Full version: Vi 80-talister
anna_rispan
När jag hade läst igenom hela listan kom jag på en del saker jag hade glömt men som var så naturligt när jag var liten. MInns du också saker härifrån? Vi räknade tuggummin i pant och jag har sovit med många flätor i håret. Och varför blåste mina kompisar i sina tv-spel??!!

Vi som "knackade på" hos våra kompisar utan förvarning när vi ville träffa dem.
Vi som lärt oss räkna genom att räkna antal pet-flaskor som behövs pantas för att köpa 100 st 50-örestuggummin.
Vi som slog in skolböckerna i diverse fina skydd för att vi behandlade dem med respekt.
Vi som kan skillnaden mellan discodans och tryckare.
Vi som på egen hand klippte i våra jeans innan de började säljas söndertrasade.
Vi som har sparat en blå/röd kudde fylld med märken såsom silverfisken och baddaren.
Vi som någon gång har haft en OKEJ-poster upphängd på väggen.
Vi som samlade på allt - främst kapsyler.
Vi som var den första generationen som kunde zappa mellan Skurt och Björnes magasin.
Vi som i våra egna dagböcker inte kunde undvika att använda samma fraser som i "Berts Dagbok".

Vi som försökte allt vad vi kunde att bygga lika fina trädkojor och hitta lika coola "gömställen" som det fanns på TV.
Vi som förmodligen var den sista generationen att motta hemstickade tröjor och sockar från våra far/mor-mödrar.
Vi som på egen hand lärdes oss datorer/internet/fildelning och dessutom fick lära våra föräldrar hur de kollar sin mail.
Vi som visste skillnaden mellan att ringa billiga lokalsamtal och dyra riksamtal.
Vi som trodde att vi blev rika när guldtian ersatte papperstian.
Vi som upptäckte erotik genom ryska posten och snurra flaskan.
Vi som hade kvar Sovjet i kartboken hela grundskolan (trots upplösningen).
Vi som trodde att pins i stil med "Rör inte min kompis" skulle förändra världen.
Vi som använde gnuggisar dagligen.
Vi som förtjusades av att leka med slime ifrån Buttericks.
Vi som började "hänga med våra polare" när det blev för ocoolt att "leka med våra kompisar".
Vi som jublade när gröna/svarta tavlan bytades ut till whiteboards i skolan.
Vi som fick hjälpa läraren att trycka på play på videoapparaten.
Vi som fyllde våra cykelhjul med kulor eller spelkort för att det skulle låta så mycket som möjligt när vi flög fram.

Vi som trodde att vi skulle bli rika när vi efter många år skulle sälja våra kulor, ishockeykort och pogs.
Vi som spelade in musik på kasettband genom radion.
Vi som gick från altavista till eniro och från eniro till google.
Vi som frågade chans på någon ny varje vecka.
Vi som hittade på ett eget språk för att kunna sjunga med i engelska texter.
Vi som drack Cuba Cola och Jaffa.
Vi som läste OÄ i skolan.
Vi som var närvarande medan myrornas krig fortfarande gick på TV.
Vi som fortfarande säger negerbollar och aldrig har sagt det och menat något förolämpande.
Vi som var för coola för vanliga sällskapsdjur och skaffade vandrande pinnar och tesvamp.
Vi som lekte med Manicklar.
Vi som smaskade omkring med Jenka, Shake eller Hubba Bubba i munnen.
Vi som fick fler finnar av Clearasil.
Vi som hade påtvingade brevvänner i grannorten.
Vi som läste Lyckoslanten.

Vi som inte fick slänga maten eftersom det fanns barn i Afrika som uppenbarligen var hungriga.
Vi som var med på rökrutornas tid.
Vi som drack Sunkist ur pyramidformade förpackningar.
Vi som hade en Amiga hemma - datorn där man skrev cirka en sida i ett ordbehandlingsprogram och så var minnet fullt.
Vi som kallade 1:orna för ettakladdare och 2:ornna för toalettdykare.
Vi som drömde om att ha en egen rökmaskin hemma.
Vi som tyckte det var värt tiden det tog att surfa med 56k-modem.
Vi som tryckte på play på kassettbandspelaren till vår Commendore 64 och sen kunde gå och göra något annat i 20 minuter medans spelet laddade.
Vi som lämnade Bingolotto samtidigt som Leif Loket Olsson.
Vi som lät mamma fläta hela håret i små flätor när håret var blött, och sen sov på dessa under natten för att få vågigt hår till kommande skoldag.
Vi som hade en väldigt härdad men ändå öm nintendotumme.
Vi som hade våra första slagsmål genom att tävla om vems farsa som var starkast eller hade farligast yrke.

Vi som införde pizza, kebab och tacos i svensk husmanskost.
Vi som dansade så långa tryckare att vi klibbades fast i varandra.
Vi som fortfarande kan dansa Macarena till punkt och pricka.
Vi som är de sista att komma ihåg movieboxen.
Vi som fortfarande inte kan se Ingvar Carlssons ansikte utan att tänka på Dojan.
Vi som var de första i backen med snowboard.
Vi som använde telefonkort och personsökare innan mobilernas tid.
Vi som fick förbud att använda tamagoshi på lektionerna.
Vi som använde sockiplast för att förhindra det groteska vårtspridandet.
Vi som använde cykelbyxor i olika färger.
Vi som spelade snake på datorn som små innan det dök upp på mobiltelefonen i tonåren.
Vi som fortfarande säger Konsum i stället för Coop.
Vi som var de som började med lunarstorm och vi som tog jävligt lång tid på oss innan vi hade hjärtat att sluta med det.
Vi som vara jäkligt skeptiska till MSN när det kom då ICQ faktiskt fungerade alldeles utmärkt.

Vi som har försökt att säga krankelibrankelfnatt eller killevippen för att se om det gav någon effekt.
Vi som lärde oss hantera MS Dos för att kunna spela pc-spel.
Vi som lärde känna Robert Gustavsson genom Björnes Magasin och inte Parlamentet.
Vi som går igång på "När du hör den här signalen... *pling* ...när du hör den signalen, då vet du att det är dags att vända blad. Då börjar vi...".
Vi som var tvungna att blåsa i våra nintendospel för att de i överhuvudtaget skulle fungera, teknik: kraftigt men utan salivstänk.
Vi som drev våra föräldrar galna med monotona piptrudelutter från ett hypermodernt gameboy i bilen.
Vi som i våra busringningar aldrig lyckades lika bra som Hassan gjorde på radio.
Vi som hade gameboy color med färgrannt hölje, inte färgskärm.
Vi som utan besvärliga åldersgränser sprang upp och handlade Blend Ultra (!) till våra mammor.

Vi som åt Bamse-meal på Clock innan vi upptäckte Happy Meal.
Vi som vek alla våra nya tjugokronorssedlar till skjortor.
Vi som käkade Raider och inte Twix.
Vi som hade en hel hylla med filmer som vi spelat in från TV på kassetband.
Vi som tyckte att vi var extremt välberesta genom timmar framför BackPacker (1 och 2).
Vi som hade bänkar med lock på.
(Vi som fick de blåaste tungorna av Vira Blåtira. ) Detta mins inte jag alls
Vi var den sista generationen som fick dela på en glasflaska läsk
Vi som fick onödigt mycket information om att vi skulle ringa 112 i stället för 90 000.
Alphaville
Jag känner igen en hel del... a0a.gif även om jag känner mig lite äldre än dig.

Vilka minnen som dyker upp!
LadyG
Känner igen det mesta men jag är född långt före 1980... smile.gif
Aqvakul
Är det här ännu en variant på "det var bättre förr" ?
Magdis
Jag tillhör generationen som blev alldeles förstummad över Game&Watch-spelen från Nintendo. smile.gif
Aqvakul
Var det verkligen bättre förr?
anna_rispan
CITAT (aq42 @ 18-11-2007, 20:16) *

Nej det vet jag inte. Bara en påminnelse om tryckare, hubbabubba och manicklar. Nu gillar jag annat.
Gudrun i Göteborg
CITAT (aq42 @ 18-11-2007, 20:16)

Vet ej. Men jag tycker inte det var bättre förr. Det var bra då och är bra nu. Allt är relativt liksom rolleyes.gif
Pirum
Redan de gamla grekerna insåg att det var bättre förr. Barnen blev värre och värre för varje generation ansåg de. Fantastiskt att man redan för 2500 år sedan kunde beklaga sig över hur mycket bättre allt var förut.
Magdis
Jag ser det här som nostalgi o inget beklagande över att det var bättre förr
wolkenkrabber
´nostalgi är det rätta ordet! fasiken vad minnen som poppar upp...
sanakan
Jag har nog inte vuxit upp riktigt (är född 1983), för jag samlar fortfarande på nördiga saker, och jag och sambon har diverse TV-spel som nintendo NES och sega mega drive. och mitt Game&Watch ligger här i hyllan ^____^

Raider heter det ju smile.gif och att använda telefonkort i telefonkiosk var man ju bra på, är det ens NÅGON som använder telefonkioskerna nu?

och jag tyckte också det var kul med "vi som tyckte det var värt tiden det tog att surfa med 56k modem". det tog cirka 10-15 minuter att ladda ner en låt, kommer jag ihåg. det var på sidan "Audiogalaxy" där man kunde ladda ner musik, innan detta blev till stor fildelningsdebatt (suck).

och jag hade många såna band "när du hör den här signalen PLING, då vet du att det är dags att vända blad" biggrin.gif

Gillan
Det där var riktigt kul läsning anna laugh.gif . Det kändes som om det var jag som genomgått de där faserna, fast i verkligheten var det mina barn angel_not.gif giggle.gif

Och nog skulle jag vilja kalla det nostalgitripp alltid tummenupp.gif
anna_rispan
CITAT (sanakan @ 19-11-2007, 16:41) *
Jag har nog inte vuxit upp riktigt (är född 1983), för jag samlar fortfarande på nördiga saker, och jag och sambon har diverse TV-spel som nintendo NES och sega mega drive. och mitt Game&Watch ligger här i hyllan ^____^

Raider heter det ju smile.gif och att använda telefonkort i telefonkiosk var man ju bra på, är det ens NÅGON som använder telefonkioskerna nu?

och jag tyckte också det var kul med "vi som tyckte det var värt tiden det tog att surfa med 56k modem". det tog cirka 10-15 minuter att ladda ner en låt, kommer jag ihåg. det var på sidan "Audiogalaxy" där man kunde ladda ner musik, innan detta blev till stor fildelningsdebatt (suck).

och jag hade många såna band "när du hör den här signalen PLING, då vet du att det är dags att vända blad" biggrin.gif

Varför blåste man i spelet då?? Jag minns inte varför kompisarna gjorde det. Själv hade jag inte tv-spel hemma.
boopan
gud vilken underbar lista själ var jag betydliga 23 år när 80 talet inlädde visst var det ni som kom med hårrocken ??? det tackar jag särskilt för.
aanderss
minns en del fast jag är 70 talist
Aqvakul
Symfoniiii!, Nostalgiiii!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon