Full version: rosa maskros?
boopan
på ato såg jag att en tjej hadde rosa maskrosor !!! finns det fler färger montro? har ni sådant?
kerstin z5-6
finns vit också smile.gif Jo de finns i bekanskapskretsen -men själv har jag redan ogräs så det räcker ...
oakpine
Boopan, PM:a adressen så skickar jag frön! Mvh Ingrid i Nacka
ingrid fuxwall
Menar du maskrosliknande växter som är av annan färg?

Blir lite konfunderad då jag bara trodde att det fanns en sorts maskros

ingrid
Piccante
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-11-2007, 22:31) *

ingrid

Maskrosor finns ca 900- 1000 underarter i Skandinavien. Förädlade vet jag inte hur många det kan vara men jag har precis köpt både rosa och vita yes.gif
oakpine
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-11-2007, 22:31) *

ingrid

Javisst, det finns väldigt många olika maskrosor. Taraxacum pseudoroseum heter min.
Betty
CITAT (oakpine @ 19-11-2007, 15:42) *
Javisst, det finns väldigt många olika maskrosor. Taraxacum pseudoroseum heter min.

Så snygg! tummenupp.gif Sprider den sig mycket? Finns det risk/hopp att man får olika färger på maskrosorna i gräsmattan? (tycker att det låter nästan snyggt... rolleyes.gif ) Är vita och rosa maskrosor mindre härdiga än gula?

Jag hade en vit tidigare men den klarade inte första vintern...

(får jag med frön om jag PM:ar adressen..?) shy.gif
oakpine
CITAT (Betty @ 19-11-2007, 16:01) *
Så snygg! tummenupp.gif Sprider den sig mycket? Finns det risk/hopp att man får olika färger på maskrosorna i gräsmattan? (tycker att det låter nästan snyggt... rolleyes.gif ) Är vita och rosa maskrosor mindre härdiga än gula?

Jag hade en vit tidigare men den klarade inte första vintern...

(får jag med frön om jag PM:ar adressen..?) shy.gif

Jag har bara haft min sedan ifjol, så jag vet inte riktigt hur mycket den sprider sig. Det visar sig kanske nästa år... smile.gif Den har i alla fall klarat sig en vinter här i zon 3.

Vit maskros skulle jag också vilja prova, ska försöka att leta efter frön till den.

PM:a din adress, så skickar jag en liten frötuss! smile.gif
Cathis
CITAT (Markus_H @ 18-11-2007, 23:14) *
Maskrosor finns ca 900- 1000 underarter i Skandinavien. Förädlade vet jag inte hur många det kan vara men jag har precis köpt både rosa och vita yes.gif

Var har du hittat dom, jag skulle också vilja ha både vita och rosa, grannarna kommer väl tycka att man är helknäpp som
planterar in maskrosor istället för att utrota dom blink.gif men det bjuder jag på
boopan
tackar så mycke för lilla tussen har kolonigrannar som är maskroshatare tänkte att de skulle bli omvända. jag ble det direkt . ska nu försöka hitta vita och kanske andra färger hör av mej här om någon är intreserad .
Piccante
CITAT (Cathis @ 19-11-2007, 16:42) *
Var har du hittat dom, jag skulle också vilja ha både vita och rosa, grannarna kommer väl tycka att man är helknäpp som
planterar in maskrosor istället för att utrota dom blink.gif men det bjuder jag på

köpte mina fröer på tradera.
Monica i Nässjö
Jag fick frö till både rosa och vit maskros i våras. Den vita verkar vara mycket kinkigare, av jättemånga frön grodde bara tre, en dog ganska snart och en bytte jag bort. Den sista trivdes inte i min soliga söderrabatt så efter halva sommaren flyttade jag den till halvskugga. Den hann aldrig blomma och den såg så ynklig ut efter flytten så jag undrar jag om den klarar vintern. Men den rosa blommade så fint så, både i sol och halvskugga.
[attachment=9725:P7170066__Medium_.JPG]
Piccante
CITAT (Monica i Nässjö @ 19-11-2007, 18:17) *
Jag fick frö till både rosa och vit maskros i våras. Den vita verkar vara mycket kinkigare, av jättemånga frön grodde bara tre, en dog ganska snart och en bytte jag bort. Den sista trivdes inte i min soliga söderrabatt så efter halva sommaren flyttade jag den till halvskugga. Den hann aldrig blomma och den såg så ynklig ut efter flytten så jag undrar jag om den klarar vintern. Men den rosa blommade så fint så, både i sol och halvskugga.
[attachment=9725:P7170066__Medium_.JPG]

Så fin den rosa är ! Hoppas jag lyckas med mina. Fick inte så många fröer av av varje så jag blir lite orolig när jag läser att de är kinkiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon