Hej!!
I dag har jag sett något som jag aldrig har sett innan. Det var en björk som har varigt två stammar på den ena var avsågad och den andra var kvar. Den som var avsågad hade det varit röta i och i det hålet hade dom helt i cement.
Är det någon som vet om det är vanligt att man gör så?
Christer i Falköping
17-11-2007, 18:19
Förr vet jag att man ofta gjorde så, men tror att man numera gått ifrån det. Gjorde väl ingen större nytta egentligen.
Christer.
Alexander-VG-zon3
17-11-2007, 18:59
nepp , gör ingen nytta . cement,balsam,vax,plast m.m. ska man inte använda till träd för att läka dom . läker gör dom själva bäst utan vår hjälp .
kompostjord
17-11-2007, 20:35
Va? Vem har sagt att man inte skall använda vax mm ?
Åsa, mälardalen zon 2
17-11-2007, 20:38
Det säger de flesta experter numera, man har gjort experiment exempelvis på Alnarp och det har visat sig att träd vallar över såren bättre utan en massa medel.
kompostjord
17-11-2007, 20:50
Jaha, men vid ympning då? Gör vax nån nytta då? Oculering eller chipbudding.
Eller om man beskär en känslig växt, kan inte vax hindra inträngande svamp?
Åsa, mälardalen zon 2
17-11-2007, 20:56
Vid ympning måste man hindra att ympkvisten avdunstar ur såren (annars torkar kvisten och trillar bort) då funkar ympvax/lacbalsam utmärkt. Men de skyddar inte mot svamp, svampsporer/konidier finns i luften och träffar sårytan så snart luften träffar ytan och att smeta på grejer bäddar bara in svampen som får det extra bra och mysigt.
Japp, här är de experiment som gjorts ovanligt entydiga: Svamp och annat som missfärgar och rötskadar ved får bättre fäste med alla slags pålägg.
Och vid ympning är det ju avduntstning man innan sammanväxningen vill förhindra. Jag använde förr mest ympvax men tycker nu att lacbalsam är bättre, för den börjar kracklera och falla av när ympen är sammanväxt. Ympar man grövre grenar så måste man pensla på rätt ihärdigt flera gånger under säsongen och sedan hjälpa plasten att flagna av när ympen satt fart, så att inte samma problem uppstår som när man strycker lacbalsam/ympvax på en snittyta.
AVdunstning kan man vilja förhindra också om det på t ex ett ungt träd uppstått stamskador, men då är det plastpåse man använder som är lätt att ta bort när övervallningen kommit igång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.