|
Jag har en tomt på 3400m2 totalt. Tre byggnader tar lite plats men det är fortfarande en hel del yta kvar. Tyvärr finns här ingen uppväxt trädgård med fruktträd. Har en jättebjörk, 3 ekar och lite andra träd och buskar men bara ett plommonträd och några stackars körsbärsträd som gav ca 10 bär i somras (dom tog fåglarna).
Om du fick börja från noll vilka fruktträd och namnsorter skulle du satsa på då?
Jag funderar och funderar men skulle gärna få inspiration och ideer från era tankar om det.
Vi köpte huset i somras så vi har inte hunnit bo in oss i trädgården riktigt. Något som gjorde mig glad var taggfria björnbär som gav en rejäl skörd i höstas. Sen har vi massor av röda vinbär, ett par krusbärsbuskar och några svartavinbärsbuskar som behöver en rejäl föryngring.
Bor i zon 3 och är jättenyfiken på persika och andra lite exotiskare frukter.
Växthus finns i planeringen också.
Krolliljan
16-11-2007, 14:53
Jag gillar gamla sorter så hade vi haft en större trädgård så hade det blivit Transparent blanche, Cox orange och Ingrid Marie. Jag har bara ett plommonträd nu, Opal och hade gärna haft ett Victoria också. ( Drömma kan man ju alltid  )
CITAT (Krolliljan @ 16-11-2007, 14:53)  Jag gillar gamla sorter så hade vi haft en större trädgård så hade det blivit Transparent blanche, Cox orange och Ingrid Marie. Jag har bara ett plommonträd nu, Opal och hade gärna haft ett Victoria också. ( Drömma kan man ju alltid  ) Transparent Blanche finns på min tänkta lista. Farmor hade ett sånt träd och jag älskade dom äpplena som barn. Mitt plommonträd är av okänt sort men det gav stor skörd av ganska små rödlila riktigt goda plommon. Jag drömmer om ett Reine Claude d'Oullins. Oh vilka goda plommon. Viktoria hade vi när jag växte upp. Också goda. Gamla sorter är högintressanta. Huset vi bor i är byggt 1907. Maken pratar om nåt som han kallar päronäpple som dom hade i sin trädgård.
Anders Roslagen
16-11-2007, 19:59
Äppelsorter är mycket förknippade med ens barndom. Jag tycker Åkerö är en sådan sort som är speciell just för mig, liksom Transparente blanche. Med plommon är det Reine Claude d'Oullins så det planterade jag men det fick inte lika mycket höstsol på det stället som min farmors fick, så det blev inte lika gott.
Objektivt sett tycker jag kanske att äpplet Aroma och plommonet Komet är godare.
Om jag började från noll och hade utrymme och läge så skulle jag sätta en frukthäck av äpple och päron i lepageform. Äpplet iallafall, päronet fick nog bli rak. I denna skulle jag ha lika många sorter som nedsatta häckträd (i lepageformen som är vackra bågar sätter man 1 träd per meter), plus att jag skulle ympa in några sorter till.
Japp, och sedan ksulle det bli en frukt- eller bärberså om jag hade platsen. Fick jag nog med äpple och päron efter häcken skulle jag välja något annat att bygga den med, persika kanske, eller persika och aprikos blandat, eller plommon och ett par vinrankor (vindruva) vid ingången.
Sedan skulle jag sätta träd som läade varandra när jag lärt känna vindförhållandena i trädgården, och absolut måste för att de är så vackra också som unga är gråpäronet. För den vackra blommens skull och de härliga frukterna skulle det bli ett par, tre päronträd av olika sorter till där de fick rasa i höjden så grant som bara päronträd kan. (Päronträd börjar faktiskt bli exotiska, det är så sällan man ser nysatta, unga päron!)
Och sedan grundäppelträden förstås, dvs de som fick växa upp som kronträd. Eftersom jag redan skulle ha mängder av sorter i min vackra lepagehäck skulle jag välja äpple efter växtsätt och blomning och där kommande fikaplatser skulle vara i trädgården. Filippa och Oranie för blommen där jag kan tänka mig lite lägre kronor, Ribston och Åkerö för de lite storre sorterna som kan stammas högt och för att de är två helt olika växtsätt som båda är spännande. Kanske en Amorosa också eller Lobo för de rödaktiga årsskotten som är vackra på vintern (om man utvecklat den subtilitet som krävs i Norden för att se att det finns färger också i denna natur på vintern). Transparente Blanche skulle jag hellre ympa in senare, de sätter så mycket frukt på sina kronträd som måste ätas upp eller mosas på en gång så man kan bli galen om man har för många frukter.
Sedan plommon förstås. Bra träd för att de inte blir så stora (med några få undantag). Jag tycker om många sorter och en jag skulle sätta som kanske inte är så vanlig att man sätter frivilligt är körsbärsplommonet Prunus Cerisefera som man kan bli galen på för att de rotskottar sig. Men frukterna, de små och till synes oansenliga, är härliga och har lång hållbarhet.
Körsbär är ett måste. Själv gillar jag skuggmoreller och riktigt blodsvarta körsbär bäst, men praktiskt taget alla körsbär är goda. Mycket vackert att ha blomningen utanför ett sovrum. ett måste att trädet får växa fritt och obeskuret, om man inte har plats för ett stort, mycket vackert och högre träd så är inköp av körsbär på sbagväxande underlag ett alternativ. Den grundstammen heter Gisela.
Persika skulle jag ha flera av, jag skulle nog satsa på sorten Riga. Något kan man ställa vid vägg som man beskär lite lätt "platt" så att de flesta grenar får lite lä och skydd av väggen. åtminstone ett skulle jag ha friväxande.
Valnöten tycker jag också har blivit ett måste. Man kan välja Manchurisk valnöt för garanterad härdighet, eller den äkta valnöten som inte är lika säker i zon 3 men som efter en sisådär 20 år skulle kunna ge ätbara nötter. Oavsett det, när trädet slår ut sina blad sent på våren är de så rödnätt vackra, och sedan när man tar på dem frigörs en så härlig doft så att man blir beroende.
Havtornet är en buske, elelr rättare sagt man måste åtminstone ha 2 dvs hane och hona. De ställer man på ett ställe med lite sämre jord, torrare osv så minskar man risker för rotskott, ellerpå ett ställe där de kan få bilda buskage. Bären är de godaste man kan tänka sig tycker jag. Och vackra också. (Och jojo svårplockade men det är de värda!)
En rönn tycker jag också att man måste ha för bären. Blir supergoda i maten som krydda, eller i alltför sötslibbig saft.
Ja, och så måste man ha några prydnadsaplar som ger den där illdådiga blommen och som är så vackra att sylta in hela frukten också. Här finns många sorter, jag skulle välja en av purpuraplarna och en med vit blomning och gröna blad.
I växthuset skulle jag ha fikon, en vindruvsplanta som fick växa sig grov, och allsköns mer värmekrävande fruktträd. Värme på vintern ett måste förstås, kosta vad det kosta vill...
Jan Lindgren
17-11-2007, 11:06
Hej Cilla! Utveckla iden med fruktberså. Jag tänkte försöka göra en nästa år. Eftersom jag är lat och inte vill ha för mycket att beskära tänkte jag använda B9 som grundstam. Hur tätt kan jag sätta träden? Vilken är lämpligaste form på trädet? Buske eller lågstam (40 cm). Eftersom jag ska göra träden själv så kan jag välja. Vilken grundstam är bäst för lepagehäck? A2 ?. Jag har beställt grundstammarna B9, A2 och MM106. MVH Jan Lindgren
Jan af Lisö
19-11-2007, 14:21
Det finns minst 3 olika sorters päronäpplen: - Revals Päronäpple - Esters päronäpple - Moskvas päronäpple Dessa beskrivs i Leif Blomkvists bok "Äppel i Norr", köpes billigast via adlibris eller liknande: BlomkvistsJag hade tänkt beställa ympar från honom till något av päronäpplen, kanske kul sätt att skoja med folk !!! Har för mig också att Julita har Revals Päronäpple i sin samling så det borde gå att köpa ympris även därifrån.
Aqvakul
19-11-2007, 19:30
Ahaw! Ska vi be fruktträdsexperterna att skissa på ett lite mindre ambitiöst förslag att börja med?
HannaLisa
19-11-2007, 20:21
Tänk även på Lind det kan man göra mycket gott på (vacker krona) , kolla in gamla frukträdssorter på www.blomqvistplantskola.com, körsbärsbuske ...
CITAT (aq42 @ 19-11-2007, 19:30)  Ahaw! Ska vi be fruktträdsexperterna att skissa på ett lite mindre ambitiöst förslag att börja med?  Måste säga att det låter jättehärligt. Inser att min ringa kunskap inte möjliggör såna utsvävningar men det är jätteroligt att läsa ändå. Valnötsträd snöade jag in på direkt. Lät härligt. Men jag prioriterar nog ändå vanligare frukter och sånt som ger frukt lite snabbare Vi är en ganska stor familj så mycket frukt är ett plus här. 5 barn och två vuxna äter en hel del har jag märkt Sen vi köpte huset i somras har jag läst massor om rosor, växthus, frukt och bär m.m. Har en vag aning om vad jag vill ha men inte hur jag ska få ihop det i trädgården
Jag tycker att man kan ha minst tre äppleträd om man har plats, ett sommar, ett höst och ett vinter. Själv har jag planterat Silva, Aroma och Sävstaholm, har tänkt att plantera minst ett par till, dessutom har jag planterat Reine claude-plommomet, men eftersom det tar sådär 10 år innan det ger frukt så satte jag ett Czar också. Päron har jag bara planterat ett än så länge, Esperens herre om jag inte minns fel, jag vill ha ett gråpäronträd, mest för att dom blir s himla fina. Ett bigarråträd Gårdebo, det enda jag hittat som är härdigt i zon 4. Allt detta planterade jag förra året när vi flyttade hit, jo, en valnöt också, men den är bara för att den är snygg. FLÄDER är ett måste i trädgården, flädersaft på sommaren är inte fel, vinbär, krusbär, hallon, björnbär, ja, alla bär som går. Persikoträdet Frost har jag, ser fint ut och ger frukt trots att det har blivit uppgrävt och flyttat minst en gång om året de senaste 4 åren. Och det finns ett mullbär som jag bli himla sugen på att prova, mullbär och lavendel får mig att tänka på min Grandma i england. Ja, jag vill ha de fruktträd som går att odla, dessutom finns det inget finare träd året om än ett äppleträd!
Frukthäck och fruktberså mm låter mer avancerat än det är. I principå är det att köpa fruktträd som är små eller redan satta på spaljé och sedan sätta ned dem med täta avstånd. Därefter kan man låta dem växa fritt (som tex ofta körsbärshäckar gör) eller sträcka, fläta, binda grenar dit man vill ha dem. Jan - när jag väljer grundstam tänker jag på zon (B-stammarna har hög härdighet) och på storlek. B9 är nog bra som grundstam, men det är också bra att veta att de som hållit på med den ett tag säger att den gär ganska stora träd. Jag har experimenterat med B395 och B4hundranågpnting, de blev i zon 3 för svagväxande tycker jag. Nu sätter jag B9or som kronträd, de ser ut att bli ca 4 meter höga och breda på några år. Kanske stoppar de där. Att inte välja för stor grundstam handlar inte bara om att inte behöva beskära mycket men också att det man satt ska kunna utvecklas väl. Ju högre berså, häck eller vad man vill sätta som man kan tänka sig, desto mer starkväxande grundstam kan man ha. Grundstammen ger en totalstorlek grenmassa och blad, men hur den är disponerad säger inte genetiken. Jag har en massa bilder på fruktbersåer som jag visar på mina kurser, men nu komemr jag inte åt dem. Hur tätt du ska sätta beror på hur du tänkt att forma dem. De flesta vill behålla grönska så långt ned som möjligt så att bersån blir helt inbäddad nedifrån och upp, men man kan stamma upp också om man hellre vill ha det så. Vanligt är att man sedan sträcker grenar horisontellt och binder