Full version: Vill ha keiki!
jahi
Hej!
Min älsklings phallanopsis (mildgul) mår väldigt bra men börjar se för
gammal o klumpig ut.
Jag har aldrig haft den äran att få någon keiki men nu undrar jag om någon
vet om man kan påverka dom så man får keikisar????
CillaM
Är inte riktig haj på hur man gör med att få dom med barn men när orkidéerna mår för bra så gör dom inget. Överlevnadsinstinkten, fortplantningen, måste komma igång. Jag har keikis på fula gamla orkidéer som kommer slängas efter att keikisarna så fort de 'kan klara sig själva'.

CITAT (jahi @ 17-11-2007, 08:55) *
Hej!
Min älsklings phallanopsis (mildgul) mår väldigt bra men börjar se för
gammal o klumpig ut.
Jag har aldrig haft den äran att få någon keiki men nu undrar jag om någon
vet om man kan påverka dom så man får keikisar????

jahi
Kanske ska ställa in den i förådet nu när den blommat klart o "glömma" bort den
ett tag.
Jag e bara så rädd att den ska dö o inte lämna något bebis efter sej.
Archos
Jag har för mig att den finns "keikisalva" som man stryker så noderna på blomstjälken. Det ska främja keikibildning. Var man får tag i sån vet jag inte men du kan ju prova att kontakta svenska orkidésällskapet.
jahi
O.k häftigt,tack.
Sofiia
kallt eller mörker borde fungera, har inte prövat själv. Och keikipasta finns det också, men den måste betällas utomlandsifrån tror jag...
Malva15
I min orkidébok står det att phalaenopsisar ofta får keikis särskilt ifall de stått för varmt under en längre tid. Hur varmt det bör vara står inte i boken men jag antar en bit över normal rumsvärme (som under sommaren). yes.gif
jahi
Tack för alla svar.
Jag vet inte vilket jag ska pröva bara???
Fast förådet e nog lite väl varmt o ganska mörkt så det lutar åt de hållet.
Margith
Jag har 15-20 phaelanopsisar, den äldsta inköpt för ca 10 år sedan.
Vi har bott i det här huset i 5,5 år. Under den tiden har alla phaelanopsisar stått i samma rum. 2 fönster ligger i sydost, 2 i sydväst. På sommaren bränner solen sönder bladen, på vintern ångar det hetta från elementen under.
Jag (miss)sköter alla likadant. Jag vattnar dem uppifrån, som vilken krukväxt som helst, de får samma näring som alla andra blommor, bara lite mer utspätt.
Mina phaelanopsisar lever och mår och alltid är det nån som blommar wub.gif Världens mest lättskötta krukväxt, tycker jag.
Nu har jag mitt livs första keiki.

Därför tror jag på Malva15:s orkidébok. Ställ dem varmt under en längre tid, så kommer keikisarna.

Lycka till!
jahi
Nu blir det förådet på stubben!!!!!!!!
AnnammA
Mja...Jag har också en Phalanopsis som väntar barn, men den stod inte xtravarmt för att yngla av sig...Jag tror det handlar mycket om tur, och hur orginalplantan varit, om den varit hårt driven på odlingen mm...
På min planta växer först keikin, sedan har det brutit ut ett skott ovanför... Dessutom kommer det en stjälk nedifrån...Alltså, en turplanta...
Sedan har jag haft plantor, som blommat på rejält och länge och många blommor, och när de sedan vissnat ner för säsongen, har bladen också gett upp...och då är det nog slut på härligheten...
linlin
Jag har en burk keikipasta/salva eller två i kylen. Har legat ett tag men det borde vara aktivt. Pastan innehåller främst ullfett som jag preparerat med BAP (ett växthormon som främjar skottutveckling). Det brukar gå åt ytterst lite. Har bara provat salvan på ett fåtal Phalaenopsisindivider som alla utvecklade keiki. Men då var pastan "färsk" (ca. 3 år sedan).
jahi
Var har du köpt pastan linlin?
linlin
CITAT (jahi @ 03-12-2007, 06:44) *
Var har du köpt pastan linlin?

Den är inte köpt. Jag har gjort den själv...
1500ppm BAP i lanolin...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon