sanakan
Jag har runt 30 krukväxter hemma och har planterat om ganska mycket under de senaste åren.
Jag tycker dock att jorden är dålig på att hålla fukten! Det känns som om jag provat alla sorters jord, men är inte nöjd!

Jag har fått tag i två typer av jord:

1.) Jord som blir väldigt hård uppepå och drar ihop sig som en klump om man låter den torka ut, så att det blir spalter med luft längs sidorna i krukan ner till botten.... Med denna hårda klump är svårt att känna om det finns fukt kvar längre ner.

2.) Jord som blir som ett "pulver" när den får torka ut, och inte håller fukten alls. I detta fall rinner vattnet rakt igenom när man vattnar. thumbdown.gif

Har prövat Plantagens eget märke, diverse billiga märken på Konsum och Ica, samt Coop Änglamark ekologisk blomjord.
Jag minns faktiskt inte om jag prövat Hasselfors blomjord, är den något att ha?

Jag vill ha jord med hög torvhalt, om ni förstår hur jag menar? Jord som verkligen håller fukten och är lite "svampig" och inte blir helt hård sådär lätt. Samtidigt ska den ju vara näringsrik och ha allt krukväxterna gillar smile.gif Jag har bara gröna växter av olika slag.

Skulle U-jord funka även för krukväxter? (För den är väl främst tänkt att ha i balkonlådor och urnor utomhus?)

Någon som har tips på riktigt bra jord? help.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hasselfors krukväxtjord med små lecakulor tycker jag är bra. (växtmästarens krukväxtjord var också bra det var Hasselfors som gjorde den med, växtmästaren har dock bytt namn till Bogrönt så jag antar att de bytt namn på jorden också).

Hasselfors har en K-jord (krukväxtjord) bland proffsprodukterna (samma serie som U-jorden), även den har en älg på säcken. Tror dock inte att det är så vanligt att hitta just den sorten i butikerna, men hobbyvarianten (blomjord/krukväxtjord med små lecakulor) är ganska bra den med.

Billig jord är inget vidare bra, man får vad man betalar för när det gäller jord, man använder den bästa torven till proffsodlarna, den näst bästa torven lägger man i de lite dyrare jordarna för hobbyodlare och bottenskrapet lägger man i de billiga jordarna som typ Hagajordarna som Hasselfors också tillverkar.
KarinSKARA
Jag brukar blanda Hasselfors U-jord, blomjord och kogödsel.
Lika delar av alla. Tycker det blir en rätt bra konsistens av det.
aldo
Emmaljunga exklusiv-jord är toppen tummenupp.gif

Finns i stora säckar och i "lagom" påse .
MariaS
Jag använder Hasselfors P-jord till det mesta. För krukväxter blandar jag i små lekakulor och till kaktusarna sand. Har ALDRIG haft problem
sanakan
Tack för era svar!

P-jord och U-jord har jag ju sett på Plantagen, men aldrig K-jord....

Det lutar åt att jag köper Hasselfors lite dyrare jordar då.
Kan ju börja med den vanliga hasselfors krukväxtjord och se om jag gillar den... sen prova något dyrare.

Kan man eller bör man blanda P-jord och U-jord då?
Eller anser någon annan (precis som MariaS skriver) att P-jorden är bra som den är (om man lägger i lecakulor)?

Just nu har jag inte råd att köpa så mycket av dessa jordtyper som jag skulle behöva.. men den Dracena som håller på att dö här vill jag sätta i ny bra jord som verkligen håller fukten. Det kanske får bli P-jord med lecakulor då, tror ni vanlig Kantdracena gillar det?
MariaS
Anledningen att jag använder P-jorden till allt, är för att jag köper den i pall. Jag har altså väldigt dott om den. Näringsinnehållet skiljer sig något från krukväxtjorden, men vad och hur mycket kan jag inte svara på.
Men än har inte någon av mina krukväxter eller kaktusar klagat..
sanakan
Nej och märker man att de klagar kan man ju ge lite extra näring i flytande form!
Det viktigaste för mig är just att jorden håller fukten, att den inte torkar ihop till en kaka... smile.gif
ehlana
Jag använder mig av Blomsterlandets egen jord.... Vet inte om den är bra men växterna växer o mår bra (de flesta).......
sanakan
Jag har provat en jag köpte där en gång, men vet inte om det var deras eget märke. Men den gillade jag iallafall inte. Ska prova Hasselfors P-jord från plantagen istället.
Jan Lindgren
Hej!
Köp bra torv och gör en egen jordblandning. Jag tror inte att det finns en bra jord som passar alla växter. Själv blandar jag eget odlingssubstrat av torv, sand och grus. Vill jag sedan variera finns det barr eller vitmossa att exprimentera med. Det är bra att ha både kalkad och naturtorv så att man lättare kan anpassa odlingssubstratet. Jag använder också olika grovlekar på toven.
MVH
Jan Lindgren
Felicia
Jag använder sedan flera år tillbaka Hammenhögs krukväxtjord med leca och den har funkat bra. Köpte ett år en dyr säck hos blomsterhandlaren (kom inte ihåg vad den hette men det var en älg på säcken) och den var jätte-dålig, blev alldelens stenhård och omöjlig att vattna.
del_21
Hej
Vet inte om detta är lösningen på ditt problem men hos mig kan det ibland vara så att vissa växter i lerkrukor inte funkar, det bara torkar ut och vattnet rinner rätt igenom. När jag planterat om dem i plastkrukor har det löst sig.
Jag har aldrig några problem med billiga jordmärken annars.
MVH Del
Kilmister
Jag köpte en skitjord på ICA-supermarket som jag inte kommer ihåg namnet på.
Den var ifrån baltikum. Växterna funkade iofs hyggligt i den, men den osade mögel
något enormt efter några veckor, så att jag till slut blev tvungen att omplantera igen.
En varning, således.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon