|
|Birgitta|
17-11-2007, 19:19
*raderat*
Ett salladsblad är gott på alla sorters mackor...
Kanske tillsammans med: rökt/gravad lax legymsallad, ost, skinka, gurka/paprika leverpastej, gurka, paprika
Monica i Nässjö
17-11-2007, 19:51
En macka som jag imellanåt blir så sugen på är knäckemacka, prickekorv eller salami, rödbetsallad, tomatskivor och aromat. Har ingen aning om varifrån jag fått ihop den kombinationen.
Min favoritlaxmacka.
Salladsblad rikligt med gravad lax skivad kokt kall potatis, skivad kokt ägg gurka och tomat i tunna skivor några klickar löjrom eller svart kaviar (stenbitsrom) ev ringla över lite gravlaxsås
Gott... blir som en hel måltid
Skinkmacka
Salladsblad Rökt skinka Senap Skivad kokt kall potatis Skivad kokt ägg Rödbetssallad el. mimosasallad
Köttbullemacka
Salladsblad Halverade köttbullar Skivad kokt kall potatis Tunt skivad rödlök Tomat Gurka Paprika
Kaviarmacka
Knäckebröd (sportbröd) bre på smör sedan rejält med Kalles kaviar och överst skivad kokt kall potatis.
Knäckebröd (sportbröd) bre på smör sedan rejält med Kalles kaviar och överst skivad kokt kall potatis. Jäklar vad hungrig jag blir, det är världens godaste macka, på husmans eller tunnbröd... Fast jag har kaviaren överst
CITAT (Tosan @ 17-11-2007, 21:35)  Knäckebröd (sportbröd) bre på smör sedan rejält med Kalles kaviar och överst skivad kokt kall potatis. Jäklar vad hungrig jag blir, det är världens godaste macka, på husmans eller tunnbröd... Fast jag har kaviaren överst  Jag fick för mig... för mååånga år sedan... att Husmans smakade för sött... bytte till Sportbröd och har inte ångrat mig. Har nyss ätit smörgåstårta med massor av lax och annat gott.  (dillkvistarna kom på plats efter fotot togs) [attachment=9642:smörgåst...17_11_07.jpg]
Åh den såg härlig ut!
Jag gillar sportbröd åxå, men föredrar nog husmans om jag måste välja, eller leksandsknäcke. Men har du testat Wasa´s solruta med quinoa? Smakar ungefär som sportbröd, men med en liten aning seghet. Supergott!
CITAT (Tosan @ 17-11-2007, 21:44)  Åh den såg härlig ut!
Jag gillar sportbröd åxå, men föredrar nog husmans om jag måste välja, eller leksandsknäcke. Men har du testat Wasa´s solruta med quinoa? Smakar ungefär som sportbröd, men med en liten aning seghet. Supergott! Nä den har jag inte sett på hyllorna... däremot testade jag den med Havre en gång... den var inte god.
|Birgitta|
18-11-2007, 00:46
*raderat*
När jag fikar på biblioteket brukar det finnas goda måltidssmörgåsar med sallad/tomat/skivat kokt ägg/matjessill. Eller skivad leverpastej/inlagd gurka/tomat.
Annars kan man ju göra en fin smörgås med räksallad, ägg, gurka och en citronskiva.
Krolliljan
18-11-2007, 08:21
Räksmörgås är aldrig fel. Lite olika saker på, typ mindre landgång är också gott tycker jag. Kycklingmacka med vindruvor, sallad, tomat ? Oh vad hungrig jag blev [attachment=9661:lilyrose.gif]
elleave
18-11-2007, 11:33
Salami, brieost och grönsaker. sallad rostbiff, potatissallad och gurka. Philadelphia, skinka och grönsaker. Matyoghurt, rökt lax, rom och rödlök.
Hans i Värmland
18-11-2007, 15:42
Tips på en god macka är
tunt mjukt flatbröd-gärna runt- på detta brer man smär
och senap eller pepparrotsvisp och sedan ett blad med kineskål eller frasig sallad
och sedan kokt skinka
i mitten en hög med grovt hackad paprika.
Rulla mackan sätt ev. folie runt halva.
Alphaville
18-11-2007, 18:54
När jag känner mig lite sugen på mer än det vanliga:
Valfritt bröd, gärna tekaka Kalkonpastrami Creme bonjour cuisine (vitlök och örter) Finhackad rödlök Herbamare örtsalt
En lite kryddig smörgås
Tunnbröd med skagenröra går också ner
skogstroll
19-11-2007, 10:28
Finns ett smörrebrödställe i närheten av mitt jobb. Det vattnas verkligen när man läser menyn på: http://www.nybroe.se/
Min favorit är nog med rostbiff, remoladsås och rostad lök, sedan är en rejäl räkmacka inte fel, eller skivbar leverpastej med knaperstekt bacon... Jösses vad hungrig jag blir, har inte ätit middag är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|