|
Jag tänkte mig att täcka barjorden mellan växterna med någon vackert grön, mjuk mossa. Lite upphöjd bädd i geometriska former med rhododendron, trillium, sanguinaria, vitt ormöga mm under en trädväxt rönnsumak. Finns det några bra sorter att använda, kan man "transplantera" skogsmossa, får man göra detta eller är det bara en dum idé jag fått?
Piccante
19-11-2007, 00:00
CITAT (Flyguy @ 18-11-2007, 22:28)  Jag tänkte mig att täcka barjorden mellan växterna med någon vackert grön, mjuk mossa. Lite upphöjd bädd i geometriska former med rhododendron, trillium, sanguinaria, vitt ormöga mm under en trädväxt rönnsumak. Finns det några bra sorter att använda, kan man "transplantera" skogsmossa, får man göra detta eller är det bara en dum idé jag fått?  Rhododendron odlar du i surjordsrabatt eller? Mossor är till viss del beroende av markens pH-värde så i en surjordsrabatt får du välja mossa därefter. vitmossor skulle funka om det är fuktigt i rabatten. Finns ett antal arter som inte är rena myrmarksarter tex granvitmossa som är vanlig i fuktigare skogar. Trillium har du inte i surjord va? Det är ju mer lundväxter som växer på mulljordar. På mulljord kan man ju slå till med riktigt snygga mossor som praktmossor och stjärnmossor. Googla på släktnamnen Mnium och Plagiomnium så ser du hur de ser ut. Om man får gräva upp och transplantera? Nja egentligen inte men det gör ingen större skada heller om du tar en liten "tuss" mossa med dig hem.
Tack för det, Markus! Jag får ge mig ut på moss-spaning... Jag har väl ingen direkt surjordsrabatt, mera en blandad historia uppbyggd på relativt kalkfattig jord, med inslag av mer utpräglad rhodojord i gropar runt de plantorna. Inget skolboksexempel, men det verkar fungera tills vidare, roddarna är ännu små och står väl egentligen bara där mer tillfälligt, lite udda sorter som avvaktar "slutförvaring". Jag får ta några mossprovbitar och se vad som funkar bra.
kompostjord
20-11-2007, 20:07
Ja men vad spännande med mossa, ni som vet, berätta lite mer. Jag har hört av en osäker källa att Rhododendron inte gillar mossa, är det så?
du skulle kunna använda dig av Krypkotula"Leptinella Scualida" Denna växt ska tydligen vara en mossersättningsväxt.
Henrik_
26-11-2007, 20:19
När mossa ändå är på tapeten, är det någon som har provat det här med filmjölk, eller var det yoghurt? Funkar det bra?
Jag har faktiskt prövat med filmjölk på en kruka, och den blev delvis mossbeväxt, men mossan är väldigt tunn, och svagt grön, så jag tyckte att det såg lite... sjukligt ut  . När jag ändå är här, så kan man ju hoppas på att någon mer läser tråden och kan svara på det här: Jag vill också odla mossa i trädgården, och jag vill helt ha tag i kuddmossa av något slag, eller stjärnmossa. Finna detta att köpa någonstans, eller måste man ut i naturen och röva lite? Jag vill helst inte det, för mossan är ju finast där den växer  . Undrar också om någon har något bra förslag på ormbunkar/bräken att ha i trädgården? ~* Ceria *~
Snigelhatare
18-12-2007, 11:54
Man måste faktiskt fråga markägaren först innan man plockar mossa. Om man tar små tussar så kan det väl inte göra så mycket, men om man plockar mycket så blir det fula "sår" i skogen.
Piccante
18-12-2007, 12:58
CITAT (Ceria @ 17-12-2007, 23:12)  Jag har faktiskt prövat med filmjölk på en kruka, och den blev delvis mossbeväxt, men mossan är väldigt tunn, och svagt grön, så jag tyckte att det såg lite... sjukligt ut  . När jag ändå är här, så kan man ju hoppas på att någon mer läser tråden och kan svara på det här: Jag vill också odla mossa i trädgården, och jag vill helt ha tag i kuddmossa av något slag, eller stjärnmossa. Finna detta att köpa någonstans, eller måste man ut i naturen och röva lite? Jag vill helst inte det, för mossan är ju finast där den växer  . Undrar också om någon har något bra förslag på ormbunkar/bräken att ha i trädgården? ~* Ceria *~ Stjärnmossor förekommer ibland i gräsmattor och på naturtomter (om man inte har allt för sur jord). Kan ju kolla om du hittar mossa som inte är på skogsmark som du kan ta av. annars får du "låna" lite mossa i skogen.
Tycker verkligen all mossa om högt pH? Tycker de låter lite knepigt.
Henrik_
18-12-2007, 15:51
Nej.. fast det man oftast brukar tro är ju att mossa vill ha lågt ph. Men det är olika, det finns dom som fixar högt också..
*Ulrica*
18-12-2007, 16:11
Jag har gjort ett försök i en norr-rabatt. Jag flyttade dit mossa från andra delar av tomten. Till våren/sommaren får jag väl se om de fortfarande lever. Mossa är ju så himla snyggt! I framtiden vill jag ha massor av olika sorters mossa. Jag har sån tur också som har 100 ha egen skog, full med olika mossor att gå ut och välja bland. Lite mossiga länkar: Mossornas vännerTysk moss-sidaMoss Acres -om mossträdgårdar Får en idé.... jag ska nog testa att förvandla ett akvarium till en inomhus-moss-trädgård....
Inger S
18-12-2007, 18:09
Undrar också om någon har något bra förslag på ormbunkar/bräken att ha i trädgården? Ceria - Jag har strutbräken på min kolonilott. Fick ett par plantor av en granne för några år sedan. Det blir en del rotskott på den och de går lätt att flytta. Snart har man många plantor. En del trädgårdsägare tycker nog att det kan bli för mycket - men inte jag. Strutbräken vissnar inte helt ner på vintern, utan de fröbärande bladen (hårdare och mörkare), som växer i dess mitt, står kvar som fina vinterståndare. I plantskolorna finns en hel del ormbunkar att välja på, men jag har bara erfarenhet av strutbräken och tycker den är fin. CITAT (Inger S @ 18-12-2007, 18:06)  Undrar också om någon har något bra förslag på ormbunkar/bräken att ha i trädgården?
Ceria - Jag har strutbräken på min kolonilott. Fick ett par plantor av en granne för några år sedan. Det blir en del rotskott på den och de går lätt att flytta. Snart har man många plantor. En del trädgårdsägare tycker nog att det kan bli för mycket - men inte jag.
Strutbräken vissnar inte helt ner på vintern, utan de fröbärande bladen (hårdare och mörkare), som växer i dess mitt, står kvar som fina vinterståndare. I plantskolorna finns en hel del ormbunkar att välja på, men jag har bara erfarenhet av strutbräken och tycker den är fin.
Gossen Ruda
18-12-2007, 20:20
Strutbräken och andra ormbunkar förökar sig med sporer så det är dom sporbärande bladen som står kvar över vintern.
Beträffande att plocka mossa? Man får ju inte gräva upp växter men väl plocka dom. Mossa behöver ju inte grävas upp för dom har inga egentliga rötter så man borde få plocka som man vill men det finns säkert något lagrum som förbjuder det. Markägarna struntar säkert i det.
Att odla mossa. Har man förutsättningar för att odla mossa kommer den oftast av sig själv, för det mesta ganska oönskad. Jag för en ojämn kamp mot mossan vid min sommarstuga som ligger ganska fuktigt.
Lotta i Gbg
18-12-2007, 22:28
I mina upphöjda lådor (rabatter) som är i halvskugga/skugga där jag har torv så kommer mossan helt utan att jag bett om det. Det är lite olika sorter bl a vitmossa. Dessutom självsår sig ormbunkar där. Många som ser undrar hur jag gjort för att få det så fint, själv får jag slita upp för att det inte ska kväva annat.
Tack för alla bra svar  . Tittade på sighten Moss Acres som anges ovan, och för en gångs skull önskar jag att jag bodde i USA... Varför har ingen i Sverige upptäckt denna marknad? *suck*
Piccante
18-12-2007, 23:09
mossodling och försäljning vore kanske något att ge sig in på  går det i USa så borde det gå att sälja här med.
Alpiner i Halmstad
19-12-2007, 12:36
Alexander-VG-zon3
19-12-2007, 18:44
CITAT (greven @ 18-12-2007, 15:23)  Tycker verkligen all mossa om högt pH? Tycker de låter lite knepigt. inte alla, men många trivs även i kalkrika områden . det är även en myt att dom inte tål torka . dom tål sträng torka . men dom behöver fuktigt eller fuktig värdelek för att föröka sig .
Apropå att få mossa att föröka sig, i ett trädgårdsprogram såg jag en växtkunnig riva ner mossa i youghurt. Som en mixer, och sedan pensla på det på krukor. Tror att det var "Söderläge". Mossa kunde man visst hantera hur som eftersom de saknar rötter. Det viktiga vara att hålla det mörkt och fuktigt tills de rotar sig. Kanske går att pröva att hälla ut en gröt på marken och täcka med duk tills det drar igång?
Trampnarv från plantskolan funkar annars, blir mjuka kuddar.
Siv i Bollnäs
20-01-2008, 12:41
Hittade denna moss-tråd i dag, fast den är sen i december... Vi har en besvärlig tomt - mycket kuperad men på det lägsta avsnittet som vetter mot en nyligen avverkad skog som är otroligt ful och moras-ig, är tomten platt och intetsägande. Jag försöker få det lite mer omväxlande och tilltalande, och i kanten på den tomtbiten har jag börjat göra lite planteringar. Där var det förut bara en stor ogräs-matta som dock skulle klippas...För att få lite höjd på ett ställe så gjorde jag en uppbyggd mosskulle. Kanske det blir fler så småningom. Jag köpte 24 torvblock och la ut samt några större stenar. Skar till blocken med en såg så att inga vassa kanter skulle synas. Fyllde ut mellan dom med jord/torv. Vattnade igenom alltihop rejält. Tryckte ner stora sjok med mossa (olika sorter) ovanpå alltsammans. (Att mossa inte har rötter är fel, man måste ta upp den försiktigt så rötterna kommer med). Man får i början passa med vatten rätt ofta. Så småningom gör det inget om mossan skulle torka - den lever upp igen när det blir blött. Nu har jag börjat plantera lite runtom mosskullen men när höst/vinter kom så avstannade förstås arbetet. Så här såg det i alla fall ut i höstas: [attachment=11884:24_torvb...07_kopia.jpg]
*Ulrica*
20-01-2008, 13:53
Det kommer bli helt underbart när det har kommit mer växter runt om! Lite längre fram i år vill jag också börja experimentera med mossa.
CITAT (Siv i Bollnäs @ 20-01-2008, 12:41)  Hittade denna moss-tråd i dag, fast den är sen i december... Vi har en besvärlig tomt - mycket kuperad men på det lägsta avsnittet som vetter mot en nyligen avverkad skog som är otroligt ful och moras-ig, är tomten platt och intetsägande. Jag försöker få det lite mer omväxlande och tilltalande, och i kanten på den tomtbiten har jag börjat göra lite planteringar. Där var det förut bara en stor ogräs-matta som dock skulle klippas...För att få lite höjd på ett ställe så gjorde jag en uppbyggd mosskulle. Kanske det blir fler så småningom. Jag köpte 24 torvblock och la ut samt några större stenar. Skar till blocken med en såg så att inga vassa kanter skulle synas. Fyllde ut mellan dom med jord/torv. Vattnade igenom alltihop rejält. Tryckte ner stora sjok med mossa (olika sorter) ovanpå alltsammans. (Att mossa inte har rötter är fel, man måste ta upp den försiktigt så rötterna kommer med). Man får i början passa med vatten rätt ofta. Så småningom gör det inget om mossan skulle torka - den lever upp igen när det blir blött. Nu har jag börjat plantera lite runtom mosskullen men när höst/vinter kom så avstannade förstås arbetet. Så här såg det i alla fall ut i höstas: Snyggt Siv! Just den där sammetsliknande strukturen på mossan längst till vänster är den jag skulle vilja ha över hela planteringen, mellan växterna. Eller kväver mossorna övrig vegetation?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|