Full version: Flytta ekplanta
sirugo
På torpet har vi gran, lönn och tall men inga ekar.
Hemma har vi en del ek och det finns små plantor här och var.
Hur bra kommer jag lyckas om jag försöker gräva upp en liten ekplanta för att plantera den vid torpet?
Huggorm
Försök hitta en riktigt liten i sådana fall. Eken har pålrot, och den blir snart för djup för att gräva upp intakt. Kapar man pålroten kan eken få problem med stabiliteten som större
Anna NV Uppsala
Ekar i halvmetersmodell eller kanske aningen större har jag flyttat med hyfsat resultat. Men jag har förstås inte hunnit se dem som gammelekar än...
sirugo
OK, tack.
Har ett par halvmetare här i närheten.
Ska prova.
pleximaster
Jag har flyttat ett par ekar den största var 4,5 hög, med då tog grävandet nästan hela dan. I en diameter på 3 m grävde jag fram rötterna och ca 1,5 ner. Skakade fram av jorden succsesivt så att jag skulle orka flytta trädet. Den har stått 3 år nu och är jätteglad för den men jag vet det tusan om jag hade gjort om detta idag. Den var frösådd på tomten men växte där vi skulle ha lusthus.

mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon