Full version: En kaktus?
MariaS
Jag har haft denna kaktusen ett antal år. Igår "hittade" jag den ute på glasverandan undanstoppad i ett hörn. Helt bortglömd och utsatt för ett tiotal frostnätter. När jag tog in den kände jag över den och den känns fast och fin, så den har nog klarat sig så här långt i alla fall. Men vad är det för kaktus?

[attachment=9640:Kaktus.jpg]
sqrulan
Kanske cleistocactus strausii,ganska lik den i alla fall.Kolla på nätet och jämför. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
http://davesgarden.com/guides/pf/go/62854/
här står att den tål ner till -6,6c .

här stod bra info också om den
http://happymoosegardens.com/cacti_and_succulents/index.htm
MariaS
CITAT (flaxss @ 17-11-2007, 19:31) *

Vad som fungerar på 40:e breddgraden och nedanför är ointressant, eftersom vi har andra ljusförhållanden, luftfuktighet och annat mm. Just nu vill jag bara veta vad det är för kaktus jag har.

Att den tålt mer än 10 frostnätter vet jag redan! Annars stod det ju faktisk på sidan från North CArolina att den inte vill ha under 10+ för att må bra!

CITAT (sqrulan @ 17-11-2007, 19:23) *
Kanske cleistocactus strausii,ganska lik den i alla fall.Kolla på nätet och jämför. tummenupp.gif

Visst ser det ut som den kaktusen. Tack för hjälpen. thanks.gif thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 18-11-2007, 18:55) *
Vad som fungerar på 40:e breddgraden och nedanför är ointressant, eftersom vi har andra ljusförhållanden, luftfuktighet och annat mm. Just nu vill jag bara veta vad det är för kaktus jag har.

Att den tålt mer än 10 frostnätter vet jag redan! Annars stod det ju faktisk på sidan från North CArolina att den inte vill ha under 10+ för att må bra!
Visst ser det ut som den kaktusen. Tack för hjälpen. thanks.gif thanks.gif

vad du va putig då ,, trodde du vela veta vad den tålde innan när du skrev i den tråden (härdighet-tråden). förlåt att man är snäll då .

förlåt då att man ville ge dig information om den katusne du har , vad den tål i temp skiter jag fullständigt i . jag skrev inte här för att käfta emot utan enbart ge dig lite info . kan faktiskt vara intressant att läsa om sina växter ,det tycker jag .
MariaS
Efter att ha odlat i mer än 30 år, så har jag koll på vilka växter som tål vad, AV REN ERFARENHET!

Min fråga var vad det var för kaktus! Då kan jag söka relevant information om växten. Min 30-åriga dotter har haft den i åtta år innan jag tog över den. Sen har jag haft den i ytterligare två år.
Att den överlevt just nu är mer ett tummen upp, eftersom den INTE ska utsättas för minusgrader. Den var helt enkelt tålig. Kul bravo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 18-11-2007, 19:29) *
Efter att ha odlat i mer än 30 år, så har jag koll på vilka växter som tål vad, AV REN ERFARENHET!

Min fråga var vad det var för kaktus! Då kan jag söka relevant information om växten. Min 30-åriga dotter har haft den i åtta år innan jag tog över den. Sen har jag haft den i ytterligare två år.
Att den överlevt just nu är mer ett tummen upp, eftersom den INTE ska utsättas för minusgrader. Den var helt enkelt tålig. Kul bravo.gif

jasså har du ,, visst har du koll på det .

säg mig vad tål rosmarin,oliv,dvärgpalm,dadel då? ,, du som kan det där

för det 1 att man odlat x antal år menas inte att man kan allt . finns dom personer som odlat i 10år som kan mer än den personen som odlat i 50år .
för det 2 man blir aldrig full lärd
för det 3 jag skryter aldrig med hur många år jag hållit på med odling
för det 4 jag skrev aldrig att den skulle utsättas för frost , var skrev jag det ?
för det 5 att jag är snäll och visar länkar , av ren vänlighet kan inte jag hjälpa att du blev sur på
MariaS
CITAT (flaxss @ 18-11-2007, 19:40) *
jasså har du ,, visst har du koll på det .

säg mig vad tål rosmarin,.....,, du som kan det där

Ur Wikipedia:
I områden med medelhavsklimat används rosmarin som flerårig prydnadsväxt. I Sverige går det bra att plantera ut plantor i trädgården under sommarhalvåret, men bör tas in under vintern. Den tål beskärning bra, vilket gör den till en mycket bra örtkrydda.

ODLA:S odlingsråd
Enklast odlar du rosmarinen i en stor rymlig lerkruka, som får stå utomhus på sommaren och som sedan tas in på en ljus och sval, frostfri plats på vintern. Se till så att dräneringen fungerar bra genom att lägga leca-kulor eller små stenar på fatet som krukan står på. Du kan också plantera ut rosmarinen i kryddlandet över sommaren och sedan gräva upp den igen och sätta den i en kruka för vinterförvaring inomhus. Var beredd på att den växer långsamt och inte blir särdeles stor på bara en växtsäsong. Duscha plantan lite då och då. Jorden skall vara lätt och väldränerad och krukan placerad på en skyddad och solig plats när den står ute. Rosmarin kan förökas med sticklingar eller avläggare, frön kan sås inomhus på våren, men enklast är att helt enkelt köpa en färdig planta som man sen försöker vårda av bästa förmåga.

Svenskt kulturväxtdatabas:
Livsform: buske
Användning: krydd- och medicinalväxt ute och i växthus, rumsväxt
Utbredning: Medelhavsområdet

Och slutligen Linnés digitala växtbibliotek:
Vill ha det varmt och soligt i välgödslad jord. Klarar inte att övervintra utomhus i vårt klimat men den kan tas in på vintern.

Jag vågar nog påstå att ovan utdrag kommer från både erfarenhet OCH kunskap. Jag skulle själv ALDRIG våga påstå något annat!

Jag tror inte heller att mina kunder skulle uppskatta om jag hänvisade till information som kommer från texas eller florida. Mina kunder vill ha relevant information om de växtförhållanden som gäller i deras trädgårdar och inget annat! Det kallas erfarenhet att veta var man hittar kunskapen och hur man använder den.
Alexander-VG-zon3
skulle bara testa dig där , den infon stämmer bara halvt .

jag vet vad rosmarin vill ha läge och allt . rosmarin va det första jag odlade och är en av dom växter jag känner till mest .

har även 4på friland(med lyckat resultat) och dom har stått innan ute i krukor hela vintern . med skydd dock . denna vintern fick min äldsta inget skydd , och blommade som aldrig för i maj , lägst -15c

så här skulle jag säga istället om rosmarin .

kommer från medelhavsområdet . i medelhavs klimat med lång och het sommar med torka och kylig vinter , rosmarin har bland annat förvildats i Europa . som vi alla vet förekommer frost där i medelhavs området (sydkusten får +5c -1c på vintern). rosmarin tål lätt ner till -10c -13c utan att visa en skråma , härdiga sorter tål ner till -22c . finns fina vackra ex i södra skåne som står där utan skydd och har gjort. vill ha sandig jord och varmt läge,soligt (blås utsatta delar kan fryser bort) mycket vatten under sommaren men inget undervintern. har man den i kruka övervintra den svalt -5c 0c +5c . kräver frost för att blomma bra .

så av egen erfarenhet trivs rosmarin bäst med varm sommar och kylig vinter med frost och funkar utmärkt i skåne med eller utan skydd (inte härdig växt ) . vilket det inte står nåt om det du visade .

kan tillägga citat ''välgödslad jord''

visst , skulle du plantera en rosmarin i välgödslad jord, skulle du få dåligt resultat . hemsk smak och få blommor och dåligt tåla vintern (vilket jag vet av egen erfarenhet). en annan sak också den växer inte sakta vilket dom säger . ger man den rätt förhållande växer den på bra . redan första året fördubblade sig min första rosmarin sin storlek .

ängsvädd
CITAT (MariaS @ 18-11-2007, 19:29) *

Min fråga var vad det var för kaktus! Då kan jag söka relevant information om växten.

Fullärd blir man aldrig!

Jag skulle bli jätteglad om någon vänlig person letar upp BRA länkar om min okända växt wub.gif

(Wikipedia innehåller en massa fel, dem vågar jag aldrig lita på.)
Rossi
Det kan mycket väl vara en sort av Mammillaria också. Det finns ju hur många olika varianter som helst.
sqrulan
confused.gif Var kan man se bilden på den MimmiH?

En kaktus länk!

http://cactiguide.com/
ängsvädd
CITAT (sqrulan @ 19-11-2007, 10:56) *
confused.gif Var kan man se bilden på den MimmiH?

confused.gif Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Wikipedia litar jag inte heller på när det gäller rätt bild till rätt art heller. Jag måste alltid dubbelkolla om möjligt.
sqrulan
Så här skriverdu: :Jag skulle bli jätteglad om någon vänlig person letar upp BRA länkar om min okända växt.

Var kan man se en bild på din "okända" växt,är jag kanske knäpp men jag ser ingen bild? confused.gif

ängsvädd
Aha, då förstår jag. Jag tyckte det var givande att Flaxss letat upp två bra länkar om kaktusen som MariaS frågar om, men det verkade inte uppskattas av MariaS, det var därför jag skrev som jag gjorde.
sqrulan
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Men oj vad jag missförstod dej slap.gif a0a.gif

Jag trodde att DU hadde en kaktus som var okänd!!
ängsvädd
Aha, så tokigt det kan bli smile.gif
MariaS
CITAT (MimmiH @ 19-11-2007, 19:49) *
Aha, då förstår jag. Jag tyckte det var givande att Flaxss letat upp två bra länkar om kaktusen som MariaS frågar om, men det verkade inte uppskattas av MariaS, det var därför jag skrev som jag gjorde.

Vad jag frågade efter var namnet på växten. Namnet fick jag av sqrulan. Därefter skaffade flaxxs fram helt onödig information som jag inte hade frågat efter. Jag hämtar relevant information från helt annat håll än hemsidor i USA.

Om jag mot all förmodan inte skulle hitta det jag vill veta på mina vägar, då lär det framgå i frågan.

Sen kan jag tillägga att informationen från flaxxs var HELT FELAKTIG! Kaktusen klarade ändå inte -3,9 grader en gång! Den blev mjuk och stendog dygnet efter att jag tagit in den! Så så var det med tillförlitligheten på de två hemsidorna. thumbdown.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 20-11-2007, 11:52) *
Vad jag frågade efter var namnet på växten. Namnet fick jag av sqrulan. Därefter skaffade flaxxs fram helt onödig information som jag inte hade frågat efter. Jag hämtar relevant information från helt annat håll än hemsidor i USA.

Om jag mot all förmodan inte skulle hitta det jag vill veta på mina vägar, då lär det framgå i frågan.

Sen kan jag tillägga att informationen från flaxxs var HELT FELAKTIG! Kaktusen klarade ändå inte -3,9 grader en gång! Den blev mjuk och stendog dygnet efter att jag tagit in den! Så så var det med tillförlitligheten på de två hemsidorna. thumbdown.gif

skiter i vad den tål ,, jag trodde du ville veta mer om den . därav visade jag dig länkaerna . kunde va kul för dig tänkte jag . att den sen dör av kyla skiter jag i . plus har du antaligen haft flera nätter under -5c . vilket den inte klarar . plus fuktig luft . men säger det igen förlöt för man är vänlig och vill ge dig extra mat nyttig info . så sidaorma visar inte fel .

plus den infon va inte från mig så det så, den kom från två sidor . och häng inte upp dig på hur mycket den klara läs den andra infon som va bra . det va den jag menar . jag skiter fulständigt i hur myucket den klrar det är rätt så mycket ointrresant
MariaS
CITAT (flaxss @ 20-11-2007, 12:16) *
skiter i vad den tål ,, jag trodde du ville veta mer om den . därav visade jag dig länkaerna . kunde va kul för dig tänkte jag . att den sen dör av kyla skiter jag i . plus har du antaligen haft flera nätter under -5c . vilket den inte klarar . plus fuktig luft . men säger det igen förlöt för man är vänlig och vill ge dig extra mat nyttig info . så sidaorma visar inte fel .

plus den infon va inte från mig så det så, den kom från två sidor . och häng inte upp dig på hur mycket den klara läs den andra infon som va bra . det va den jag menar . jag skiter fulständigt i hur myucket den klrar det är rätt så mycket ointrresant

CITAT (flaxss @ 17-11-2007, 19:31) *

Om du ändå själv SKITER i denna informationen, så kan jag inte förstå varför du lägger ut den!!!!!!

Sen kommer ju faktisk citatet ovan från DIG och ingen annan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 20-11-2007, 12:32) *
Om du ändå själv SKITER i denna informationen, så kan jag inte förstå varför du lägger ut den!!!!!!

Sen kommer ju faktisk citatet ovan från DIG och ingen annan.

herre gud Maria !!

jag ville vara snäll och ge dig mat nyttig info om din kaktus av ren vänlighet , att du sen blir sur av det kan inte jag hjälpa .
jag visade dig två länkar med bra info , och inget info från mig(läs jag skrev här står) . ja jag skiter i den informationen stort sett, men jag tänkte att DU ville ha informationen som en vänlig bonus .
och sluta hacka på mig för det , och ja jag skiter i vad din kaktus tål , trodde du frågade mig vad den tålde i härdighets tråden . därför skrev jag det här och visade dig en länk ,där jag trodde den sidan besvarade din fråga (att jag uppfattade den frågan fel i härdighets tråden , kan inte jag hjälpa . det va kanske inte ens en fråga bara som jag uppfatta det). och vad din kaktus tål eller inte tål bryr jag mig inte om , visst fine synd att den är död nu . tråkigt .

och varför är du så himla anti mot engelska sidor ??? , dom ger lika matnyttig info som andra om inte mer ibland . då växt odling är mer utbrett i världen än i Sverige ( främst inne växter då ) då ute växter inte är samma klimat .

så för en sista gång , jag skrev ingen information till dig om denna växt från min hjärna . visade dig två länkar va du gör med infon där . bestämmer du .

så förlåt att man visade dig två länkar av vänlighet . ska aldrig göra om det lovar . och sluta hacka är trött på det .

så sluta bli sur för att folk är vänliga . och vill du inte läsa sidorna skit i det då , du behöver inte vända upp och ner på världen för det . och att jag blir irrterad förstår du väl då jag visade dig dom 2skit sidorna av vänlighet och du bara hackar tillbaka . utan att ens säga tack för infon på sidorna eller , tack för infon men jag behöv inte den nu .

som sagts innan av MimmiH ,skulle jag själv bli glad om någon letade upp info om min okända växt .

så sluta hacka och skit i detta nu , jag lovar ska aldrig ge dig nån info igen . så du kan vara helt lugn .

så jag är klar ,, är du ? ,, hej då
e_sedell
Flaxss, du tår verkligen inte att bli tillrättavisad.
Alexander-VG-zon3
CITAT (e_sedell @ 20-11-2007, 20:56) *

och varför tål jag inte det ?
jag vet tyvärr inte vad jag gjort för fel . visade två länkar med bra information om hennes okända kaktus av ren vänlighet . så blir maria sur , så vad har jag gjort för fel och varför tål jag inte att bli tillrättavisad ?
LP55
CITAT (e_sedell @ 20-11-2007, 20:56) *

Inte så konstigt kanske. Och det är väl knappast det den här tråden handlar om?
Jag tål inte heller sånt här.
MariaS ställer en fråga och sedan är hon spydig som fan när hon fått både svaret på frågan och ett par länkar.
Otacksamma jävel! Vem tror du vill hjälpa dig i fortsättningen?

edit: mildrade språket lite
Kilmister
Fy fasiken vad jag är trött på messerchmittar.
All heder åt dig Flaxss.
Jag hoppas innerligen att aldrig någon besvarar MariaS någon
mer gång.
Aqvakul
CITAT (Kilmister @ 25-11-2007, 04:42) *
All heder åt dig Flaxss.
mer gång.

En liten undran: Är det sant att kaktusar blommar som mest på natten?
Vad kan annars finnas för skäl att vara uppe och diskutera katusar så dags? sleeping.gif
MariaS
CITAT (LP55 @ 24-11-2007, 06:01) *
Inte så konstigt kanske. Och det är väl knappast det den här tråden handlar om?
Jag tål inte heller sånt här.
MariaS ställer en fråga och sedan är hon spydig som fan när hon fått både svaret på frågan och ett par länkar.
Otacksamma jävel! Vem tror du vill hjälpa dig i fortsättningen?

edit: mildrade språket lite

CITAT (Kilmister @ 25-11-2007, 04:42) *
All heder åt dig Flaxss.
mer gång.

Vilken tur att ni orkat besvära er med att svara i denna tråden då. Då finns det ju hopp om framtiden...
evaskp
CITAT (MariaS @ 17-11-2007, 17:55) *
Jag har haft denna kaktusen ett antal år. Igår "hittade" jag den ute på glasverandan undanstoppad i ett hörn. Helt bortglömd och utsatt för ett tiotal frostnätter. När jag tog in den kände jag över den och den känns fast och fin, så den har nog klarat sig så här långt i alla fall. Men vad är det för kaktus?

[attachment=9640:Kaktus.jpg]

Det är en Cleistocactus strasii. Den har ju en del skydd för att kunna tåla kyla, den växer ofta på hör höjd och där är kalla nätter. Du kan se ungefär hur gammal den är, det blir liksom en liten midja varje år. Den börjar blomma vid 8 - 10 års åldern om den får sin vintervila, och det har den ju tydligen fått. Så det är bara att hoppas och inte vattna för mycket.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon