Full version: Begonia
Abelone
Finns det någon som vet hur jag får bort mjöldagg på min begonia?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är svårt, vi har inga dundermedel i butikerna. Är det en slit och slängbegonia skulle jag slänga den och köpa en ny. Är det en mer udda sort skulle jag plocka bort de blad som man ser har mjöldagg på sig sedan skulle jag ställa plantan ljust och ganska kallt (varm torr inomhusluft + dåligt ljus förvärrar mjöldaggsproblem) sedan skulle jag pruta plantan 1-2ggr i veckan med atamonvatten tills det är försommar igen och man kan ställa ut blomman utomhus.

Är det en knölbegonia så skulle jag bara låta den vissna ner och sedan plocka bort de vissna bladen och förvara knölarna till våren då man planterar dem i ny fin jord och börjar driva på dem.
Abelone
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-11-2007, 11:14) *
Det är svårt, vi har inga dundermedel i butikerna. Är det en slit och slängbegonia skulle jag slänga den och köpa en ny. Är det en mer udda sort skulle jag plocka bort de blad som man ser har mjöldagg på sig sedan skulle jag ställa plantan ljust och ganska kallt (varm torr inomhusluft + dåligt ljus förvärrar mjöldaggsproblem) sedan skulle jag pruta plantan 1-2ggr i veckan med atamonvatten tills det är försommar igen och man kan ställa ut blomman utomhus.
Är det en knölbegonia så skulle jag bara låta den vissna ner och sedan plocka bort de vissna bladen och förvara knölarna till våren då man planterar dem i ny fin jord och börjar driva på dem.

Tack Åsa,för ditt svar.Det låter nästan som jag måste kasta den,men det är synd för den ska till och blomma igen...
strepp
Hej
Hur mycket är blandningen av atamon & vatten?
Vet inte om jag har rätt men jag har hört när det är för kallt o dragit, är det lättare att få mjöldagg,ska man då ställa det svaligare när den redan har mjöldagg?Hur fungerar Bayers rosenspray vet att många använder sig av den tar den inte mjöldagg?
En som också undrar över mjöldagg.Strepp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon