noranettan
Eftersom vi precis passerat lunch, så tycker jag det är OK att lägga in kvällens gallica. Det här är nog faktiskt min favoritgallica. Inte nog med att färgen är varm, djup, mörk och mättad, ståndarknappen synlig, doften mer än ljuvlig, bladverket friskt och fint, växtsättet toppenbra den ger även mycket dekorativ nypon. En höjdarros som inte nog kan rekommenderas. Den är inte särskilt ovanlig i plantskolorna men säljs under namnet Violacea. Själv tycker jag att La Belle Sultane (den vackra sultaninnan) som är det äldre namnet på den, är oändligt mycket finare, så hos mig heter den så. NJUT!

Anette
Dilara
Jättevacker!
Fantastisk färg oxå!
Kajsa
Tänker på tunga sammets draperier, ruskigt snygg, ser hos Rosenposten att den blir 1.5 m. Så underbar, så fick man lite funderingar igen.
renate
Mmmmmmmmmm säger jag bara,mycket vacker ros.
ewa zon 3
Ursnygg och La Belle Sultane passar mycket bättre än Violacea.

/Ewa
kerstin z5-6
YEEESS Honom ska jag ha ! smile.gif För det är väl en han smile.gif
renate
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-11-2007, 16:34) *
YEEESS Honom ska jag ha ! smile.gif För det är väl en han smile.gif

Nej Kerstin,det är en hon men lika vacker för det. La Belle Sultane (den vackra sultaninnan)
Mia, zon 3
Åhåhå - en sultaninna ska jag bestämt ha jag också.... w00t.gif
Kunde ju passa ganska bra - har planering på ett "mörkt hörn" (mörka rosor alltså), och de flesta av dem har visst herrnamn, så då kunde sultaninnan få sig ett litet harem! naughty.gif

Hur vill hon växa - är det som många andra i den färgskalan att lite skugga är att föredra?
noranettan
Min växer inne i min rosengård - vid uteplatsen = tidig morronsol, ~10-tiden och fram mot 15-tiden halvskugga, 15-tiden till 19-tiden full sol och från 19-tiden helskugga. Men den trivs med det - eller måste - de flesta av mina rosor har det så, ganska skuggigt - vandrande skugga.
AnnammA
...Åh, så fin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon