KarinSKARA
Varför skall man ställa in i uppvärmd ugn?
Ibland hinner man ju röra ihop det man skall tillaga före ugnen fått upp tempen.
(eller så glömmer man slå på den först whistling.gif )

Vad gör det för skillnad i slutändan?
Någon som har en bra förklaring?
KURT
Ibland kan det vara bra att snabbt värma upp den så att den inte flyter ut och tappar formen, det skulle nog t ex bröd göra om man satte in dem i kall ugn?
netaave
Du kan tillaga t.ex. kött i kall ugn från början men då gäller låg temp och lång tid.
Betty
Exempel: Det gäller ju att täppa till porerna snabbt så att köttet blir saftigt i stället för trist och torrt, jämför t.ex. att lägga en lövbiff eller köttbullar i kall stakpanna... rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Instämmer i föregåend. Men har du brynt köttfärslimpan går det bra att ställa in den i kall ugn.

ingrid
KarinSKARA
OK tack för svaren.
Då är det i alla fall inte farligt om tempen inte hunnit upp riktigt.
KURT
CITAT (KarinSKARA @ 18-11-2007, 17:58) *
OK tack för svaren.
Då är det i alla fall inte farligt om tempen inte hunnit upp riktigt.

Inte om du inte har en extremt långsam ugn, de flesta ugnar blir ju varma inom 30 min.
Monica i Nässjö
Lite grand på samma tema. En kompis till mig som är med i viktväktarna påstår att när man ska fräsa upp köttfärs, om man lägger färsen i kall stekpanna så behöver man inget fett. Någon som vet om det stämmer?
Betty
Har inte provat själv - men det låter absolut rimligt. Det som händer är att fettet i köttfärsen smälter samtidigt som stekpannan värms upp. Men det blir torrare köttbullar/biffar om man smälter bort fettet ur färsen först. Spelar kanske mindre roll om man vill ha smulad färs till köttfärssås eller liknande.
Eva-Helene
CITAT (Betty @ 19-11-2007, 11:45) *
Har inte provat själv - men det låter absolut rimligt. Det som händer är att fettet i köttfärsen smälter samtidigt som stekpannan värms upp. Men det blir torrare köttbullar/biffar om man smälter bort fettet ur färsen först. Spelar kanske mindre roll om man vill ha smulad färs till köttfärssås eller liknande.

Jo, så är det. Och när jag steker falukorv lägger jag skivorna i kall stekpanna, sätter plattan på max, flyttar runt skivorna lite så dom inte fastnar och när jag vänt på korven stänger jag av plattan. Funkar jättebra, även i min gjutjärnspanna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon