Christoffer
Jag undrar om någon här på forumet har tips på vegetariska maträtter för frukost och middag?

Dessutom undrar jag vilken vegetarisk mat, ensamt eller i kombination som ger ett fullvärdigt protein?
Sailor Pluto
Olika ärtor, linser och bönor är viktiga för oss som helt eller delvis utesluter kött ur kosten. Speciellt sojabönor, tofu och kikärter är bra att stoppa i sej. Man ska också se till att få i sej tillräckligt med järn (finns förutom i kött även i: nötter, flingor, linser, ärter, bönor, tofu, fikon och spenat). För att få bättre upptag av järnet bör man äta något med c-vitamin i, t.ex. citrusfrukter.
Informationen ovan är hämtad från Vegetariskt.com.

Är väldigt intresserad av ämnet, eftersom jag själv är vegetarian periodvis (kött äter jag bara om jag vet att djuret har levt ett så naturligt liv som möjligt och behandlats bra). Ska leta rätt på några recept, ett ögonblick bara... Så där smile.gif

Potatissallad (förutom att den är god så har den lågt GI) ca 4 portioner

1/2 kg valfri potatis
400 g broccolibuketter
1 burk (ca400g) kidneybönor
1 äggula
2 tsk valfri senap
2 tsk vitvinsvinäger
ca 1 dl olivolja eller solrosolja
salt&peppar
kapris, tomater och ev oliver

Koka potatisen mjuk, lägg i broccolin i kastrullen de sista minuterna. Låt alltsammans rinna av. Dela potatisen i mindre bitar. Öppna burken med bönor, skölj av dem och blanda försiktigt med potatisen och broccolin.

Gör dressingen i en stor skål. Börja med att vispa ihop äggula, senap och vinäger. Tillsätt oljan droppvis tills du har fått en gul krämig sås. Jag lovar, är man försiktig så skär den sej inte! Smaka av med salt och peppar. Lägg ner potatis, broccoli och bönor i skålen. Strö över hackade tomater, kapris och oliver. Klart!

Tips: Byt ut kidneybönorna mot vita bönor, adzukibönor eller andra bönor du gillar. Kikärter blir också goda! Som tillbehör kan man servera t.ex. grönsaksbiffar, kikärtsbiffar eller någon sojaprodukt.
------------------------------------------------------------------------------
Kikärtsmos ca 4 portioner (lågt GI här också!)
1/2 kilo mjölig potatis
1 burk (400 g) väl avrunna kikärter
200 g gröna ärter
lite mjölk
olivolja eller smör
salt&peppar
citron, ev oliver

Skala och koka potatisen. När den nästan är klar häller man i kikärter och gröna ärter i kastrullen så att de blir genomvarma.

Häll av vattnet och pressa genom potatispress för ett fint mos, eller kör med elvisp om du vill ha ett tuggigare mos. Rör/vispa ihop med en skvätt mjölk och en smörklick/olivoljeslurk. Smaka av med salt, peppar och citron. Dekorera med oliver och kanske några hela kikärter och görna ärter.

Kan serveras med ungefär samma tillbehör som potatissalladen.

sweatingbullets.gif Frukostalternativen kommer senare, i ett nytt inlägg...
Christoffer
Tackar! Det där måste jag prova.

Hur är det med amarant och qinoa? Är det fullvärdigt?

Sojabönor mår tyvärr min mage inte så bra av.
Eva-Helene
Kolla på http://vegan.nu/
myskmadra
Istället för sojabönor har du provat att äta tofu? Jag tycker själv att sojabönor är svårsmälta men tofu funkar.
Jag äter det som pålägg, i sallader, steka/ woka. Finns både naturell och lite kryddigare.
Förresten när jag kokar bönor av olika slag så blötlägger jag först (självklart) och kokar i nytt vatten.
När det kokat ca 10 minuter så häller jag av kokvattnet och spolar i nytt vatten som bönorna får koka färdigt i.
Det blir stor skillnad i hur lättsmälta bönorna blir! Och, koka bönorna riktigt mjuka.
Hans i Värmland
Jag kan verkligen rekommendera Quinoa som tillbehör i maten. Det är kanske litet dyrt och odrygt men man kan ju blanda upp det med ris eller bönor.
(Ris och quinoa kan man koka i samma kastrull - de har samma tid ungefär)
Blir det rester kvar behöver man bara stjälpa upp det i stekpannan och knäcka ett ägg över så är middagen klar.
Som gröt är quinoan det godaste jag ätit.
freddie
Gör vegetariska buritos!

Tortillabröd

Grönsaker, t.e.x. squasch, röd lök, röd paprika, aubergine, morötter. Lägg på plåt smord med olivolja, krydda med salt, peppar och timjan, in i ugn 200 grader i 30-40 minuter.

Humus: Kikärter 400g, grekisk yoghurt 2msk, citronsaft från en halv citron (kör alltsammans i mixer)

Superenkelt, nyttigt och gott!
myskmadra
Till frukost kan du prova att koka gröt på krossat bovete, linfrö och aprikoser. Lite speciell smak att vänja sig vid men mycket välgörande. Ät gärna färska eller tinade bär till och yoghurt, fil om du äter mjölkprodukter?Alt sesammjölk.
Jag ska kolla upp proteinvärdet på bovete senare. Tror att det är ganska bra.
Själv äter jag emellanåt gröt på 4-kornskross om morgnarna som blötlägges kvällen före med torkad frukt (plommon, russin) o ev linfrö. Jag tror att de fyra sädesslagen tillsammans ger ett fullvärdigt protein, men jag ska kolla upp det också.
Sjud/ sväll sedan på morgonen. Äts som ovanstående. Ger lång mättnad och är enl min smak mycket välsmakande.
Eva St
Här kommer ett recept på vegetarisk lasange som brukar uppskattas

VEGETARISK LASANGE

Lasangeplattor
Krossade tomater med basilika eller andra örter
Purjolök
Kronärtsskockshjärtan
Keldas ostsås
Fetaost

Skär purjon i fina strimlor låt puttra i gryta tillsammans med de krossade tomaterna. Skär kronärtsskockorna och fetaosten. Varva tomat-purjoröran, ostsås lasangeplattor kronärtsskocka och fetaost i en ugnsfast form. Börja och sluta med tomat-purjoröran och ostsåsen. Strö riven ost över och sätt in i ugn som vanlig lasange

Hälsningar Eva
KURT
Falafel på rätt sätt:

http://gittosmat.blogspot.com/2007/11/skna-grna-bna.html
Felicia
Jag äter själv gärna vegetariskt, tillagar mycket kött eftersom min man tycker så mycket om detta men jag äter då mest av grönsakerna osv. Fisk tycker jag däremot mycket om men det ska vara egenfångad röding/öring från fjället rolleyes.gif
Har en bok som jag tycker är jätte bra "De gröna alternativen" av Kåre Engström och Anna-Lisa Stenudd. Där finns förutom recept mycket om näringsvärden, alternativ till kött, mjölk, smör ost osv.

Här två goda recept från den boken:

Kåres morgongröt 1 port (halv sats brukar räcka för mig):
4 dl vatten
1,5 dl havregryn
1 dl russin/torkad aprikos
2 msk rågkross
1 msk kruskakli
1 msk vetegroddar
1 tsk nyponskalmjöl (jag brukar använda vanligt nyponsopp-pulver)
1 nypa salt

Koka ihop samtliga ingredienser i vattnet några minuter.

Lins-korngrynsbollar
2 dl röda linser
1 dl korngryn
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
2 krm grovmalen svartpeppar
örtsalt efter smak
Koka röda linser och korngryn, vatten, buljongtärning i 10 minuter. Hacka och fräs lök och vitlök samt kryddor i olja. Rör ner lökfräset och blanda det med lins-korngrynsblandningen. Forma små runda bollar och stek i olja i stekpanna. Servera med ris, bulgur eller vad du tycker om samt någon sallad.
netaave
BLOMKÅL MED OST 4 port

1 stort blomkålshuvud + vatten och salt

SÅS:

1 strimlad röd paprika

250 gr champinjoner

30 gr smör

3 msk mjöl

3 dl gräddmjölk

200 gr ärtor

salt och vitpeppar

paprikapulver

riven ost

Dela blomkålen i buketter, som får koka ett par minuter i saltat vatten och sen rinna av.
Läggs i en smord ugnssäker form.
Fräs paprikan några minuter i smöret, tillsätt därefter den skivade svampen, fräs nån minut till.
Mjölet och mjölken vispas ihop till en redning som hälls i, såsen får sjuda en stund, varpå ärtorna hälls i och såsen smakas av.
Häll såsen över blomkålen och strö på rikligt med riven ost.
Gratinera i 200 gr ugn ca 15 min.
Servera som ensamrätt eller med kallskuret.
Solhatt
Hasselnötsstek

(nu ska vi se hur det går, detta är mitt första inlägg på Odlan.nu)

En riktigt god sak att ha på julbordet eller när som helst faktiskt.

2 dl ströbröd
2 dl hasselnötskärnor
2 dl veg. buljong
2 dl valfri grädde
2 ägg
2 gula lökar (hackas och bryns)
0,5 dl rapsolja
salt, peppar, grillkrydda eller vad man tycker om.

Kör allt i en matberedare. Om man inte har någon så mal man nötterna och blandar allt till en färssmet. Löken tycker jag är godast om man liksom ser lite småbitar och alltså inte kör den i matberedaren.
Gräddas 200 grader 1,5-2 timmar. Täck med folie om den blir för mörk. Den är klar om provstickan inte blir smetig.

Skivas upp som en paté.
Henrik_
vegetariskt.com är en höjdare!
Där finns massor med recept.
zissi
CITAT (KURT @ 21-11-2007, 07:23) *

Finns du här Kurt eller någon annan kunnig?
Jag tänkte göra falafel efter det här receptet i morgon, men jag har ingen fritös. Visst går det att steka dem i stekpannan i stället ... eller hälla olja i en kastrull och koka dem där, men det låter bökigare än att steka dem i stekpannan.
Hur gör ni g.gif
smuleborg
CITAT (zissi @ 23-02-2010, 18:17) *
Finns du här Kurt eller någon annan kunnig?
Jag tänkte göra falafel efter det här receptet i morgon, men jag har ingen fritös. Visst går det att steka dem i stekpannan i stället ... eller hälla olja i en kastrull och koka dem där, men det låter bökigare än att steka dem i stekpannan.
Hur gör ni g.gif

Har du ingen fritös (vem har det?), rekommenderar jag en teflonpanna (om du inte har Wookpanna av plåt - funkar bra att fritera i) med högre kanter. Häll i ordentligt med olja, hetta upp ordentligt. Vi har inte lyckats steka falafel med gott resultat. Och vi har försökt.
Nauti
Jag har en tråd här på forumet som jag borde uppdatera, där jag lägger upp mina egna favoritrecept smile.gif

Sedan får jag väl åter igen påpeka att när vegetariska recept efterfrågas så kan man väl inte utgå från att det även är lakto-ovo-vegetariska recept som avses. Att man sedan föreslår helt icke-vegetariska alternativ i en tråd där vegetariska recept efterfrågas förstår jag inte heller.

Ost = är i 99% av fallen inte vegetariskt
Mjölkprodukter = Lakto-vegetariskt
Ägg = Ovo-vegetariskt
Ägg och mjölk = lakto-ovo-vegetariskt
Vegetariskt = inga animalier.
zissi
CITAT (smuleborg @ 23-02-2010, 21:28) *
Har du ingen fritös (vem har det?), rekommenderar jag en teflonpanna (om du inte har Wookpanna av plåt - funkar bra att fritera i) med högre kanter. Häll i ordentligt med olja, hetta upp ordentligt. Vi har inte lyckats steka falafel med gott resultat. Och vi har försökt.

Tack för svaret. Vad äter du till om du inte har pitabröd. Tänkte lite mer matigt middagsaktigt.
EKLO
Varje söndagkväll brukar jag göra en stor grönsaksgryta, som jag sedan har stående i kylen - bara att sleva upp en portion och värma i micron efter jobbet. Så här brukar jag göra, (men alla varianter funkar, och billigt är det - samt gott):

Olja i en stooor kastrull, när oljan är varm: ner med lite chilipulver, lite currypulver, lite spiskumminpulver, hackad vitlök, hackade gula, röda lökar.

Och sen är det bara att fylla på med hackade grönsaker; och då tar man helt enkelt vad som helst - som t ex vitkål, rotselleri, bladselleri, broccoli, palsternacka, morötter, purjo, blomkål, jordärtskocka, potatis ... - allting funkar, och passar underligt nog utmärkt ihop. Häll på lite grönsaksbuljong. Låt puttra. Ibland tar jag också i en burk krossade tomater, ibland tar jag i linser på ett ganska tidigt stadium.

Det är en enkel, god rätt som det är svårt att tröttna på. Sen kan man ju ha saker till, om man vill. Vill man hellre ha soppa en dag mixar man helt enkelt en portion.
zissi
Tack EKLO, det låter enkelt och gott tummenupp.gif
zissi
CITAT (smuleborg @ 23-02-2010, 21:28) *

[attachment=47547:Zenithas...ekpannan.JPG]
Tyvärr har jag ingen panna med höga kanter så lite lat och envis tongue.gif som jag är ibland försökte jag mig på att steka mina falafelbiffar i stekpannan som vanligt och jag blev riktigt snopen...det gick hur bra som helst. Jag gjorde efter receptet som Kurt tipsade om här ovan med blötlagda, okokta kikärtor. Absolut en rätt vi kommer göra fler gånger. Kul när man hittar fler och fler goda recept utan kött.
smuleborg
Jag ska också testa Kurts recept. Och steka dem (känns hälsosammare dessutom). Tack för tipset!
Nauti
Ett tips kan vara att ställa ut dem utomhus innan också, de håller ihop bättre om smeten är kall smile.gif Men man får absolut inte ställa in varma saker i kyl eller frys, det kan leda till något så hemskt som ett enormt energislöseri!
mamamaggan
Åt en jättegod moussaka hos en kompis i går kväll. Den bara smälte i munnan.

Hon hade tunna skivor av zuccini i botten av en ugnsform, sedan lika delar feta, mozzarella och chevre ost. Uppepå det en hemgjord tomatsås med lök och vitlök i. Tunt skivad äggplanta , ostarna och tomatsåsen. Sedan är det bara att göra så många lager man vill. ÖVerst hade hon lite av tomatsåsen och lite riven parmesan. Gräddad i c:a 175 grader tills man ser att den har mjuknat och " gått ihop ".
EKLO
Gott är att skala en rotselleri, skiva den i centimetertjocka skivor, förvälla dem tills de är "al dente" och sedan steka dem som "biffar" i pannan. Trattkantarellstuvning till är inte dumt - exempelvis - och en sallad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon