lena.g
Varför vill inte alla knoppar slå ut sad.gif

Den första knoppen på varje stjälk slår ut hur fint som helst, men sen är det stopp. De mindre knopparna på samma stjälk bara torkar bort.....
Vad är det för fel wacko.gif och så här har det alltid varit!
När jag ser på bilder av pioner så verkar det blomma hur bra som helst

Hälsningar Lena i Umeå
digitalkarin
Ge dem mera näring, det behövs mycket för att orka blomma!
Hasse_h
Vad är den bästa näringen för pioner? Har gett mina ordentligt med kogödsel på våren, men det verkar inte räcka.
Betty
Som Karin sa, ge dem mer näring! Du kan ge dem färskt gräsklipp runt kronan från första gräsklippningen och då och då fram till mitten av juli. Alternativt blandar du på våren försiktigt ner väl brunnen naturgödsel och lite benmjöl i jorden runt rotkronan. Det är viktigt att det blir runt kronan, inte i den.
Åsa, mälardalen zon 2
Knoppar som inte slår ut kan också betyda vattenbrist. 2 av mina pioner hade knoppar som bara torkade in varje år men sedan jag började ge dem ett par rotblötor tidigt på våren har knopparna inte torkat in.

Mina pioner blommar glatt trots att de får minimalt med gödning.
Hasse_h
Då kanske pioner är känsliga för konkurrens om näringen från t.ex. gräsmattan? Mina sitter i gräsmattan med frilagd jord ungefär så långt ut som bladverket når.
Adri-Anne
Vill du ha blomexplosion ge dom tomatgödning. Sedan jag provade den för första gången för två år sedan, har jag haft en helt annan blomrikedom. Tomatgödning går till allt som man vill skall blomma rikligt .
Bara inte till surjordsväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon