boopan
köpte en azalea gul här i höstas den var full med knoppar vårdade den som en baby här ska det blomma till nästa år tänkte jag . såg någonstans att rådjur gillar dom jag ville inte se eller höra så jag blunda och stängde öronen då brukar man ju slippa eller hur? suck så det blir framm med nät och linda .visst ede lite synd om mej ialla fall?
MariaS
Min guldazalea blev betad för två år sedan. Nu såg jag några antydningar till nya knoppar. VÄL INHÄGNADE denna vintern.
Inte för att jag gillar det där med jakt eller så där, men när azaleor och annat är välbetat, ja då bör inte djuren visa sig för nära mig på ett bra tag i alla fall... devil.gif
renate
Har inte kollat min guldazalea,men blommar har den inte så bra de sista åren,bambi var väl framme igen eller så hade knopparna torkat in,fast nu såg jag knoppor på den.Får väl lägger nät över den,men så trist det ser ut med nät överallt i trädgåren.
Anna NV Uppsala
Jag brukar sticka ner några spretiga grenar i azaleorna över vintern och våren. Det håller undan det värsta bambitugget.
Lotta i Gbg
Har man mycket harar och rådjur så måste man skydda sina azaleor varje år. Det finns få saker de tycker är godare än blomknopparna på azaleorna, i allafall enligt min erfarenhet. Jag gör lite grann som Anna, sticker bambukäppar och störar runt dem. Vissa delar (där det är flera som står nära varandra) sätter jag nät runt. Jag använder också de gröna blomstöden som vinterskydd mor rådjur.
boopan
nu har jag näta in det som var kvar så kan den få stå ifred för flerangrepp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon