noranettan
Jag gillar den här gallican. Den har fått växa fritt de senaste åren, vilket gjort grenarna något glesa och gängliga. Den har också fått svartfläcksjuka av grannen Cristata. Men blommorna, vilka blommor, vackra i formen, storartat färgspel i olika "mognadsgrader". Doften ska vi bara inte tala om. Botanican skriver att den kan bli upp mot 1,5 meter, men i höst har jag klippt ner den jäms marken - vilket gör att jag inte får se de här vackra blommorna till sommaren. Snyft!

Anette
kerstin z5-6
Hm .. en till .. på listan smile.gif
noranettan
giggle.gif
Christina i Taxinge~

En favorit!!!!!!!!!!! wub.gif

[attachment=9633:DSCN1159..._Medium_.JPG]

Anna NV Uppsala
Hur var det nu, var det den som ofta säljs fel och man får "zinniarosen" istället? Eller var det en annan ros? Min Hippolyte är möjligen fel har någon (du kanske?) sagt, men jag gillar den skarpt. Den verkar kunna ha alla möjliga nyander, från mörklila till grårosa. Lägger i ett par exempel. Är det zinniarosen?

noranettan
Diskussionen huruvida "Zinniarosen" är en felmärkt Hippolyte hörde jag första gången på Järnaseminariet när vi var där på POM-kurs. Den Hippolyte som växer i deras Rosengård är "Zinniagarosen" enligt Lars-Åke Gustavsson. Kännetecknet var nog blomman, som är tätt fylld med bakåtformade blad så att de ser ut som en zinnia. Jag tycker inte dina bilder ser ut så.....men det kan ju också bero hur de är fotade, eller mer när de är fotade i rosens utveckling......typ. Ska jag vara ärligt så är min Hippolyte väldigt lik den som växer på Järna, så vem vet...... flirting.gif Anette
Snygga bilder ändå!
Anna NV Uppsala
Jag tror jag har en ny Hippolyte nånstans, bara för att se om det blir samma eller olika. Får återkomma med fler bilder till sommaren. Jag gillar den jag har redan nu väldigt mycket i alla fall, just i stadiet när blommorna är så mörka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon