Full version: Hibiskus syriacus
sqrulan
Min son kom hem med fröer för några år sedan då han varit till Frankrike det visade sig
vara nån sorts hibiskus,jag övervintrar den alltid inne och nu blommar den.

Christer i Falköping
Vad roligt!rattis! Vacker bloma!
Christer.
sqrulan
yes.gif Ja den har väldigt fina blommor och man kan ju inte annat än bli avensjuk på dom som

kan odla den som buske eller häckväxt utomhus.Jag såg den för några år sedan i AoT,s tidning

där någon hadde den som häck och det var makalöst vackert. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
vackra blommor , men visst kan du ha den ute , du borde ha den ute och sen övervintra svalt om det är en frilands hibiskus ?

du kommer aldrig få en sådan blommprakt som dom får ute om du har den inne åretrunt .
Lady Hamilton
Vad vacker den är wub.gif ............Och fortsätt du att ha den inne över vintern det har jag också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 18-11-2007, 14:41) *
Vad vacker den är wub.gif ............Och fortsätt du att ha den inne över vintern det har jag också.

och jag skrev , du bör ha den ute om sommaren och sen övervintra svalt inne . skrev jag .

ute tidig vår - ta in efter lätt frost natt - övervintra inne 0c +5c . gör man så får man friska stora ex med fantastisk blomprakt även i kruka .

har man den inne åretrunt i samma värme . växer dåligt . och behåller bladen om vintern vilket inte är naturligt för dom . och en varm vinter är negativt för blomsättnigen .

alternativ om man har varmt läge i zon 1-4 .
Lady Hamilton
Flaxxs naughty.gif hon bor i Norrlands inland....................
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 18-11-2007, 15:34) *
Flaxxs naughty.gif hon bor i Norrlands inland....................

och jag skrev övervintra inne svalt . rolleyes.gif smile.gif
Lady Hamilton
smiley_small_hug.gif Då är vi överrens alla 3!!! yaay.gif ....................Jag du o Sqrulan
(jag syftade på att hon bor nog i zon 5-6, du vet där Isbjörnen bor giggle.gif )
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 18-11-2007, 15:56) *
smiley_small_hug.gif Då är vi överrens alla 3!!! yaay.gif ....................Jag du o Sqrulan
(jag syftade på att hon bor nog i zon 5-6, du vet där Isbjörnen bor giggle.gif )

jag skriver konstigt ibland . smile.gif , men såg ut som sprulan hade sin inne om värmen på vintern , då den va grön än och då så skrev jag det att hon gärna kan ha den ute tidig vår och sen ta in den efter lätt frost natt och sen övervintra svalt 0c +5c . då får hon fina exemplar i krukor än om man har dom inne i värmen åretrunt . om du förs tår mig flirting.gif så som du gör med din ungefär
sqrulan
-fear-.gif Isbjörnar...hjääälp! rotfl.gif
På sommaren har jag den ute men den blommar inte förrän den kommer in verkar det
som.
Jag har haft den inne i två vintrar i ett vanligt fönster och den har klarat det bra,vågar
inte ställa undan den i källarens mörker/svalka.
Men den kanske skulle trivas och vila upp sig hos pelargonerna,vem vet?
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 18-11-2007, 17:50) *
-fear-.gif Isbjörnar...hjääälp! rotfl.gif
På sommaren har jag den ute men den blommar inte förrän den kommer in verkar det
som.
Jag har haft den inne i två vintrar i ett vanligt fönster och den har klarat det bra,vågar
inte ställa undan den i källarens mörker/svalka.
Men den kanske skulle trivas och vila upp sig hos pelargonerna,vem vet?

trodde med det att du hade den ute , men inne varmt vilket inte är bra .

din son hämtade fröna från franrike ? , dom har ju ändå vintrar ner till -10c -12c .

den ska vila mörkt och 0c +5c . den är lövfällande . tror att källaren är för varm för den egentligen . men det är bättre att ha den i källaren än i ett varm fönster inne . prova att göra det nästa vinter tummenupp.gif
sqrulan
tummenupp.gif Jag får se om jag vågar.Jag är ju en fegis vet du! flirting.gif
Christer i Falköping
Linus och jag har ju helt skilda åsikter om hur man kan övervintra denna växt. Själv hävdar jag att det går alldeles utmärkt att ha den som vanlig krukväxt över vintern, eftersom jag vet exemplar som klarat det och mått alldeles utmärkt. Så fungerar det för din att ha den som du har den, så finns det ingen anledning att byta sätt.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 18-11-2007, 19:45) *
tummenupp.gif Jag får se om jag vågar.Jag är ju en fegis vet du! flirting.gif

vill du veta en hemlis whist.gif jag har med haft frilands hibsikus inne , vi alla börjar nån stans i livet . men då jag började behandla den som en trädgårds växt dvs inne om vintern i ett förråd ute resten av året trivdes den jätte bra mycket bättre än innan bravo.gif

CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 19:50) *
Linus och jag har ju helt skilda åsikter om hur man kan övervintra denna växt. Själv hävdar jag att det går alldeles utmärkt att ha den som vanlig krukväxt över vintern, eftersom jag vet exemplar som klarat det och mått alldeles utmärkt. Så fungerar det för din att ha den som du har den, så finns det ingen anledning att byta sätt.
Christer.

läs mitt inlägg nedan .
sqrulan
Visst förstår jag att den skulle må bäst om jag kunde efterlikna dess naturliga sätt.

Undrar om det är svårt att ta sticklingar av den på våren?Eller går det lika bra som
med vanlig hibiskus tror ni?

Det skulle kännas bättre om jag hadde två att experimentera med ifall att en skulle
dö,den betyder ganska mycket för mej eftersom jag drivit upp den själv av min sons
samlade fröer.

Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 19-11-2007, 19:34) *
Visst förstår jag att den skulle må bäst om jag kunde efterlikna dess naturliga sätt.

Undrar om det är svårt att ta sticklingar av den på våren?Eller går det lika bra som

Det skulle kännas bättre om jag hadde två att experimentera med ifall att en skulle
dö,den betyder ganska mycket för mej eftersom jag drivit upp den själv av min sons
samlade fröer.

jag har aldrig lyckas med sticklingar av den . vi gör så här , nästa år så tidig vår sätt den inne med extra ljuse så den får en tidig start sen sätt ut den när det blir milt nog , hoppas på en bra sommar och utsätt den för frost och sen sätt den svalt . gör om på våren . visar det sig att din skulle vara död till våren så skickar jag en ny till dig . vet att jag inte kan ersätta dina egna då dom är speciella men jag är säker på min sak och därför , om den skulle dö så skickar jag en ny till dig . du hade väl två nu ? så prova med en
sqrulan
no.gif Nä jag har bara en,fast en ganska stor och buskig.

Tackar nu för denna gång och för alla tips. smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 19-11-2007, 22:17) *
no.gif Nä jag har bara en,fast en ganska stor och buskig.

Tackar nu för denna gång och för alla tips. smiley_small_hug.gif

ahh trodde du hade två imed , att du hade två blommor . men jag lovar dig , den klara sig fint
Lady Hamilton
Jag har tagit sticklingar på min Lila flera år i rad på våren, och gett bort till flera Odlaiter tummenupp.gif Och jag tycker inte att de är speciellt svåra att rota Men så har jag använt mig av "rotnings kuber" och undervärme oxå giggle.gif
sqrulan
Flaxss: Jag förstår att det blev förvirrande,då jag sådde visste jag inte att det var flera färger och
planterade ihop några. slap.gif

Lady Hamilton: Kul att höra att det går ta sticklingar då ska jag göra det till våren. thanks.gif
Anders Roslagen
CITAT (sqrulan @ 19-11-2007, 19:34) *
.../

/...

Alla sticklingar jag tagit, vid två tillfällen, av frilandshibiskus har rotat sig och växt. Jag klippte på våren av bitar av de kvistar som växt sommaren innan, när de ännu var olövade och satte ner i vatten. Efter en till två veckor var det rötter på dem.
sqrulan
tummenupp.gif Toppen då vet jag! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 20-11-2007, 08:10) *
Jag har tagit sticklingar på min Lila flera år i rad på våren, och gett bort till flera Odlaiter tummenupp.gif Och jag tycker inte att de är speciellt svåra att rota Men så har jag använt mig av "rotnings kuber" och undervärme oxå giggle.gif

därför inte jag lyckas , använde inte sånt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon