|
För att få litet variation i tillvaron så rekommenderar jag Seemnemaailma som har till ca 2/3 ryska frön av olika leverantörer. Priserna är låga och portionerna ofta små men sällan behöver man ett hundratal av samma sort. Gurk och tomatodlarna får något att bita i, också rikligt med buskar och träd samt annueller i massor. jag har aldrig förut sett så många varianter av sommarastrar i en och samma katalog. På beställningssidan fanns en tomruta för önskemål och jag drämde till med rotningshormon. Gissa vem som har ryskt rotningshormon x 2, samt svalskåpet fyllt med frön. Blir väl nödd och tvungen att avlägga en släktvisit för att få texten på hormonerna översatt, fröterminologi på estniska börjar jag dock klara av och de har det mesta på engelska också. Leveransen kommer snabbt efter det beställningen är betald, har inte haft något att anmärka och har inte hört att någon annan varit missnöjd heller. http://seemnemaailm.ee/
Christer i Falköping
18-11-2007, 19:58
En sak bara, det är förbjudet att ta in tomatfröer från land utanför EU till EU. Det finns en del olika sjukdomar som vi inte har här än bland deras fröer. Fick reda på detta via länstyrelsen när jag funderade på att köpa in till min handelsträdgård. Christer.
Så vitt jag vet hör Estland till EU och var och en bestämmer ju själv vaifrån man bestäler sina frön och det finns nog mycket otyg inom EU också och fröna hämtar inte så mycket sjukdomar som plantor gör inte heller sniglar.
Christer i Falköping
18-11-2007, 20:47
Missade den där biten med Estland  Fast det kan vara bra att veta. Tycker ändå det är dumt att riskera att få in skit som vi ännu inte har, det är främst virus det handlar om och de kan följa med fröerna om jag fattat det rätt.
lyckero
18-11-2007, 20:56
Det verkar jättespännande, men hur betalar man enklast? Hittade en anvisning till en bank i Estland, men hur fungerar det? Lyckero
Det är en firma som är helt ok, beställde för ett par år sedan. Minus är att det är pluttelite fröer i varje påse. Men annars ingen fara, helt ok med leverans och betalning, íngen större konst att betala till bank i estland.
/Åsa
*Ulrica*
18-11-2007, 22:47
Jag ska testa! Detta beställde jag: Geranium endressii Campanula punctata Campanula persicifolia Campanula poscharskyana Veronica spicata Veronica teucrium Det gick på den enorma summan 59 EEK = 34:- Frakten på 4,50 euro blir mer än fröerna! Spännande! Tack för tipset!
Lady Hamilton
19-11-2007, 08:28
Är också intresserad av att beställa fröer Men om frakten blir så hög...... ....kanske någon vill sambeställa med mig?
CITAT (Lady Hamilton @ 19-11-2007, 08:28)  Är också intresserad av att beställa fröer Men om frakten blir så hög...... ....kanske någon vill sambeställa med mig?  Mycket möjligt att jag kan tänka mig ja  , men om frakten är ett enhetspris, så blir det ju inte så dyrt ändå med tanke på vad billiga fröerna var
*Ulrica*
19-11-2007, 09:14
Från hemsidan:
Cost of the postage- Weight of a package up to 500g - 4,35 eur Weight of a package from 500 up to 1000g - 7,0eur Weight of a package from above 1000g - 14,0eur
CITAT (*Ulrica* @ 19-11-2007, 09:14)  Från hemsidan:
Cost of the postage- Weight of a package up to 500g - 4,35 eur Weight of a package from 500 up to 1000g - 7,0eur Weight of a package from above 1000g - 14,0eur Ahaa, tack för det, det missade jag
Tittade igår på min beställning och frakten var 57,63 på ett stort och rundmagat kuvert dvs. under 4 euro vilket jag inte anser vara dyrt. Få företag levererar gratis ens vid stora beställningar. Tycker man att det är för litet frö i påsen kan man alltid ta 2 påsar, storleken är för ryska och estniska behov och där har de inte råd med att betala för överloppsfrön dvs. för stora påsar. Jag tycker att utbudet är bra med tanke på att de ändå är relativt nya i branchen och framför allt mångsidigt. Sommarasterutbudet t.ex. är så stort att det inte finns motsvarande någon annanstans och leveranserna är snabba, min första kom på 2dgr efter betalningen.
När jag beställde fick jag hämta ut kuvertet för det kom som rek. Inte illa för 4 €
/Åsa
*Ulrica*
19-11-2007, 15:52
Idag fick jag ett mail med den totala summan. Portot blev 57,63 EEK Skatt blev 19,37 EEK Totalt gick det på 127 EEK = 8,12 E = 74:- 74:- för 6 påsar frö i brevlådan!
har nu sällat mej till den ryska marknaden hittade en del roliga vallmos och lita annat smått och gott hihihi.
Anna-Maj
21-11-2007, 10:56
Var på seemnemaailms hemsida hittar man rotningshormon? Någon som använt den?
Hur betalar man om man inte har kort ?
*Ulrica*
21-11-2007, 15:13
CITAT (Alba @ 21-11-2007, 14:52)  Hur betalar man om man inte har kort ? Man kan inte betala med kort. Man sätter in pengar på ett bankkonto med ett IBAN-nummer. Min sambo gjorde det så jag vet inte riktigt hur man gör. Funkar lätt med internetbank.
Jo Anna-Maj rotningshormon finns inte på Hemsidan, men då jag beställde frön så dök det upp en tomruta där man fick skriva in ev. önskemål. Jag som varit sur över att rotningshormonerna inte mera finns tillgängliga för vanliga konsumenter så skrev in rotningshormon och gissa vem som sitter med 2 förpackningar idag, en i pulverform och en med 2 tabletter och texten är på ryska. Blir nog tvungen att avlägga en släktvisit i hopp om att få texten översatt åtminstone vilket hormon och vilken styrka så jag ta det i användning. Priset på Heteroauxin 15,25 och Kornevin 8.47 så dyrt kan man inte säga att det är.
Anna-Maj
23-11-2007, 20:43
 Jag måste också prova!
Säfstaholm
24-11-2007, 09:43
CITAT (Jatsi @ 22-11-2007, 23:04)  Jo Anna-Maj rotningshormon finns inte på Hemsidan, men då jag beställde frön så dök det upp en tomruta där man fick skriva in ev. önskemål. Jag som varit sur över att rotningshormonerna inte mera finns tillgängliga för vanliga konsumenter så skrev in rotningshormon och gissa vem som sitter med 2 förpackningar idag, en i pulverform och en med 2 tabletter och texten är på ryska. Blir nog tvungen att avlägga en släktvisit i hopp om att få texten översatt åtminstone vilket hormon och vilken styrka så jag ta det i användning. Priset på Heteroauxin 15,25 och Kornevin 8.47 så dyrt kan man inte säga att det är. Att rotningshormon inte är allmänt tillgängligt över disk i Sverige beror bland annat på att innehållet är giftigt och cancerogent. Handskar, god rengöring och koll av var eller hur avfallet ska destrueras är nog en bra grej för den som köper in ryska hormonpreparat. Och var rädd om husdjuren. Den som vill slippa kemikalierna men ändå få ett hyfsat mer biologiskt tillväxthormon kan göra som följer: Ställ ett gäng sälgkvistar i vatten. Efter ett par veckor, då det bildats slem på kvistarna och små vita rotskott, är vattnet fullt av naturligt tillväxthormon i form av auxin. Använd vattnet för rotning eller i kuber. Snabbmetoden är att lägga krossade sälgkvistar i vatten ett par dygn. Även det vattnet kommer att innehålla auxin, för vattning och rotning. Bonsaivänner brukar använda ovanstående. Vill du veta mer, googla på "willow water". mvh Växtzon 4
växthusjonte
24-11-2007, 23:17
Har precis lagt en beställning 1037 EEK, massor av tomat, gurka, paprika, melon, blommor och perenner. Ska bli mycket intressant!
kerstin z5-6
25-11-2007, 00:40
För frö använder jag Ga 3 -som är naturligt förekommande -det påverkar groning , men är nog inte användbart till rotning ...
*Ulrica*
26-11-2007, 16:17
Idag var jag och hämtade mitt brev som var rekommenderat. Det var absolut mycket mindre frön i påsarna än från andra fröfirmor. Bottennappet var en påse med Geranium endressii med bara 3 frön! Men för 74:- så var det spännande i alla fall!
Lisbeth zon2
26-11-2007, 17:54
CITAT (Christer i Falköping @ 18-11-2007, 19:58)  En sak bara, det är förbjudet att ta in tomatfröer från land utanför EU till EU. när jag funderade på att köpa in till min handelsträdgård. Därför har man startat olika tomatfröföreningar, medlemmar får byta frön med varandra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|