Maggan H
Jag ska bl a så Campanula stella white, acanthus mollis, potentilla thurberi, lupin och polemonium borale. laugh.gif Tänkte ha sådden i mitt inglasade uterum, ej isolerat, mest till skydd för fåglar o andra djur. Krukorna ska stå i fönsterlådor med singel i, behöver jag ha nåt mer skydd runt dom? Behöver de ha kylperiod, förresten? Nåt annat att tänka på med någon av dessa sorter? VILL ha dom så inget misslyckande tolereras här! devil.gif
kerstin z5-6
Ska du ha dem så -from grodd o framåt ? I så fall tycker jag du kan vänta
polemonium tex är varmgrioende o behöver ingen kylperid alls -risken är väl att de gror direkt om du har +grader ute nu, + ev några v framåt -och sen tynar de om det kommer köldknäppar
Lupinfröna filas lätt o blötläggs 24 tim ...gror varmt utan kylperiod , täck fröna med jord
potentilla är också varmgroende
campanula isophylla är en sk tender perennial som inte överlever hos mej -den vill ha svalt men behöver inte minus för att gro -börja med den i januari -då du även ställer ut acantus sådden utomhus -täck sådden med grus -låt stå till våren- gror mörkt o kallt
Maggan H
Tack snälla Kerstin! Då ställer jag undan påsarna igen. Hoppas verkligen jag lyckas med Acanthussådden, de är oerhört vackra tycker jag.
kerstin z5-6
Ja och de finns i >Rom ! på gamla gamla konstverk -så det är fler som beundrat den smile.gif
Maggan H
tongue.gif biggrin.gif tongue.gif
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-11-2007, 16:20) *
Ska du ha dem så -from grodd o framåt ? I så fall tycker jag du kan vänta
polemonium tex är varmgrioende o behöver ingen kylperid alls -risken är väl att de gror direkt om du har +grader ute nu, + ev några v framåt -och sen tynar de om det kommer köldknäppar
Lupinfröna filas lätt o blötläggs 24 tim ...gror varmt utan kylperiod , täck fröna med jord
potentilla är också varmgroende
campanula isophylla är en sk tender perennial som inte överlever hos mej -den vill ha svalt men behöver inte minus för att gro -börja med den i januari -då du även ställer ut acantus sådden utomhus -täck sådden med grus -låt stå till våren- gror mörkt o kallt

KERSTIN, Hjälp! Eller nån annan som vet; kan jag ta in Campanulan och acanthusen nu för drivning, de har stått ute sedan 21 januari? Här är ingen kyla precis, under 4+ har vi inte haft mer än korta perioder, det räcker kanske inte? Ska jag ställa in dom i kylen i stället?
Anki V
Det lär ju vara så att ”groningshämmarna” förstörs vid –4 - +4 och har du varmare eller kallare än så kommer inget att hända.

Jag skulle ta in dom till kylskåpet!

/Anki
Maggan H
Puttar upp tråden igen-är dom VÄLDIGT beroende av en kylperiod?? confused.gif
magnar
Campanula trenger vel ikke noen kuldebehandling for å gro. Jeg har sådd masse forskjellige Campanula, og alle har grodd helt fint i romtempertur, ute noen kuldeperiode.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon