Lavin
Hejsan,

tänkte fråga de som kan lite mer! Jag har en kollega med nyköpt hus från tidigt 90-tal. Det är ett väldigt praktiskt hus med en mycket praktisk trädgård. Gult putsat stenhus, jämn gräsmatta och byasten på gångarna. När man kommer upp mot huset delar sig gången åt två håll, och framför vardera finns två praktiska planteringar med bambu, något litet barrigt och kullersten. Min kära kollega skulle vilja ha en ros där också, så jag tänker väl med den övriga praktiska och oplottriga stilen så borde det vara en modern gul ros. Tänker mig något återblommande, med mörkgrönt bladverk och gula rosor. Med modernt menar jag alltså inget för buskigt eller stökigt, inte för många kronblad, kanske något med nätta knoppar och återhållsamma blommor.

Det är sol fram till tre ca och ler-sandig mark i skåne, zon 1.

Något fint friskt tips som jag kan överraska Anncatrin med?
noranettan
Av de engelska gula rosorna gillar jag allra mest Golden Celebration. Vackert formade blommor som blir STORA och doftar himmelskt!

Av de "vanliga" rabattrosorna är favoriten Friesia, doftar också himmelsk, man känner den på håll.

Anette
kerstin z5-6
Kajsa talar om Golden Border som en mycket vacker ros -kanske den? -Hon får skriva mer om den smile.gif
Kajsa
Tar några som gula som jag gillar, Austinrosor finns många gula och i zon 1 finns det massor att välja på.

Graham Thomas, ca 1.20 m hög, doftar gott.

The Pilgrim, ca 1 m, doftar gott.
Andra gula Austinrosor, alla Austin doftar, Molineux, Teasing Georgia, Crocus Rose, Charlotte, Pegasus, Coniston, Happy Child, Jude the Obscure, Golden Celebration.

Och här några andra

Amber Queen, ca 80 cm och doftar, en älsklingsros jag har lite överallt och i stamros.

Golden Border, ca 1 m, ett impulsköp som jag är glad i, minns inte om den doftar.

Kronprinsesse Mary, en ny Poulsenros med en stark doft av citron, ca 80 - 1 m, ljuvlig favorit.
Alexander-VG-zon3
här är två förslag till rosor jag har

men jag hade nog brutit av med vita rosor istället

vita
nevada,climbing schneewittchen klätterros som båda blir stora och höga i zon 1

gul
golden showers busk/klätter ros blir stor hos dig .
renate
Lichterkönigin Lucia är en tacksam och frisk ros,den blommar hela sommaren till frosten tar de sista blommorna.
[attachment=9639:PICT6918.JPG]
Lavin
Tack så jättemycket för svar och vackra bilder!

Jag ska kolla upp vilka som förs här uppe eller om man måste åka ner till Ystad. Är ju rätt lyckligt lottad med Cedergrens 30 minuter åt ena hållet och Ystad en timma åt andra. Sen finns risken att man åker på att gräva, tjälen har ju inte kommit och jag sa nåt om att det är bra att förbereda marken...

trevlig helg!
noranettan
Men kära du! Har du bara 30 minuter till ett sånt toppenställe! Själv far jag med jämna mellanrum till Löta (Rosdårarnas paradis i mellansverige) dit är det ~1,5 h bilresa. Det händer också att jag far till Roskraft - dit är det 52 mil! Allt bara för att kunna köpa lite rosor.......Det är klart att du köper och gräver nu! Då har du ork och tid till fler rosor i vår och slipper fundera som en galning på vilken ros det nu var som du tänkte köpa i höstas. giggle.gif Anette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon