Full version: Såråd klematis..
*Humlan*
Fick ett gäng perennfrö med posten wub.gif , bla en klematis som har det latinska/vetenskapliga (enligt påsen från Unwins) namnet; Clematis x hybrida "Sunstar", ja men det var ju särdeles lätt att googla på.... g.gif

Vad är era erfarenheter när det gäller att så klematis? På påsen står det att dom ska stå i ungeför 10-15 grader, vilket jag har nere i källaren så jag kan ju låta det stå där nere först för att se om det händer nåt, eller? Det verkar lättast att så i januari, låta stå inne ett par,tre veckor för att se om det gror, om inte, ut med det i växthuset några veckor och så in igen... Eller är jag ändå onödigt krånglig? blink.gif

Vad tycker ni?

kerstin z5-6
Sunstar ser ut som en gullclematis hybrid -Clematis tangutica
De borde gro i + 20 inom 2-3 v
*Humlan*
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-11-2007, 16:00) *
Sunstar ser ut som en gullclematis hybrid -Clematis tangutica
De borde gro i + 20 inom 2-3 v

Då provar jag det! Ska skriva upp det i min bok så jag vet när det är tid att sätta igång att så... Tack för svaret Kerstin! blomma.gif Du är som ett levande uppslagsverk, jag begriper inte för mitt liv hur du håller ordning på alla plantors namn och såtider, antar att du haft ett par år på dig att öva? Men å andra sidan så kan jag bra mer nu än för ett par år sen, är man bara intresserad så fastnar det till och med innanför mitt pannben...
Eva 33c
Förra året började jag anteckna det mesta jag sådde och därför kan jag nu berätta att mina Clematis Sunstar såddes inne den 26 februari och grodde den 7 mars. tongue.gif Fast jag fick bara 4 groddar av den påse jag sådde. wink.gif
Om du vill googla på den så föreslår jag att du skriver "Clematis Sunstar" enbart, alltså inget "x" och inga "fnuttar" då får du en del träffar och även bilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon