Jag kommer just in efter att ha grävt ut ett litet nytt trädgårdsland (kunde inte hålla mig). Landet är i ena delen avgränsat av en ganska stor sten med mossa på - den är kanske max en 3-4 dm hög på högsta stället. Jag skulle kunna tänka att en trevlig blomma kunde få välla upp på den. Luktärt tänkte jag först, men den vill väl upp upp, den nöjer sig väl inte med att välla över en halvhög sten? En blek krasse kanske? Finns det sådana (inte så förtjust i starka färger på denna naturtomt). Kan kanske en ätbar böna välla istället för stagas uppåt?
Någon som har tips? Jag borde förstås ha en bild på hur det ser ut, men saknar både mobilkamera och digital.
tips mottages tacksamt!
Eklo
Elisabeth-Västkustkolonisten
16-11-2007, 15:08
Kanske en trevlig clematis?
Krolliljan
16-11-2007, 16:07
Det finns t ex ljusgul krasse.
Tack för båda tipsen.
Klematis är väl flerårig? Jag tänkte mig något ettårigt, för att se hur det blir.
Oj oj vilken fin färg på den ljusgula krassen - vad heter den? Tror du den skulle gilla att välla på en sten?
Den blekgula krassen är vacker. Det finns tex aprikosfärgad också om man gillar svaga färger. Jag älskar krasse!
Pumpor tycker jag är fina även som prydnadsväxter med sina rankor och stora blad. Det finns även en mörk krasse, svartröd.
zaaritha
17-11-2007, 00:05
Silverarv?
Krolliljan
17-11-2007, 07:34
Det finns en sort av ljusgul krasse som heter Milk maid.. Den finns hos Rara Växter,tror jag. Jag hittade
dennapå Odlas egen försäljning.
Bröderna Nelson Har också
milk maid
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-11-2007, 08:02
Den aprikosfärgade Krassen är fin. Hade den också för några år sedan.
Med pumpor täcker du ju allt. Kanske det går att hitta en sort som inte växer så mycket men normala pumpor täcker allt, växer enormt
Elisabeth
Snigelhatare
18-11-2007, 10:55
Tror nog att det skulle funka med luktärtor om du vill ha det. Plantera dem på norrsidan om stenen så dras de mot ljuset. Möjligen får du stoppa in någon pinne någonstans för att hålla dem på plats. Antar att det är en stor sten du pratar om. Det bästa är nog att förodla några ärtor inne så att de når upp till solljuset om du planterar dem på skuggsidan.
CITAT (Snigelhatare @ 18-11-2007, 10:55)

Tror nog att det skulle funka med luktärtor om du vill ha det. Plantera dem på norrsidan om stenen så dras de mot ljuset. Möjligen får du stoppa in någon pinne någonstans för att hålla dem på plats. Antar att det är en stor sten du pratar om. Det bästa är nog att förodla några ärtor inne så att de når upp till solljuset om du planterar dem på skuggsidan.
Bra tips, men det är bara en pytteliten bit av stenen som ligger åt nordväst, resten sydost (jag har bara grävt runt halva stenen, resten får vara för där går en stig).
mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.