dem mot varandra och att man i en berså inte är lika strikt med att välja sidogrenar som växer exakt spikrakt eller på samma nivå utan låter bersån få lite bågig form - men man kan också sträcka dem lika strikt som en spaljé. Sök på päronhäck här så ser du bilder jag lagt in på en päronhäck som formades mycket strikt. Hur tätt är alltid en svår fråga. Vill man ha maximalt med solbelyst frukt i häck eller berså väljer man en ganska strikt spaljéform (en stam med spikraka horisontella grenar som det växer korta, beskurna fruktgrenar ifrån) och så stora avstånd att sidogrenarna bara möter varandra när trädet fått sin slutstorlek. Men det blir ganska glest de första åren. i zon 3 kan man nog sätta B9or i berså på 3 meters avstånd och få både lummighheten snabbt samt bra frukt utan att behöva skära in träden fullständigt varje år. I lepage brukar man rekommendera 1 meter mellan träden, faktiskt oavsett vilken grundstam det gäller. Det finns men är få som gjort lepage i A2, jag känner till några. I zon 3 skulle jag göra den med A2, i lägre zoner med B9 (om de inte var så vansinnigt dyra). En lepagehäck kan ju ha 3 våningar eller fler, väljer man A2 får man nog bygga några böjda våningar till för att inte behöva skära in hela växten varje år. Fota gärna när du börjar! CITAT (Jan Lindgren @ 17-11-2007, 11:06)  Hej Cilla! Utveckla iden med fruktberså. Jag tänkte försöka göra en nästa år. Eftersom jag är lat och inte vill ha för mycket att beskära tänkte jag använda B9 som grundstam. Hur tätt kan jag sätta träden? Vilken är lämpligaste form på trädet? Buske eller lågstam (40 cm). Eftersom jag ska göra träden själv så kan jag välja. Vilken grundstam är bäst för lepagehäck? A2 ?. Jag har beställt grundstammarna B9, A2 och MM106. MVH Jan Lindgren
CITAT (aq42 @ 19-11-2007, 19:30)  Ahaw! Ska vi be fruktträdsexperterna att skissa på ett lite mindre ambitiöst förslag att börja med? ;-) Frågan var ju vad man skulle göra själv om man började från noll... Bra är att börja med päron som tar tid på sig att få frukt. Stöttepelare i trädgården, måste få ta höjd, kan läa andra träd och skapa "gårdskänsla". Gråpäron, Esperens herre ger frukt olika månader. Äpple - antingen mindre 4x4 meter stora eller några färre stora. Mindre äppelträd är satta på svagväxande grundstam som t ex kallas B9, MM105 osv, stora äppelträd är satta på A2. Oranie (september) och Filippa (oktober-novemeber) har mycket vacker blom, Aroma och Amorosa är ganska sena äpplen och alla sorterna är friskare än många andra. Bra kan vara att välja sorter med helt olika mognadstid så man inte måste mosa allt samma vecka. Plommon - mindre träd som bör sättas i lä eftersom de blommar tidigt och behöver varje liten vaken insekt som vågar sig dit tidiga våren för att pollinera. Väljer man Victoria eller Czar behöver man bara ett, frukten räcker för en hel familj gott och väl. Sällan riktigt vackra träd, ställ inte där det ska vara som prydligast. Körsbär - alla blir stora träd om man inte väljer en som står på Gisela grundstam. Ställ där ni kan njuta av den vackra blommen! Obeskurna är körsbär mycket vackra träd också på vintern. Valnöt - be någon i Sverige att skicka en nöt eller plocka från ett träd där kommunen planterat. Dyra i inköp, roligare dra upp från frö. Kul för barnen att se något litet bli ganska stort, även om de kommer att vara 20 år äldre innan frukten eventuellt kommer. Bladen doftar gott hela trädets liv. Persika - litet träd som man kan sätta mot mur eller vägg. Ger frukt tidigt i sitt liv, behöver inte så mycket beskärning, mest vatten. Välj Riga om den finns i handeln, de andra sorterna får lättare krussjuka, dvs knögliga blad.
Jan af Lisö
23-11-2007, 17:10
Visst är det härligt med frukt, men glöm ej att reservera de bästa platserna för magnoliorna, trädgårdens drottningar.
Aqvakul
23-11-2007, 18:14
CITAT (Jan af Lisö @ 23-11-2007, 17:10)  Visst är det härligt med frukt, men glöm ej att reservera de bästa platserna för magnoliorna, trädgårdens drottningar. Fast drottningen behöver ju en uppvaktning också (och ev. en kung)!
CITAT (Cilla @ 23-11-2007, 14:33)  ;-) Frågan var ju vad man skulle göra själv om man började från noll... Alldeles riktigt, och jag tycker det är jätteroligt att läsa förslagen. En del kan hända att jag försöker mig på också. Valnötsträd skulle jag gärna vilja ha. Ingen som har en nöt som växt i zon 3 att skicka Skulle helst vilja ha äkta valnöt men det kanske är dumt när man är novis. Vore roligt om den var självfertil också, tror inte att någon i närheten har valnötsträd. Tänk att vänta 20 år och sen ändå inte få några nötter pga dålig pollinering... Kanske skulle satsa på manchurisk ändå Angående äpple och päron så är tanken att få frukt som mognar olika tid. Vill ha både sommar, höst och vinterfrukt av äpple och gärna päron som går att lagra. Har ingen aning om vad grannarna har i sina trädgårdar och jag bor i en liten by så för säkerhets skull kan det vara värt att tänka på vilka som pollinerar varandra och välja såna sorter som funkar ihop också. Tur att jag gillar att läsa, fundera och planera  till alla som delar med sig av sin kunskap
Alexander-VG-zon3
23-11-2007, 19:51
CITAT (ahaw @ 23-11-2007, 19:32)  Valnötsträd skulle jag gärna vilja ha. Ingen som har en nöt som växt i zon 3 att skicka Skulle helst vilja ha äkta valnöt men det kanske är dumt när man är novis. Vore roligt om den var självfertil också, tror inte att någon i närheten har valnötsträd. Tänk att vänta 20 år och sen ändå inte få några nötter pga dålig pollinering... Kanske skulle satsa på manchurisk ändå  prova äkta valnöt om du vill , synd att jag redan sänt i väg alla mina valnöts plantor annars kunde du få en eller två . äkta valnöt skyddat läge i zon 3-4 ( i zon 0-2 behövs inte skyddat ). kan frysa tillbaka i zon 4 under hårda vintrar .
CITAT (flaxss @ 23-11-2007, 19:51)  prova äkta valnöt om du vill , synd att jag redan sänt i väg alla mina valnöts plantor annars kunde du få en eller två . äkta valnöt skyddat läge i zon 3-4 ( i zon 0-2 behövs inte skyddat ). kan frysa tillbaka i zon 4 under hårda vintrar . Ingen ide att gråta över spilld mjölk Det blir nog äkta valnöt om jag känner mig själv. Testa kan man alltid!
Alexander-VG-zon3
24-11-2007, 12:42
CITAT (ahaw @ 24-11-2007, 11:58)  Ingen ide att gråta över spilld mjölk Det blir nog äkta valnöt om jag känner mig själv. Testa kan man alltid! testa du , plantera den soligt och skyddat . och i en jord den trivs i . så får du ju zon 2-3 där väl?
skogstroll
24-11-2007, 14:46
jag är uppvuxen med Transparent Blanche och äppelmoset blir ju helt otroligt. Vore kul att ha det hemma men då får jag väl spränga en grop för trädet...
CITAT (skogstroll @ 24-11-2007, 14:46)  jag är uppvuxen med Transparent Blanche och äppelmoset blir ju helt otroligt. Vore kul att ha det hemma men då får jag väl spränga en grop för trädet...  Visst blir det!  Jag kommer nog plantera ett i min trädgård. Kommer knappast kunna låta bli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|