Full version: Frukter
Veganvarg
Hej!

Jag sätter mycket fruktkärnor/frön... Men kan inte så mycket om dem.

Jag undrar vilka frukter som är mångåriga och vilka som är ettåriga?

Är mellon ettårig?
Passionsfrukt?
Ananas?

Har hört att banan ska vara tvåårig... Men jag har en bananplanta som är ca 4-5 år. Beror detta på att den aldrig blommat, eller är bananer inte tvååriga?
Om den skulle blomma, skulle den dö sen?

Vilka frukter, av dem man kan så från frukter i mataffären, är ettåriga?

Är inte så intresserad av att sätta ettåriga växter. Tycker inte om när mina växter dör ifrån mig sad.gif

Finns det någon bra site med fakta om fruktplantor/fruktkärnsättning?

mvh
/Ylva och hennes växter
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar man dessa växter utomhus i sverige är de nog alla ettåriga.

Melon brukar dock räknas som ettårig, bör förkultiveras inomhus några veckor innan utplantering när risken för frost är över (tidig sommar). Brukar inte gilla att odlas inomhus någon längre tid.

Passionsfrukt är flerårig. Ananas kan nog också räknas som flerårig ofta brukar rosetten dö efter att den blommat (och sidoskott skjuter upp) men det är inte speciellt vanligt att ananas blommar.

Physalis (kapkrusbär) brukar ofta odlas som ettårig men ska kunna gå att övervintra ljust och svalt. Den är ett bra val om man vill att växten även ska producera frukt. Många av de exotiska frukter vi hittar i grönsaksdisken sätter inte frukt när man odlar dem i kruka utan man får anse dem som en udda bladväxt.

Bananplantor brukar leva längre än 2år.

Låna denna bok på biblioteket:
http://www.odla.nu/arkiv/rec/91-27-06439-5.shtml
(den har utkommit i flera upplagor och kan ha olika framsida, har ditt bibliotek inte boken kan de ta hem den via fjärrlån)
Veganvarg
Tack för svaren! smile.gif

Den boken har jag! biggrin.gif
Tycker den är jättebra!

Vet du om det finns någon bra site om fruktodling (i lite skala hemma i kruka)?
Vill lära mig mer om vilka frukter som går att odla hemma och hur de ska skötas!

mvh
/varg
Max
I växthus har jag sett stora stora bananträd, så dom kan väl bli gamla ?
Ingrid på Västkusten
Banan är en ört, efter blomning och fruktsättning dör de men det kommer nya skott vid basen! Som blir nya bananer...

Hälsar Ingrid
Max
Jag har också sett jättestora bananträd i växthus med stora fina blad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon