pleximaster
Jippi!

Jag är lite exalterad! På fredag kommer ett Juglans Regia hem till oss! Ett drömträd som vi hade i trädgården när jag var liten!

plexi
kompostjord
Hej
Men berätta lite mera....varifrån klommer det, har du grävt hålet.
Ta lite foton när det anländer.
Ludvig Johansson
Bra gjort!
pleximaster
Har en god vän vars företag som sköter flera stora parker, trädgårdar till offentliga byggnader och stiftelser. De gör storabeställningar och har personligutplockning av träden. Detta träd kommer från en välrennomerad plantskola i tyskland vid Danska gränsen, jag bor i södra Skåne och har en mycket skyddad tomt så jag tror att det ska gå bra.

Ska gräva i helgen men det kommer nästa fredag så jag har tid. Hade tänkt att sätta de vid uteplatsen för att få lite skugga. Är detta dumt faller det ner många valnötter, när börjar det i så fall falla på säsongen?

mvh plexi
Åsa E
Det går säkert alldeles utmärkt hos dig. Jag har ett Juglans regia på en blåsig och lerig tomt i zon 2, sedan 7 år tillbaka. En sak som jag inte visste när jag köpte det var att det behöver en partner för att sätta frukt. Det gäller inte alla, det finns självfertila sorter också. Kanske något du behöver tänka på om du vill ha nötter?

Och eftersom jag absolut vill ha nötter så köpte jag en kompis till mitt träd i år, av sorten 'Broadview' som är självfertil. Den är inte så stor ännu så jag får väl vänta ytterligare några år på nötterna.

Lycka till - det är ett underbart vackert träd!
KURT
Det brukar inte ramla ner så många nötter, de plocka ekorrarna innan de är mogna. Däremot brukar alla löv rasa på en gång, när den första frosten kommer, ungefär som på en alm.
pleximaster
Tack för alla komentarer!

Min kompis sa det där med löven och att de är bra om man tar bort dom då gräs och dyligt ofta dör när dessa bryts ner. Nu kommer de väl ramla ner up uteplatsen till stor del men där är ju lätt att sopa då den är stenlagd.

Jag har ett litet valnötsträd sedan innan som någon djur troligen "planterat" åt mej. Det var inkliat i mellan ett par stenar i en mur och där slagit rot. Grävde loss den och har planterat om den. Kunde dock inte vänta på att det skulle bli stort och så fick jag ett mycket bra pris på trädet när min kompis gjorde storbeställning.

mvh plexi
Cilla
Vad kul! Jag är en av de många som gärna följer detta - hinner du fota?

Jag uppfattar inte Juglans Regia som ett särskilt känsligt träd, men som alltid så gäller ju vid plantering att
- gräva mycket brett. Tänk inte "planteringshål", tänk växtbädd. Om det är stensatt med sättsand invid trädet på ena sidan ommer alla näringsupptagande rötter sträckas åt anra hållet, och det är hit växtbädden kan sträckas
- stabilisera trädet noga, särskilt ett större träd. Det är ju rötterna som behöver stödet under etableringen, som du säkert vet. = stödet ska fästas lågt på stammen och pålarna/rotringen/förankringen måste göras bra för att etableringen ska gå väl

Jag har själv en känsådd J regia (zon 3) som står i ängsmark med ganska mycket gräs. Jag märker inte att jag har hjälp av bladen med att hålla gräset borta från trädrötterna, och om de nu skulle ha hjälpt mig med detta skulle jag sett det osm en fördel. Gräs och träd som är nyplanterade är ju ingen bra kombination.
pleximaster
Idag när jag kom hem från jobbet stod mitt valnötsträd på uppfarten. Skit va stort det va! Om än med kronan inbunden för transport. Jag är 1.9 men 6 meter är högt. Väldig skillnad mot träden som man brukar få tag på på plantskolorna. Det hade redan hunnit bli mörk så det blir inte plantering av förrän i morgon. Digitalkameran dog för ett tag sedan så jag för se om jag kan sno fruns mobil och ta några kort.

Tänkte gräva cirka en kubik till hålet och blanda ursprungla jorden med S-jord och kogödsel sedan lägga två säckar barkmull ovan på. Är det ok?

mvh plexi
KURT
Om rotklumpen fortfarande är å lite att det går att hantera den så måste de ha klippt rötterna många gånger, för att tvinga den att bilda nya mindre rötter.
pleximaster
Ja både kronan och rötterna har beskurits proffsigt för att hålla inne den volymsmässigt. Jag var mycket imponerad av hur detta har skötts. Man har ju köpt 2 åriga träd på plantskolor kommit hem med krukan och upptäckt fruktansvärda rotsnurrar som inte går att reda ut. Jag tänker nog beställa ett lika stort tulpanträd av dem i vår om jag får hänga med på min kompis beställningar igen. Det var oförskämt billigt, men han gör ju trädbeställning i en halvmillionklass så de får väl lite rabbatt kan man tänka, ska ringa och tacka honom.

Trädet är iallafall nu på plats, började gräva halv 7 i morse. Tog ett tag. Stoppade ner dräneringsslang för vattning och luftning och ett par störar att stabilisera det hela. Håller på att genomvattan nu och ska ut och städa sen.

Det blev inga bilder under tiden men ska ta några när jag städat upp.

mvh plexi

Gurkan
Wow, vad häftigt. Vågar man fråga vad ett sånt träd går löst på ?

Hoppas det etablerar sig snabbt och bra och ger massa fina nötter !! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon