Full version: Luktärtor
lena.g
Luktärtor - en av mina favoriter ...men

varför får jag dem inte att växa som jag vill, dvs jättestora kraftiga och snabba till att blomma. Ska dom ha speciell gödsel?
dom står i bra jord och får bra med vatten så det är inte problemet, jag har även bytt jord där dom står eftersom jag hört att jorden kan bli "trött" på luktärtor wub.gif
Lena i Umeå
Eva i Skåne
Mina har börjat blomma den sista veckan. De är väl inte så tidiga i blomningen. Jag hade ändå försått dem inne. De har förstås vuxit bra på höjden, 1½-2 m, och nu är de fulla med knoppar.
Fialotta
Fick se min första blomma på luktärt i dag...
jag sådde mina på friland direkt...så det är nog nu dom ska blomma rolleyes.gif
Margaretha
Mina är också försådda inne, men hade lite svårt att komma igång ute i år. Nu blommar de för fullt sedan ett par veckor. Jag gödselvattnar dem MINST en gång i veckan och plockar buketter hela tiden. Då blommar de bättre.

Jag brukar också klippa bort ärtskidorna som bildas. De tar också kraft.
Eleanor
Jag har placerat en betongring (1m i diameter & ca 1m hög) direkt på gräsmattan. Varvat bra jord med gräsklipp & löv (mycket gräsklipp...!). Satte ner de förodlade luktärtorna där. De har växt sig väldigt grova & är fulla i knopp. Vattnar nu med nässelvatten 1g/vecka. Enligt Tasha Tudor vill luktärtor ha meterdjup lucker jord & massor av gödsel. Verkar som om den damen visste vad hon gjorde!
Ewa L
Frösådde mina på plats och de började blomma för några dagar sedan. Når precis upp till Humlen och klänger på den. Måste nog vara lite mer generös med gödslingen förstår jag av tidigare insändare.
Mina perenna Luktisar har blommat i 2 veckor, men de står i rent söderläge.
nilla
CITAT (Ewa L @ 29-07-2003, 08:00)
Mina perenna Luktisar har blommat i 2 veckor, men de står i rent söderläge.

Perenna luktärter? Vad kul! Var får man tag på det? Fröer?

Gunilla
Berith
Många kallar rosenvial för "perenn luktärt" - den är nästan lika fin men utan doft. wink.gif
nilla
CITAT (Berith @ 29-07-2003, 08:15)
Många kallar rosenvial för "perenn luktärt" - den är nästan lika fin men utan doft. wink.gif

aha... då förstår jag. Men doften har jag nog svårt att vara utan. Det vore ju toppen med en perenn luktärt som kanske börjar blomma, redan i maj?

Drömma kan man ju alltid rolleyes.gif

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon