sida kanske någon hjälp eller som föregående skrev.

http://www.agenten.nu/
aromata
PEL eller PEM slangar klarar frost. De är miljövänliga och bryts inte ner av solens UV-strålar. Dessutom är de lätta att få tag på och är inte så dyra.

Mina ligger väldigt grunt, kanske 10 cm. Om du ska skarva så kan detta bli den svaga punkten. Plasson-kopplingar (plast) har bättre förutsättning att klara frosten än metall.

Men stäng alltid av vattnet då frostrisk föreligger!
Ingrid på Västkusten
Vi har löst vattenfrågan med att vi varje vår lägger ut ett system över hela tomten. Då kan man hämta vatten och vattna varnånstansmanbefinner sig.
Vi har kopplat självbevattning timer och pump så vi kan vattna kritiska rabatter - land etc etc om vi t ex åker bort.
Kommer inte ihåg va det var för slang men det ärinte den gröna enbart - den är så stel utan den gul och rödrandiga.

Detta fungerar bra - det tar ju en halv dag att stuva undan den på hösten men när man ändå är på gång?

På vissa ställen har vi knutpunkter :-) med slangar - äsch det var svårt att beskriva vad jag menar!

Hälsar Ingrid
KURT
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 12-02-2003, 08:10)
Vi har löst vattenfrågan med att vi varje vår lägger ut ett system över hela tomten. Då kan man hämta vatten och vattna varnånstansmanbefinner sig.

Hälsar Ingrid

Är det inte viss risk att man kör gräsklipparen över slangen om man har den liggande på ytan?
Ingrid på Västkusten
Kolla gärna i mitt fotoalbum på www.alltomtradgard.se
ingrid på västkusten

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon