Helwel
Hej!
Har precis blivit medlem, så detta är mitt första inlägg. Vi har ett 30-tals hus i Skåne med en trädgård på ca 800 m2. Har precis fått borttaget 2 gigantiska björkar i ett trädgårdshörn (vättande mot gata). Det blev givetvis mycket tomt men åtgärden var nödvändig eftersom trädgården blev lagd i skugga och björkallergiker finns i familjen. Tyvärr är trädarter min svaga sida så jag vore tacksam för tips enligt följande:
max 10 m högt, "uttalad" krona, gärna blommande, doftande och/eller vacker höstfärg, lite ovanligare.
Trädet kommer att planeras i skånsk lerjord, zon 1 i sydväst. Hörnan för övrigt innehåller mycket tidiga lökväxter som blommar ljuvligt. Dock är den lite trist under övriga årstider. Närmaste "grannar" är ett bigarrå- och ett äppleträd.
Tack på förhand!

jeanette1
Varför inte plantera några olika sorters rönnar. Dom blir inte så höga,
finns med olika färg på bären och har vacker blommning och ännu vackrare
höstfärger.
Big Gardener
Sorbus 'Dodong'
Lotta i Gbg
Både prydnadkörsbär, t ex Prunus ' Accolade' och prydnadsäpplen. tex Malus ' Profusion' skulle säkert passa.
Aqvakul
CITAT (Lotta i Gbg @ 18-11-2007, 13:41) *
Både prydnadkörsbär, t ex Prunus ' Accolade' och prydnadsäpplen. tex Malus ' Profusion' skulle säkert passa.

Utmärkta förslag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon