|
Lilla Birka
17-11-2007, 13:58
Om jag åker till Kiruna under snöfestivalsveckan, hur stor är chansen att få se norrsken om jag stannar tre dagar?
Myosotis
17-11-2007, 14:47
Solaktiviteten varierar med en period på 11 år. Nästa maximum är tyvärr inte förrän 2010/11. Hoppas verkligen du får se norrsken, det är otroligt vackert. http://spaceweatherphone.com/
Margith
17-11-2007, 14:49
Det beror alldeles på vädret. Är det kallt och klart kommer du att få se det. Om det däremot är mulet och snöigt, så missar du det. För din skull hoppas jag på temperatur ner mot -40 de dagarna, dock bara lokalt över Kiruna!
Precis som Margith säger så beror det på vädret, men chansen att det ska va kallt och klart är rätt stor i Januari, så jag håller tummarna för att du får se det
Håller med föregående... det beror på. Vi har redan haft jättefint norrsken en gång och då var det inte alls många minusgrader, men molnfritt och klart väder. Då sprakade hela himlen... vi försökte fota, men det går inte utan att anv stativ och ställa in slutartid mm ... sånt ids varken maken eller jag med. För mig och säkert de flesta som bor häruppe, är norrsken "vardagsmat"... inte förrän nu på äldre dar som jag börjat observera det desto mer. Minns från hembyn där det var helt tyst... då hörde vi hur norrskenet sprakade.  Här i stan är det aldrig så tyst... tyvärr. Glömde säga... Välkommen hit... du kommer inte att bli besviken, även om norrskenet skulle svika.
Jo, här uppe är det vardagsmat, visst är det vackert, men inget märkvärdigt så där. Det märkte vi en höstkväll på jobbet, en av killarna var kroat och kom inrusande och skrek: -Ni måste komma, ni måste komma!!! -Vaddå, vad är det? svarade vi andra -Ni måste komma!!! - Lugna dig, vad är det som har hänt? Vi blev ju oroliga... -Ni måste komma!!! Det är norrsken!!! Vi reste oss lugnt och följde med honom ut...
CITAT (Tosan @ 17-11-2007, 21:41)  Jo, här uppe är det vardagsmat, visst är det vackert, men inget märkvärdigt så där. Det märkte vi en höstkväll på jobbet, en av killarna var kroat och kom inrusande och skrek: -Ni måste komma, ni måste komma!!! -Vaddå, vad är det? svarade vi andra -Ni måste komma!!! - Lugna dig, vad är det som har hänt? Vi blev ju oroliga... -Ni måste komma!!! Det är norrsken!!! Vi reste oss lugnt och följde med honom ut...  Ja, ungefär så är det här också... om man har "sörlänningar" på besök.
CITAT (Netha @ 17-11-2007, 21:42)  Ja, ungefär så är det här också... om man har "sörlänningar" på besök.   jo det värsta är ju bara att de hinner skrämma livet ur en...
Margith
17-11-2007, 21:53
CITAT (Tosan @ 17-11-2007, 21:41)  - Lugna dig, vad är det som har hänt? Vi blev ju oroliga... -Ni måste komma!!! Det är norrsken!!! Jag har bott ganska många år i Gällivare och visst är norrsken "vardagsmat". Men skulle det vara så Lilla Birka att du får se norrsken och råkar sitta i bilen då, på någon mörk vinterväg, kliv ur bilen och slå av motorn. När du HÖR norrskenet, då tycker jag också att det är mäktigt. Och förlåt Netha att jag önskade -40 lokalt i Kiruna under 3 dagar i januari *ber om ursäkt*, men det var för Lilla Birkas skull....
Gossen Ruda
17-11-2007, 21:54
Vet inte om jag fattar fel men det verkar som om några förknippar norrsken med minusgrader? Det har inte mer med saken att göra än att en förutsättning att se norrsken är klar himmel och då faller temperaturen. Beträffande spraket så hade jag kontakt med en person som forskade på norrsken och hon sa att fenomenet inte existerar. Partiklarna som skapar norrskenet fångas upp så långt upp i atmosfären att inget ljud kan skapas som når jorden. Rätt eller fel kan jag inte avgöra, det kanske sprakar på näthinnan?
Margith
17-11-2007, 22:00
Gossen Ruda, det är så här: norrsken ser du vanligtvis på vintern. Det måste vara klart väder för att se det (naturligtvis) Klart väder innebär kallt väder uppe hos oss Det snöar inte när det är -35, men du kan ge dig den på att snön vräker ner när det är -15 Vad det är som gör att norrskenet låter, det har jag ingen aning om.... men jag lovar: det sprakar, låter som nåt elektriskt. Jag har hört det, vid ett flertal tillfällen och så gammal är jag inte ännu, att jag hör i syne!!
CITAT (Margith @ 17-11-2007, 21:53)  Jag har bott ganska många år i Gällivare och visst är norrsken "vardagsmat". Men skulle det vara så Lilla Birka att du får se norrsken och råkar sitta i bilen då, på någon mörk vinterväg, kliv ur bilen och slå av motorn. När du HÖR norrskenet, då tycker jag också att det är mäktigt. Och förlåt Netha att jag önskade -40 lokalt i Kiruna under 3 dagar i januari *ber om ursäkt*, men det var för Lilla Birkas skull.... Ingen fara Margith... - 40° får det gärna vara för min del... är numera aldrig ute den tiden på året.. iaf inte mer än ett par m från port till bilen.
CITAT (Margith @ 17-11-2007, 22:00)  Gossen Ruda, det är så här: norrsken ser du vanligtvis på vintern. Det måste vara klart väder för att se det (naturligtvis) Klart väder innebär kallt väder uppe hos oss Det snöar inte när det är -35, men du kan ge dig den på att snön vräker ner när det är -15 Vad det är som gör att norrskenet låter, det har jag ingen aning om.... men jag lovar: det sprakar, låter som nåt elektriskt. Jag har hört det, vid ett flertal tillfällen och så gammal är jag inte ännu, att jag hör i syne!! Jag skulle nog vilja påstå att när det går mot -20 är det mulet... Och ju kallare det är desto mäktigare brukar norrskenet va, kanske just för att det blir klarar ju kallare det blir, eller tvärtom... själv har jag hört det spraka en gång vad jag minns, men varför det sprakar, det vet jag inte.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2007, 21:54)  Vet inte om jag fattar fel men det verkar som om några förknippar norrsken med minusgrader? Det har inte mer med saken att göra än att en förutsättning att se norrsken är klar himmel och då faller temperaturen. Beträffande spraket så hade jag kontakt med en person som forskade på norrsken och hon sa att fenomenet inte existerar. Partiklarna som skapar norrskenet fångas upp så långt upp i atmosfären att inget ljud kan skapas som når jorden. Rätt eller fel kan jag inte avgöra, det kanske sprakar på näthinnan?  Men hörru... jag har faktiskt samtalat med forskare på IRF... hon hade många ggr hört talas om, men aldrig tidigare öga mot öga med någon som verkligen hört norrskenet spraka. För mig kändes det väldigt konstigt, eftersom vi häruppe... och helst i byarna... ju vet och har hört det sprakande ljudet. Som jag sa tidigare... här kan jag inte höra... men jag trodde faktiskt... tills jag pratade med hon forskaren... att det var allom känt att norrsken sprakade och vi kunde höra det.
Margith
17-11-2007, 22:11
CITAT (Netha @ 17-11-2007, 22:02)  Ingen fara Margith... - 40° får det gärna vara för min del... är numera aldrig ute den tiden på året.. iaf inte mer än ett par m från port till bilen.  Jag går inte heller ut, om jag inte absolut måste, när det är så in i bängens kallt, det var därför jag inte tänkte mig för  Netha
CITAT (Margith @ 17-11-2007, 22:11)  Jag går inte heller ut, om jag inte absolut måste, när det är så in i bängens kallt, det var därför jag inte tänkte mig för  Netha
Nej, är det -40 eller kallare går man inte ut mer än nödvändigt... Gissa hur det kändes när jag fick lov att lämna bilen efter vägen en fredag em, och det blev -42... Min dåvarande sambo körde bärgare och skulle hämta den så fort som möjligt, och det blev söndagkväll om jag minns rätt  Det var ingen kul helg...
Gossen Ruda
17-11-2007, 22:20
Nu börjar det likna något. Jo, minusgraderna kommer sig av förutsättningarna för att se norrskenet, vinter och klart. Jag har sett norrsken några gånger härnere, en gång på eftersommaren då det definitivt inte var minusgrader.
Jag har inte påstått att spraket inte existerar, bara refererat till en forskare som förklarade förutsättningarna. Eller rättare sagt bristen på förutsättningar. Ni norrlänningar kanske har speciella norrskensantenner?
Margith
17-11-2007, 22:23
CITAT (Tosan @ 17-11-2007, 22:15)  Nej, är det -40 eller kallare går man inte ut mer än nödvändigt... Gissa hur det kändes när jag fick lov att lämna bilen efter vägen en fredag em, och det blev -42... Min dåvarande sambo körde bärgare och skulle hämta den så fort som möjligt, och det blev söndagkväll om jag minns rätt  Det var ingen kul helg... Och du min milde tid, jag hoppas att du iaf tog dig hem på annat sätt Eller är det därför han är din "dåvarande"??
Nej det tror jag inte heller, tror nog sörlänningar kan höra det åxå om de kommer hit just då. Men visst kan det väl va så att förutsättningarna för att få ett riktigt spektakulärt norrsken även kan skapa förutsättningar för ljudsensationer, tror jag iaf, om det nu inte är själva norrskenet man hör. När det är riktigt kallt är det ju nästan som om själva luften sprakar, så varför inte? Vi får nog acceptera att vi inte kan förklara allting mha vetenskapen, än iaf.
Precis så sa forskaren... vi kan inte förklara allt.
CITAT (Margith @ 17-11-2007, 22:23)  Och du min milde tid, jag hoppas att du iaf tog dig hem på annat sätt Eller är det därför han är din "dåvarande"??   nja det har nog andra orsaker... Det var hans bil jag körde, jobbade 7 mil härifrån, blev hemskickad tidigare för jag skulle lämna några grejjer på ett företag i stan. Dagen innan frös värmepaketet på bileländet, då stannade jag hos hans mosters karl som hjälpte mig töa upp den, och mig med varmt kaffe. Den här dan frös den så den gick varm och spottade vatten, så jag körde sakta hemåt, stannade på var tredje parkeringsficka för att få ner värmen, kallt som satan så ingen ville stanna och en värdelös mobiltelefon. Till slut gick jag in till en kompis och bad gubben komma med min bil, som skötte sig exemplariskt, och när vi möttes lämnade jag peugot-eländet på en p-ficka och for i rask fart mot stan.
Gossen Ruda
17-11-2007, 22:38
Att man inte hör det man ser beror på att norrskenet skapas på 10 mils höjd och det tar ljudvågorna i så fall 5 minuter att ta sig ner till våra öron. Däremot finns det säkert nån möjlighet att det tillsammans med ljuset kommer några andra partiklar eller elektomagnetiska vågor som påverkar örat. Det kanske är farlig strålning, det är bäst att ni gömmer er när det är norrsken.
Farlig strålning... då vore ju en stor del av befolkningen dösjuk eller rentav död. Näe... norrsken är norrsken och det handlar om elektrisk energi.. och visst hörs sprakandet. Du Gossen... ta en tur hit upp så kanske du får uppleva det live.  Passa på att samtidigt boka en natt i Icehotel Jukkasjärvi.. en upplevelse av oslagbar art.
Lilla Birka
18-11-2007, 00:29
Roligt att läsa er diskussion om norrskenet  Och tack för alla tips och råd. Ice hotell avstår nog jag ifrån, vi har varit där en gång på sommaren och jag skulle nog inte vara rädd för kylan för man får sova på renskinn iförd varma kläder och sovsäck. Däremot har jag svårt att sova på hårt underlag (prinsessan på ärten, det är jag det  )Och bara det att gå upp på toa mitt i natten  Får se om jag väljer att åka veckan efter snöfestivalen, då kanske man kan välja boende på ett annat sätt för festivalveckan lär det väl vara fullt. Och skulpturerna lär väl stå kvar? Och visst är det väl för roligt med alla forskare och liknande som vet så bra? Ibland upptäcker män (och forskare) sånt som kvinnor vetat länge!:giggle:
Gossen Ruda
18-11-2007, 09:28
Lite mer funderingar om ljudet. OM det är så att norrskenet skapar ljud så borde man kunna höra detta dygnet runt hela året. Processen som skapar norrskenet, partiklar från solen böjs av jordens magnetfält och läcker ner runt polerna, pågår ständigt men vi kan bara se ljusskenet när det är mörkt och klart. Sprakar det även på dagen?
upp till kamp
18-11-2007, 09:34
Nu var det länge sedan jag var i norrland, men jag tror att man har lättast att vara med om ett norrsken när det är riktigt kallt.
Norrsken kan man även se ganska långt söderut men det är betydligt mer ovanligt där. En gång såg jag det en vårkväll i växjö. Det var magi. Dagen efter stod det i tidningen att det hade synts hela vägen ner till falsterbonäset. Det är ganska ovanligt det.
Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|